Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto är som jazz....

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Om man inte lär sig tycka om nya saker, och om man inte lär sig ogilla saker... hur kan man då utvecklas?
Genom att gräva djupare och bättre förstå de saker man redan gillar :)

/Richard (som alltid varit förtjust i sin navel och hittar nytt ludd varje dag)

Då är du inne på det jag skrev i trådens första inlägg. Det är ju nya saker man lär sig uppskatta om man "tränar" i sitt gebit.

Så är det, Janne

Jag kan inte utge mig själv för att vara en särskilt erfaren fotograf. Däremot har jag lång erfarenhet av att bedöma bilder. Både av rent intresse och i yrket.
Jag tycker definitivt att man lär sig att uppskatta saker med tiden. Jämförelsen med jazz är klockren. Och whiskey är för mig bara en dryck. (jag har helt enkelt inte engagerat mig tillräckligt i tillvänjningen...) Men jag har ju lärt mig att gilla sill, musslor, öl, grappa osv.
Man blir mätt på naturbilder som är enbart vackra men inte säger så mycket mer. Men när man ser en bild som ditt exempel, så vaknar man till och blir inspirerad. Och man tänker: "Aha, ja visst. Så där får det också se ut!"
Nu har jag inte läst tråden så noga så ursäkta om någon redan har sagt allt det här. Men nu har jag fått säga det också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar