Hellasgården som redan nämnts är nära stan och erbjuder sjö, berg och skogsmiljö. Dessutom ligger en gammal kyrkogård i en backe väldigt nära Hellasgården (för de som cyklar så ligger den precis där man kommer ut på asfalterad väg igen efter att man cyklat in vid Marcuskyrkan (björkhagen).
Ett annat naturskönt område är Tyresta nationalpark. Dels finns där Tyresta gård med djur (hästar och får mest), men även en del spännande hönssorter (bakom nät). Flera slingor går genom skogen runt stensjön (där jag försökt fota flygande trollsländor) samt även upp till det område som brann för en 6-8 år sedan. Där finns en väldigt speciell natur med fullat av kullfallna träd och en del stående men döda träd. Det är inte lika extremt idag då massor av ny grönska kommit in, men goda förutsättningar för t.ex. älg.
Lövhagen i Nynäshamn har också nämnts, och man skall kanske även lägga till att vägen dit (ringvägen) går en meter från kusten (byggdes ursprungligen för åskådarna vid OS-seglingarna på OS 1912). SOm jag fattat det så har station Nynäs havsbad lagts ner, men vägen från Nynäshamn (slutstation) fram till Ringvägen går längs hamnen och en park och är vacker även den.
När vi ändå är i söder skall också nämnas naturreservatat Kärringboda några kilometer utanför Nynäshamn. Kärringboda har färgmarkerade slingor, och min rekommendation är att medföra kompass om man tänker lämna dem. Naturen på platsen (långa branta berg) leder en längre och längre in i skogen om man inte har koll på solen, mossan på träden, kompassen eller alternativt en GPS
Gott om vildsvin, men oftast brukar man bara se baken på dem när de flyr undan, eller någon enstaka galt som attackerar för att försvara sitt revir. Landsort brukar man kunna ta sig till med färja från Ankarudden (Torö). Ett ställe jag funderat på att åka till är Cementas nerlagda fabrik i St Vika mellan Nynäshamn och Sorunda, mer industri än natur, även om jag misstänker att naturen kanske håller på att ta över.
Vi skall heller inte glömma att det österut finns fina platser också. Man kan t.ex. ta sig till Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö. Där finns gamla fort på båda sidor. Ute på Rindö finns flera intressant militära lämningar. Och från Vaxholm går det vaxolmsbåt till 20000 öar, bara att välja.
Från Dalarö och Nynäshamn kan man även åka till Utö. Ytterskärgård, framförallt om man går till utsidan (östsidan). Utö har också en riktigt gammal gruva.