Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturen med engångskamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Christian: Roligt att du tänder på idén. Häng med, men gå inte vilse i skogen ;)

Jonas: Om engångskamera skulle leda till att någon som inte fotar börjar fota skulle det ju vara positivt

För min egen del tyckar jag att jag fotar tillräckligt mycket, jag tycker också, med mina mått mätt, att jag lyckas hyfsat tekniskt med mina bilder. Jag tycker dock att jag behöver öva på att göra mer innehållsrika, intressanta och välkomponerade bilder.

Med engångskameran struntar jag för en stund i tekniken och accepterar tekniska brister. Jag kan i lugn och ro öva på det jag vill, och kanske t.o.m upptäcka att bilderna kan blir bra ändå.

Kan jag i en avlägsen framtid göra enstaka bilder som är både intressanta, välkomponerade och tekniskt bra, är min lycka fulländad ;)
 
Nämen, Janne.

Jan,- nu drar vi ut till Bogesund eller liknade, med ett gäng engånskameror var,
Det är bara att diskutera om resultatet kommer hamna i National Geographic denna månad eller nästa!(?- hehe!).

Vad säger du?
 
Helt ok för mig, vore kul att fota tillsammans. Vi kan ju faktiskt passa på att ta en och annan bild med en "riktig" kamera oxå.

Känner du till bra platser därute? Denna helg är lite upptagen för mig, men nästa helg, lördag eller söndag skulle funka.

Maila mig: [email protected]
 
arleklint skrev:
Utan att rikta kritik mot någon så kan man notera att mycket stor del av diskussionerna i forumet handlar om teknik. En mindre del om bild- och motivtänkande. Jag vill fokusera på bilden.

KanonIdé Janne!

Just vad JAG tycker foto handlar om, själva bilden.
Focus, rörelse, färger, kameraval etc har ingen som helst betydelse om bilden känns rätt.

Många av reklamvärdens gurus föredrar t.o.m. dessa bilder. Ta Sveriges AD no1 Lasse Liljendahl tex, som kört med många outstanding bilder i sina kampanjer. Eller tänk om Picasso och Andy Warhol målat som Rembrandt, vem hade hört talas om dem då? Det finns tiotusentals teknik-kopiemålare som kan göra exacta kopior av kända verk, men de har j..t svårt att göra egna.

Fotar man däremot kylskåp och klockor och andra stilleben är det ju klart bättre med kanonskarpa "teknikbilder".

Soliga hälsningar Haze
 
Kul idé. Skulle t o m fungera som en temautmaning, att använda en engångskamera. Eller som en fototäflan vid någon sammankomst, där så att säga de tekniska förutsätningarna är likvärdiga för alla deltagare och det som kan bedömas då är det bildmässiga skapandet utifrån ett tema.

Man kan ju spara 50:- om engångskameran köps från Clas Ohlson. Den är då laddad med Agfa:s film och kostar 49:-. Inbillar mig att kameran är identisk i övrigt, för de ser väldigt lika ut i designen.
 
Låter skitkul Janne! Jag blir mycket sugen att själv göra ett liknande projekt fast med en sån där skräpplastkamera med motordrivning & plastlinser.

Köpte den för en tia på Loppis förra året men har aldrig testat den med film. Den har 3 bländarlägen för mycket mulet, mulet & soligt!

Här är en underbart rolig sida som handlar just om skräpkameror.

http://www.merrillphoto.com/JunkStoreCameras.htm

Larsa
 
Jag gillar idén. Ett bra sätt att stimulera kreativitet och minska teknbikfokuseringen. Man kanske får fram naturens stämningar bättre än med knivskarpa dior.
 
Hur har det gått Janne?

Är just ifärd med att försöka hitta på nåt kul med min Meikai plastkamera (se bild). Funderar i största allmänhet om det är någon som kommit till skott med engångskamera eller nåt annat?

Har nu laddat meikien med 200Asa negfilm men kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli natur eller människor, lutar nog åt nåt med människor.

Larsa
 

Bilagor

  • pict0857.jpg
    pict0857.jpg
    40.5 KB · Visningar: 197
*OBS att den har färglins!!! samt är fokusfri!!!*
 

Bilagor

  • pict0862.jpg
    pict0862.jpg
    41.2 KB · Visningar: 199
Re: Hur har det gått Janne?

Jag håller på då och då. Det är definitivt inget som är lätt och det är en oerhört bra övning i konsten att komponera bilder. Jag återkommer.
 
Jag brukar i bland använda min Konica Pop från tidigt 80-tal, den har också fast slutartid tror jag samt blixt. Man måste dock hålla in en liten knapp när man tar blixtbilder upp till 2 m. Denna lilla knapp bländar ner en smula. Vidare kan man faktiskt reglera bländaren genom att justera Asa-talet mellan 100-200-400. Men denna kamera kanske anses vara för avancerad för denna diskussion ;)

Observera att det inte är nyutgåvan Konica pop Mini vi talar om här, utan den första varianten..
http://www.bringdown.com/issue3/trends/thepop.html
 

Bilagor

  • thepop.jpg
    thepop.jpg
    5.1 KB · Visningar: 148
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.