ANNONS
Annons

Naturfoto i norge

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej,

Någon som vart uppe i Norge och fotat havsörn mm? Och isåfall vet vart man skall vända sig? Någon kanske också har ett bra ställe för just detta.

Vad finns det mer för ställen att fota på förutom Runde, Svalbard, Lofoten mm

/Martin

Hej Martin,
Jag var på Röst förra året( ligger längst ut på Lofoten).
Där såg jag över en miljon lunnefåglar och 33 havsörnar samtidigt!
Jag kan varmt rekomendera detta resemål.

// Hampus

Yes, har bott där uppe totalt ca 6 år. Visst finns det örnar, men det är fullt möjligt att vara där utan att se en enda örn närmare än 500m eller om man har riktig otur inte alls.

Röst är vackert och minst sagt rikt på fågelliv, längtar tillbaka dit spec i början av maj...

Mvh Niclas,

När man står utan kamera upptagen med annat så svävar den in. Gäller att planera väldigt mycket för att lyckas bra tror jag. Gömsle strategiskt utplacerat.

Senast ändrad:
Eller att bara vara där ute, sitta stilla en timme, lytta sig sitta en timme osv. Det händer ju rättså ofta att de kommer ganska nära... Men visst man måste ju komma dit också. Ute vid öarna vid Röst så är chanserna goda. Jag är dock plågad av höjdskräck! Har massor av ideer där jag får örnen i sökaren svepande längs horisonten...

Om jag åker tillbaka dit jag tror mig få bilden så skulle det ta mig en till två veckor (tre-fyra timmar/dag) för att få en eller flera möjligheter att lyckas mer eller mindre bra med bilden.

Mvh Niclas,

På Röst får du inte gå i land på två av fågelfjällen, Trenyken som är den mest fågelrika är naturreservat och får inte beträdas.

feskarn skrev:
På Röst får du inte gå i land på två av fågelfjällen, Trenyken som är den mest fågelrika är naturreservat och får inte beträdas.

Vilket vi inte alls skall klaga på tycker jag!!

Det finns nog med platser där!

Kommunikationerna (de turistiska infrastrukturella systemen) är fåtaliga till och ifrån Röst och det begränsar strömmarna av turister, spec under mellansäsongerna. Det gör att det inte direkt kryllar av fotografer på Röst...

Mvh Niclas,

Om du vill uppleva spännande landskap vill jag starkt anbefala områdena runt Gudvangen och Aurland i västra Norge.

Är du där på sommaren vill jag rekommendera att du kör Stalheimskleiva inte långt från Gudvangen. Fast du bör inte ha högskräck eller tappa kontrollen om du får mötande trafik...

Terje
(uppväxt i de trakterna)

Ja, alla årtider har sin charm. Röst är vackert oavsett årstid.

Men jag gillar speciellt mycket de lite dämpade lanskapsfärgerna under denna tid. Flyttfåglarna har kommit i hög utsträckning. Häckningen startar ju här väldigt tidigt på säsongen (tidigare än på fastlandet på samma breddgrad) pga klimatet..

Våren är sprudlande och energisk.

MEn man måste vara ytterst försiktig hur man rör sig där, lokalbefolkningen (& alla andra antar jag) är rädda om de tretåiga måsar som häckar i fönsterkarmar och ejdrar som har reden i flera av trädgårdarnas buskage..

Man känner tydligt att man är besökare utifrån när man är där.

Hade jag åkt till våren så hade jag valt en fin vecka i maj, men det finns ju säkerligen de somtänker annorlunda.

Jag har dock lust att stanna där två eller fler år, för att verkligen komma under ytan på motiven och samhället generellt.

Mvh Niclas,

Ps, det är ju fint att vara där offseason i förhållande till turistsäsongen,, har chans att se det äkta Röstlivet..

Gunnare!!: Mailen strejkade så jag körde det här i stället,,, hoppas det är ok!!!;)

Hejsan!

Det beror lite på vilken väg du åker till Norge.

Om du åker/reser genom norge och fram till Bodö på fastlandet (söder om Narivk) så går det båt hela vägen till Röst.

