Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto är som jazz....

Produkter
(logga in för att koppla)
sedan finns det...

dom som alltid köper albumet av en känd artist utan direkt kritisk bedömning innan.

Blink.

Jag ser faktiskt inte kopplingen mellan jazz och naturfoto.. Inte många naturbilder har fått mig att tänka på jazz. Annat var det när jag var på Christer Strömholms utställning "On Verra Bien" för ett par år sen. Låtar och jazzmusik kom farandes i huvet hela tiden. :)

På samma sätt tror jag en del köper foton för att de gillar fotografen, inte bilden i sig. Med köper kan vara att de tittar på den med okritiska ögon som de annars kanske inte skulle ha.

aleklint skrev:
Jag ser faktiskt inte kopplingen mellan jazz och naturfoto.. Inte många naturbilder har fått mig att tänka på jazz. Annat var det när jag var på Christer Strömholms utställning "On Verra Bien" för ett par år sen. Låtar och jazzmusik kom farandes i huvet hela tiden. :)

Men om du vore bevandrad i naturfoto, skulle du då kunna tänka dig att du gillar mer "vulgära" naturbilder på samma sätt som du gillar jazz (där du redan är bevandrad) som sticker ut och provocerar?

Absolut inget personligt påhopp. Bara en reflektion över hur den här sidan verkar fungera (betygsättning).

Arleklint skrev:
Men om du vore bevandrad i naturfoto, skulle du då kunna tänka dig att du gillar mer "vulgära" naturbilder på samma sätt som du gillar jazz (där du redan är bevandrad) som sticker ut och provocerar?

Javisst! Jag har inget emot "vulgära" naturbilder. Tvärtom, det kanske är för att man inte så ofta ser dom som jag har svårt att göra kopplingen jazz-naturfoto.

I den här tråden har det tagits upp jazz, naturfoto och whisky. Gemensamt för dessa tycker jag är att de alla tycks attrahera en del snobbism.

Missförstå mig inte, jag uppskattar alla tre men jag är lite trött på den där grabbiga "Jag gillar den där rökigaste whiskyn med mest hår på bröstet"-tonen på whiskyprovningar eller "Jag lyssnar på jazz för att skilja ut mig från pöbeln som sitter framför melodifestivaldumburken och hejjar" och slutligen tycker jag mig märka att en del naturfotografer anser att de är lite mer poetiska än andra i sitt fotande. Lite finare liksom. Ingen ska känna sig utpekad, jag kunde bara inte låte bli att göra kopplingen när det "stora tre" nu tagits upp i den här tråden. För övrigt tycker jag att Anna Carlssons inlägg är klockrent!

Senast ändrad:
Låter lite generaliserande i mina öron. Gäller detta alla whiskeydrickare, alla jazzmusiker och alla naturfotografer?

Är det rimligt att döma så kategoriskt?

Arleklint skrev:
Låter lite generaliserande i mina öron. Gäller dett alla whiskeydrickare, alla jazzmusiker och alla naturfotografer?

Är det rimligt att döma så kategoriskt?

Jag uppskattar själv jazz, naturfoto och whisky (som jag dricker just nu). Det skrev jag i mitt inlägg. Någon generell kritik mot mig själv eller andra med samma smak som jag har jag alltså inte framfört.

Jag uppfattar dock en tendens till snobbighet. Det är denna jag tycker är tråkig. Inget annat.

Mvh

Johnnie

Om jag skall vara ärlig uppfattar jag en större snobbism från "granntråden" du refererade till, och i andra sammanhang där naturfotografer få klä skott för att bara vara sockersöta.

Arleklint skrev:
Om jag skall vara ärlig uppfattar jag en större snobbism från "granntråden" du refererade till, och i andra sammanhang där naturfotografer få klä skott för att bara vara sockersöta.

Snobbismens inbördes relationer lämnar jag därhän och konstaterar att Annas inlägg är rent subjektivt och inte utger sig för något annat. I den egenskapen uppskattar jag vad hon skriver.

Med vänliga hälsningar

Johnnie

Edit: Visserligen är snobbismen också något högst subjektivt men någon sådan finner jag alls inte hos Anna C.

Arleklint skrev:
Dra inte in Anna, jag talade om tråden som är lång.
Vad har du egentligen tyckt?

Att Anna C's inlägg är klockrent. Om tråden som helhet har jag mig veterligen inte tyckt alls. Om jag misstar mig på den punkten kan en rad klunkar Macleodes's vara en bidragande orsak.

MVH

Johnnie Dunberg

Då har whiskey möjligen bidragit till att vi lämnat trådens tanke.

När det gäller mer udda abstrakta naturbilder. Är det då så att det krävs en vana vid naturbilder innan man kan ta dom till sig, eller är det bara fånigt att fota abstrakt i naturen? Är det kanske rentav snobberi?

Arleklint skrev:
Då har whiskey möjligen bidragit till att vi lämnat trådens tanke.

När det gäller mer udda abstrakta naturbilder. Är det då så att det krävs en vana vid naturbilder innan man kan ta dom till sig, eller är det bara fånigt att fota abstrakt i naturen? Är det kanske rentav snobberi?

Det är säkert en riktigt iaktagelse vad gäller Whiskyn.

Om vi övergår till ämnet så tror jag att det inte bara krävs en viss vana utan till och med en viss genuppsättning för att uppskatta de mer uddaa abstrakta naturbilderna. Ren arisk genmassa, det är vad som krävs! Och det är ju inte snobberi, mer rasbiologi om du frågar mig.

Vänligen

Johnnie

P.S. I straffrätten finns viss lindring för berusade. Hav liksom Sveriges lagstiftare förbarmande och uteslut mig icke från denna fotografiska gemenskap på grund av plumphet ty redan imorgon är jag nykter. D.S.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar