Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto kring Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

Nefertari

Aktiv medlem
Jag är en stockholmare som ska till Göteborg några dagar och vill passa på att fotografera natur i krokarna. Jag har förstått att det ska finnas fantastisk natur i trakterna. Kan nån tipsa mig om vart de vackraste eller mest spännande områderna finns? Jag fotar både landskap och macrobilder på växter. Berg eller skog, allt är av intresse, Jag har bil, så några mil hit eller dit spelar ingen roll.
 
För växter kan jag varmt rekommendera Botaniska Trädgården, väldigt mycket blommor och träd där.

Spårvagn ut till Saltholmen och en färja ut till någon av holmarna kan också rekommenderas om vädret är schyst.

Eller en promenad från Gullbergskajen längs med Göta älv bort mot klippan (Älvsborgsbron) är också vackert en sommarkväll. :)

//M
 
Senast ändrad:
Som tidigare nämnts, ta spårvagnen till Saltholmen och en båt ut i södra skärgården.
Här finns turlista och utflyktstips:
http://www.styrsobolaget.se/index2.html

På Donsö t.ex. finns vild natur, klippor, naturstig, en stor hamn med många båtar. I hamnområdet händer det alltid något, mycket folk i rörelse. Ta en fika på hamnbageriet.
 
Hej Anatka!

Delsjöområdet kan jag rekommendera. Här finns förutom Skatås motionsanläggning med tillbehör även skog, sjöar, berg och mossar. Börja gärna vid Skatås motionscentral där finns en utomhusutställning som visar vilka naturtyper som finns i området som föövrigt är klassat som naturreservat. Avståndet från Götaplatsen är ca 4 km så du kan även ta dig dit med spårvagn + kort promenad. Här finns bl.a gått om rådjur. Bilden nedan är från Brudarmossen den gamla soptippen som förövrigt är en populär utkikspunkt för fågelintresserade. /Göran
 

Bilagor

  • råbock_bmossen_050711.jpg
    råbock_bmossen_050711.jpg
    58.4 KB · Visningar: 970
Fina naturreservat

Här kommer mina tips på fina fotoställen.

Särö Västerskog, ligger cirka 3 mil söder om Göteborg. Tag väg 158 mot Kungsbacka

Vallad Sandö, ligger också söder om Göteborg, något närmare än Särö Västerskog

Stora Amundön, ligger också efter väg 158 och är närmast Göteborg av dessa tre tips.

Labbera, Mölnlycke. Fin halvö som sticker ut i Rådasjön. Ligger 1,5 mil öster om Göteborg, mot Kör mot Landvetter flygplats, avfart Mölnlycke, rakt fram i rondellen, kör av mot Råda Säteri, Gästgifveri. Kanske allra bäst på våren med all fin bokskog.

Klippans naturreservat i Hindås om du vill ha fin gammal skog.

På min webbplats: www.naturfotografier.se finns flera bilder från dessa områden.

Lycka till!
 
Svartedalen och Vättlefjäll är också intressanta områden. Det är inte så långt, ett par mil, men det underlättar om du har tillgång till bil, kommunalt är det kanske tveksamt med transporterna till de områdena, dessutom är åtminstone Vättlefjäll ganska stort.
Us
 
Jag måste sticka iväg några timmar, men skriv gärna fler tips. Stora Amundön verkar fint. Vart finns det vilda växter t ex?
 
Nefertari skrev:
Jag måste sticka iväg några timmar, men skriv gärna fler tips. Stora Amundön verkar fint. Vart finns det vilda växter t ex?
?????
Företrädesvis på marken, åtminstone utgår de därifrån. Därifrån kan de sträcka sig upp till varierande höjder.
Vilda växter skiljer sig i det avseendet inte från odlade.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.