Om du därmot komer från Kiruna så har man två alternativ, antingen att åka bil/buss genom vesterålen och Lofoten för att så ta färja från Moskenes ut till Röst. (Alla färjor jag tar upp här tar också med bilar,,,)

Den vackraste vägen är såklart att åka genom öarna fram till Moskenes men det kan fort kosta mycket tid och man inser att man missar många fotochanser eftersom man endast transporterar sig fram,,,

Infrastrukturen är upprättad så att det inte går färjor varje dag mellan Röst och fastlandet denna årstid, så det är bra att planera i tid.

På Röst finns det en flygplats (inte så aktiv längre men jag vet inte hur det exakt strå till med den saken just idag). I området runt denna flygplats finns det stora möjligheter att få se mycket at Rösts fågelliv. Typ de enda fglarna man inte får se just där är kolonifåglar som häckar på klippor.

OM man vill åt att se Lunde, Tordmule mfl så gäller det att komma ut på de tillgängliga öarna strax utanför röst. Finns alltid lokala personer som gärna kör dig ut för en peng och hämtar dig senare på dagen.. Detta ger en skön känsla av att man är lite på expidition:)

Gäller bara att traska lugnt där bland underminerade lundefjäll,,, jag är dessutom höjdrädd så jag håller mig glatt undan höjderna :=/ ))

Ngt som är lite speciellt med själva Röst är att Röst är nästan helt platt!! Såklart så är det mer dramatiskt än så men det är i princip bara de omkringliggande öara som har ngn direkt höjd att tala om. Men det är ju även detta som har gjort Röst till en minst sagt diversifierad lokalitet för allehanda fågelarter..

Själv så bor jag i Östersund nu där jag pluggar, men befinner mig i trakterna där uppe så fort jag har möjlighet. Det är där upe jag lever. För mig så är det hemma och livet självt.

Hoppas att du kommer iväg på en resa som är ett minne för livet!

Koma bara ihåg rejäla kläder för vind och väta. Våren är ofta rättså fin men det Är mycket nederbörd där generellt över hela året, ligger ju där det ligger. Snön försvinner mycket tidigt så fågellivet under våren kommer igång tiiidigt i maj,, beroende på art såklart. (Är det inte stormsvalan som häckar mitt i december??);)

Hoppas att detta gav ngt!!

Mvh Niclas,

Generellt rekomenderar jag at åka offseason, vår eller høst. I sommarsesongen kryllar det av turister och skal vi va ærliga så ær vi i Nordnorge då skittrøtt på alla turister och dærmed lite behjælplig mot turister som vil ha spesialservise/hjælp før at komma sig till de beste fotoplatserna.

Maritha.

Jag funderar på att åka till Nordkapp med husbil, är det någon som vet om det finns allemansrätt i Norge ? Kan man i princip parkera och övernatt var som helst ?

thc skrev:
Jag funderar på att åka till Nordkapp med husbil, är det någon som vet om det finns allemansrätt i Norge ? Kan man i princip parkera och övernatt var som helst ?

Det fungerar ganska så likt som här i Sverige.

Men när man kommer en bit ut på landsbygden så är det ofta rättså stränga individer där det privata ägandet märks.

Uppträder man utan stök så brukar det aldrig vara ngr problem men så är det ju överallt, att man tar seden dit man kommer. Det är ju ingen charterturism vi tänker på här där man låter Svensken dominera utan här är det mer på de besktas villkor.

Mvh Niclas,

Tack Niclas,
vet du om det finns någon Norsk motsvarighet till länsstyrelsen/naturvårdsverket som kan tänkas ha information om nationalparker och naturreservat på webben ?

lovund

Hej, jag jobbar på lovund en liten ö i helgeland (nordland), här finns mängder av havsörn, norges största uggla, pilgrimsfalk och ett av norges största bestånd av lunnefåglar.

Lunnefåglarna är ute till havs nu men kommer in för att häcka i april, det är lätt att komma närma kolonin och havsörn ser jag minst 3 stycken per dag.

Sen är det inte så långt att åka om man jämför med lofoten.

mvh Andreas

Som gammal norrman måste jag hålla med Terje Hellesö att Aurland i Sogn o Fjordane har mycket av det vackraste Norge har att erbjuda. Hela denna västra del av Norge har otroligt mycket för den fotointresserade. Förstår inte varför alla vill så långt norr?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar