Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturens djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna L

Guest
Hej igen! Jag har fotat mitt första vilda djur: en hackspett! Jag är väldigt nöjd med bilden eftersom den är tagen inomhus och detta var en väldigt skygg hackspett som flög iväg så fort jag närmade mig fönstret och kom inte tillbaka förrän jag hade gått.
Har sett här på fotosidan att det finns de som är väldigt duktiga på att fota naturens djur och jag skulle vara tacksam på tips och råd för hur jag ska få bra bilder på dessa djur.

Mvh Anna

För att få bra bilder av skygga djur finns två klassiska metoder, gömsle & långa teleobjektiv.

Att bygga ett gömsle, behöver inte vara värst advancerat - i ditt fall räcker det med ett tyg som täcker fönstret med ett hål i som objektivet sticker ut genom. Då kommer fågeln inte att se någon rörelse och du kan enklare ta kort av den. Är det när marken kan du även bygga ett gömsle på marken och plåta därifrån.

Ett långt teleobjektiv ger dig möjligheten att plåta skygga djur på ett stort avstånd. Dessa kostar tyvärr mycket...

-- Nicke

Det finns en ingrediens till i lyckade bilder av vilda djur: kunskap om arten du vill ta bilder på. Det är betydligt lättare att få bilder på tex älg om du vet var i skogen de brukar hålla till än om du bara sätter upp ett gömsle på någon slumpmässigt vald plats.
Hur får man då kunskap om arterna? Utöver det man kan läsa sig till finns en stor källa att ösa ur: erfarenhet. Sätt upp ett gömsle någonstans i skogen (om det nu är där du vil fotografera...) och se vad som händer.

Ett till tips för att lyckas hemmavid:
Sätt kameran på stativ mot lämpligt motiv (fågelbordet, en holk osv) och sätt dig en bit ifrån med fjärrutlösare, tex lång trådutlösare.

Konstigt att hackspetten skulle vara så skygg.
hemma har vi en hackspett på gården som inte skyr något eller någon. Kanske skulle du komma ned och ta ett par biler:)

Per-Olof Nordin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar