Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto runt Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Hej. Finns det någon som känner till skogarna och naturen runt Stockholm och som brukar ge sig ut på dagsutflykter med kamera och termos? Jag vill så gärna komma iväg, men det blir aldrig av. Jag vet inte var man ska ta vägen. Jag hänger gärna på om det är någon som vill ha sällskap.

Hej. Finns det någon som känner till skogarna och naturen runt Stockholm och som brukar ge sig ut på dagsutflykter med kamera och termos? Jag vill så gärna komma iväg, men det blir aldrig av. Jag vet inte var man ska ta vägen. Jag hänger gärna på om det är någon som vill ha sällskap.

Det finns ju rätt många naturreservat runt Stockholm, finns en bok som beskriver en hel del av dessa.

Jag tycker att det skulle vara roligast om det fanns någon person man kunde följa med.

Precis som det är att lära sig foto. - Det finns fotoböcker och fototidningar - men bäst och roligaste sättet att lära sig är att följa med någon.

Jag tycker att det skulle vara roligast om det fanns någon person man kunde följa med.

Precis som det är att lära sig foto. - Det finns fotoböcker och fototidningar - men bäst och roligaste sättet att lära sig är att följa med någon.

OK, läste nog inte hela frågan. Sorry.

Jag skulle gärna följa med ut ur stan och se lite grönska. Var? Någorlunda nära finns ju Nacka-reservatet som är ganska stort, jag har hört att Hellasgården är en bra plats att utgå ifrån och dit går buss från Slussen. Lite längre ut finns Tyresta nationalpark och naturreservat, där det brann för ett antal år sedan. Det kan nog vara intressant att se hur det växtligheten återhämtar sig.. Dit går buss från Handen. Båda är platser jag länge har tänkt besöka, men det har inte blivit av än. Annars skulle man kunna ta en båt och besöka en skärgårdsö. Ska man ta sig längre utanför stan krävs nog bil, vilket jag inte har.

Det finns en del ställen som fastnar i sinnet. Man åker dit och tar många bra bilder men när man kommit hem så vet man att man vill åka tillbaka för att ta de där bilderna man inte kunde ta just då.

Ett sådant ställe är Lövhagen i Nynäshamn och om ni vill utsätta er för detta så är ett förslag ni samlar ihop ett gäng och tar morgonpendeln ned till Nynäs. Väl framme så kan man promenera några kilometer söderut till Lövhagen eller så hyr man några cyklar/delar på en taxi.Sedan har ni möjlighet att fotografera ytterskärgård och innerskärgård. Skogar och ängar samt blommor, insekter, fåglar och djur, detta då inom promenadavstånd.

Skulle själv gärna följt med och visa er om det inte var för en viss säsong som börjar norrut om några dagar så det är arbete som gäller just nu för mig. Sedan blir det att packa in hund, kameror och annan utrustning i bilen och åka på nya äventyr.

Om ni söker upp andra medlemmar på Fotosidan som bor i närheten av Nynäshamn så tror jag säkert att de skulle vara jätteglada följa med er. Själv ställer jag gärna upp senare under hösten då man fortfarande kan få fantastiska bilder.

Bilagor

• Pic-100.jpg
    Pic-100.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,790
  • Pic-101.jpg
    Pic-101.jpg
    49.5 KB · Visningar: 1,689
  • Pic-103.jpg
    Pic-103.jpg
    59.5 KB · Visningar: 1,678
  • Pic-104.jpg
    Pic-104.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,590
  • Pic-105.jpg
    Pic-105.jpg
    51.9 KB · Visningar: 1,653
Jag ger mig oftast ut och sover ute, dygnets skivftningar är vackert och saker man missar om man bara ger sig ut över dagen.

Jag kan förövrigt tipsa om hansta-reservatet också.

Om nån ska ut är det bara höra av sig, jag följer gärna med om jag kan. Speciellt om det prio ligger på lite mera genomtänkte bilder som man tägger tid på och inte bara snabba skott. Tänk-stativplåtning så förstår ni vad jag är ute efter.

Intressant. Har någon nån erfarenhet av Järvafältet och väster ut?
Tja... jag och två kompisar var upp på toppen av kullen vid frisbeegolfbanan (Järva Discgolf Park) häromkvällen. Fin utsikt däruppifrån. Inte så renodlad natur kanske, men den nedgående solen speglar sig fint i Kista Science Tower :)
Vi hade med oss ett par stativ och testade att ta råmaterial för panoramabilder. Nu återstår bara att hitta något lämpligt program, sortera bilderna och sy ihop dem. Det är väl snabbt gjort, särskilt när man får hjälp av småbarnen där hemma...

Jaha. Jag syftade väl inte så mycket på den delen av järvafältet som ligger mellan Tensta/Rinkeby och Kista, utan längre ut, så att man verkligen kommer ut i naturen.

Hellasgården som redan nämnts är nära stan och erbjuder sjö, berg och skogsmiljö. Dessutom ligger en gammal kyrkogård i en backe väldigt nära Hellasgården (för de som cyklar så ligger den precis där man kommer ut på asfalterad väg igen efter att man cyklat in vid Marcuskyrkan (björkhagen).

Ett annat naturskönt område är Tyresta nationalpark. Dels finns där Tyresta gård med djur (hästar och får mest), men även en del spännande hönssorter (bakom nät). Flera slingor går genom skogen runt stensjön (där jag försökt fota flygande trollsländor) samt även upp till det område som brann för en 6-8 år sedan. Där finns en väldigt speciell natur med fullat av kullfallna träd och en del stående men döda träd. Det är inte lika extremt idag då massor av ny grönska kommit in, men goda förutsättningar för t.ex. älg.

Lövhagen i Nynäshamn har också nämnts, och man skall kanske även lägga till att vägen dit (ringvägen) går en meter från kusten (byggdes ursprungligen för åskådarna vid OS-seglingarna på OS 1912). SOm jag fattat det så har station Nynäs havsbad lagts ner, men vägen från Nynäshamn (slutstation) fram till Ringvägen går längs hamnen och en park och är vacker även den.

När vi ändå är i söder skall också nämnas naturreservatat Kärringboda några kilometer utanför Nynäshamn. Kärringboda har färgmarkerade slingor, och min rekommendation är att medföra kompass om man tänker lämna dem. Naturen på platsen (långa branta berg) leder en längre och längre in i skogen om man inte har koll på solen, mossan på träden, kompassen eller alternativt en GPS :) Gott om vildsvin, men oftast brukar man bara se baken på dem när de flyr undan, eller någon enstaka galt som attackerar för att försvara sitt revir. Landsort brukar man kunna ta sig till med färja från Ankarudden (Torö). Ett ställe jag funderat på att åka till är Cementas nerlagda fabrik i St Vika mellan Nynäshamn och Sorunda, mer industri än natur, även om jag misstänker att naturen kanske håller på att ta över.

Vi skall heller inte glömma att det österut finns fina platser också. Man kan t.ex. ta sig till Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö. Där finns gamla fort på båda sidor. Ute på Rindö finns flera intressant militära lämningar. Och från Vaxholm går det vaxolmsbåt till 20000 öar, bara att välja.

Från Dalarö och Nynäshamn kan man även åka till Utö. Ytterskärgård, framförallt om man går till utsidan (östsidan). Utö har också en riktigt gammal gruva.

Senast ändrad:
Jaha. Jag syftade väl inte så mycket på den delen av järvafältet som ligger mellan Tensta/Rinkeby och Kista, utan längre ut, så att man verkligen kommer ut i naturen.

Nord och nordväst om akalla och tensta finns det mycket fint, jag har spenderat en hel del nätter där ute, kolla in astrid lindgrens skog tex. hanstareservatet (som jag redan nämnt) ligger ju ochså där och är delvis mycket fint.

Stockholmstrakten är ett bra ställe att bo i om man gillar att fotografera natur men ändå av olika orsaker behöver vara nära storstaden. Eftersom jag bor söderöver så har jag inte så stor koll norrut och västerut. Många bra tips har dykt upp i tråden om dessa trakter och fler dyker nog upp, så om tid och tillfälle ges så skall jag försöka ta mig dit.

Österut och skärgården förtjänar faktiskt en egen tråd.

När det gäller söderöver så har jag försökt beskriva Lövhagen i ett inlägg ovan men kan komplettera med följande:

Nackareservatet
Likställs oftast med Hellasgården som är ett fint ställe men med mycket folk, motionsspår och tyvärr en nedskräpad natur. Prova istället att tar er dit norrifrån via Hästhagen där man då skall ta sig fram till den avspärrade vägen upp till Nackamasterna. Buss går hela vägen och om jag inte minns fel så kan man även tryggt parkera sin bil där. Vandra upp förbi masterna (väl värda att fotografera) och ta er ned till Orrmossen. Fascinerande oas där man kan finna hjortron vissa år och med rikt fågel- och djurliv. Att sedan vandra österut genom reservatet gör nog de flesta fotografer mätta. Ett tips för er som åker kommunalt är att ta bussen från Slussen till Hästhagens sluthållplats, vandra den här vägen för att sedan ta er till Österviks station och ta Saltsjöbanan tillbaka. Lite sent på året nu men Orrmossen och Knipträsket är bra ställen att bra ställen för övernattning under de ljusa sommarmånaderna med möjlighet till fantastiska morgonbilder.

Älta
För er med UE-ambitioner så kan ni åka till Älta. Om ni följer Erstaviksvägen upp till bommarna så hittar ni där en gammal luftförsvarsanläggning på berget till vänster.

Tyresta nationalpark
Här finns det så mycket som helst att fotografera såsom nämnts tidigare. Förutom Tyresta gård så kan man ta sig dit via Tyresö med gott om parkeringsplatser där man även tryggt kan lämna bilen en natt eller två.

Landfärden
Bakom Hammersta gård (första vägen till vänster efter macken) ligger det en gammal borgruin. Skymningsljus rekommenderas. Googla på Hammersta ruin.

Vårdberget vid Sorunda
Ligger norr om Sorunda efter vägen mot Fituna. Gammal vårdkase som står där uppe med en vidunderlig utsikt. Googla på Vårdberget Sorunda.

Stora Vika
Alla pratar om den gamla fabriken som ligger där men då det är ett inhägnat område med verksamhet bör man söka tillstånd. Däremot finns det en fantastisk stig runt det gamla kalkbrottet som är väl värd att besöka oberoende av årsstid. Fjärilsstigen kallas den med all rätt även om det är fel årstid nu. Googla på Nynäshamn Fjärilsstigen.

Ringvägen i Nynäshamn
Eller Strandvägen som en del kallar den. Den måste ses för att förstås. Längst ut ser man ut över det öppna havet. Vägen går som sagt bara några få meter från havet och om ni går där så kan ni försöka föreställa er hur det ser ut en vinterdag när en sydlig storm ligger på.

Torö
Här finns det mycket att välja på men ett tips är Stenstranden på Ören. Verkar vara surfarnas paradis i Stockholmsområdet med fantastiska vågor när vinden ligger på från rätt håll. När det blåser på från syd eller sydost så är ett besök att rekommendera.

Sedan finns det en hel del till att beskriva men jag är säker på att andra kommer med fler tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar