Annons

Naturfotografer som inspiration..vilka?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
För att själv utvecklas som naturfotograf kan det vara nyttigt att titta på riktigt bra bilder. Inte bara "bra" bilder, utan bilder som höjer sig över mängden. Bilder av fotografer som har det där lilla extra. Så..vilka "stora" och riktigt duktiga djur-/fågelfotografer kan vara värt att kika lite närmare på?

Länka gärna om ni kan! :=)

Tips på böcker av fotograferna vore inte heller helt fel..

Mvh
Jonas

Varför inte titta närmare på (Våran) egen Naturfotograf Terje Hellesø
Han är en stor inspiritaion källa för mig. Även om man inte kan mäta sig i hans expert klass så får jag en hel del tips och svar.

MVH: Adam

Terje..självklart, sen har vi ju Toste det som gör det extra inspirerande med deras bilder är ju att man kan diskutera med dom och få tips och råd, vilket känns mycket mer värdefullt än att bara kolla på "anonyma" fotografers bilder (..vilket naturligtvis oxå är kul)

Det finns många duktiga här på fotosidan som man kan titta på och dessutom få kommentarer av. Själv är jag väldigt imponerad av den amerikanska naturen och fotografer som verkar där. Några jag inspererats av är:

Ansel Adams
Eliot Porter
Tom Blagden, jr

ELe skrev:
Det finns många duktiga här på fotosidan som man kan titta på och dessutom få kommentarer av.

självklart..det finns många fler än de två jag nämnde...men just de två har hjälpt mig mycket.

Jag gillar dessutom Moose Peterson och Joe McDonald. Flera duktiga nordamerikanska djurfotografer skriver på Vivid lights hemsida. Mattias Klum, Magnus Elander, Staffan Widstrand och vår egen Terje är duktiga också.

/Pontus

Gunte Hansson här på sidan har några helt fantastiskt stämningsfulla bilder om man är lagd år det hållet!

Det finns många...

Magnus Nyman, Terje Hellesö, Mattias Klum, Staffan Widstrand, Magnus Elander, Edvin Nilsson

...bara för att nämna några.

mvh
Jonas

Tackar Tackar för alla förslag. De flesta är förstås välkända namn, men man (iallafall jag) har bara sett några bilder här och där av dessa fotografer. Ska undersöka länkarna lite närmare! :=)

Hornborgasjön ja..funderade ett tag på att kanske hänga på. När var det tänkt att träffen skulle vara? Hade ju allt varit ganska trevligt.. :=)

Mvh
Jonas

forstheim skrev:

Hornborgasjön ja..funderade ett tag på att kanske hänga på. När var det tänkt att träffen skulle vara? Hade ju allt varit ganska trevligt.. :=)

som det står i länken:

"SENASTE NYTT!!
Vi träffas på LÖRDAGEN den 29 Mars
KL runt 5 tiden Vid parkeringen vid Hornborga sjön.!!
VÄLKOMMNA!"

05:00 på morgonen alltså ;-)

Kim7i skrev:
Vi träffas på LÖRDAGEN den 29 Mars
KL runt 5 tiden Vid parkeringen vid Hornborga sjön.!!
VÄLKOMMNA!"

05:00 på morgonen alltså ;-)

Låter allt lockande det där. Är det inte mässa i Jönköping den helgen också?

Jag ska försöka ta mig dit om jag hinner trimma in mig på mina nya prylar. Annars lär det väl inte bli så många bilder tagna.. :=)

Tack för länken Bengt-Åke!

Mvh
Jonas

Hade för mig att det var någon mässa samma helg. Synd..för då kunde man gjort "två flugor på smällen" samtidigt! hehe

Mvh
Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar