Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto, lämpligt kamerahus för allround?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Har nu bestämt mig för att köpa en ny systemkamera och objektiv.

Tänkta motiv i form av vilda djur, fåglar (för det mesta "stilla", dvs ej flygning), en del naturdetaljer samt lite landskap och vill börja med macro i form av insekter och blommor. Det är alltså både sämre/bättre ljus samt stilla motiv och i rörelse.

Frågan är då vilken kamera som passar bäst till detta och som är mest allround, med lämpliga objektiv. Har haft Canon innan och vill helst hålla mig till det men har inga objektiv att ta hänsyn till. Kan tänka mig att betala som mest runt 30.000:- för två objektiv och kamerahus.

Har tittat en del på 7D mark II men är de extra tusenlapparna jämfört med 70D värt att lägga ut för mig som inte har tänkt fota flygande fåglar i första hand? Har kikat lite på 6D också men det kanske är bättre med en crop-kamera?

Vad det gäller objektiv kanske telezoomen Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM och Canon EF 100 F/2,8 USM Macro skulle vara lämpliga?

Tacksam för tips! :)
 
70d

Den räcker för dina planer. Lägg "överblivna" pengar på objektiv i stället. 70D har vinklingsbar skärm som är värt mycket för makrofotografering.

Makroobjektiv, ja där finns det mycket och alla är bra. Det mest en fråga om vad som är viktigast. Jag hade utan tvekan valt ett med IS som hjälper dig att fota på frihand och med mindre bländare. Där är Canons 100mm 2,8/IS ett bra val.

Teleobjektiv. På ett crophus som 70D kommer du rätt långt med 70-200 f4, IS, men det är lite för kort för fåglar. Däremot är det ett av de skarpaste telezoomarna som finns och möjligt att handhålla. Objektiv med ännu längre brännvidd är svårare att handhålla.

Leta efter begagnat. De har funnits på marknaden ett tag så det finns fotonördar som säljer bra grejor för att köpa det senaste.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.