Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturen med engångskamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
GO JANNE!!

Herreguuuuuud! All detta tjat om teknik å teknik å teknik!! Jag tycker det låter som en skitrolig grej!!! GO JANNE!! Ska bli roligt att se bilderna sen!!

Gunte: Jag gissar att problemet blir att åstadkomma ett kort skärpedjup. Jag tror man har en bländare 8-11 nånstans. Någon tävling hade jag inte tänkt i detta, men lägg gärna upp bilder du oxå. Ska vi säga sista juni?

Mattias: Nej man har inte samma möjligheter. Det är det som är poängen ;)

Bengt: Nej, jag vill i detta inte ha systemkameran. Då återfaller jag till teknikberoendet i form av bättre optik. Den kamera jag sett ut och länkade till i andra inlägget i denna tråd sägs ha "BRA" optik ;)

Malin: I will GO!!

Tyvärr ingen uppgift slutartid och närgräns

Kodak FUN Saver:
----------------

- Manual flash - must charge before every picture
- 4 to 10 foot flash range
- Loaded with KODAK MAX Versatility 400 speed film
- Lightweight and compact
- Indoor/outdoor use
- Available in 27 exposures
- At least 77% of this camera by weight will be reused or recycled when your photofinisher returns it to Kodak

Kodak FUN Classic:
-----------------
Brännvidd: 35mm
Bländare: 11

http://user.itl.net/~kypfer/35/fun-classic.htm

Senast ändrad:
Nu har jag hittat mer :)

För Kodak Max HQ Gäller följande:

Manufactured : 2001-..
Lens : 30mm f/10, two element.
Shutter : 1/100
Quantity Made :
Original List Price : $16.95
Film Size : 135
Negative Size : 24x36mm

http://www.toptown.com/nowhere/kypfer/35/max_hq.htm

Med små variationer mellan modeller är det väl detta som gäller, så då är det bara att gå ut och fota!!! :))

arleklint skrev:
Bengt: Nej, jag vill i detta inte ha systemkameran. Då återfaller jag till teknikberoendet i form av bättre optik. Den kamera jag sett ut och länkade till i andra inlägget i denna tråd sägs ha "BRA" optik ;)

Du kanske kan smeta smuts på linsen? Använda "fel" öga när du tittar i sökaren? Medvetet felfocusera? :)

Skämtare där ;) :)
Jag skulle eventuellt kunna gå parallellt med en "riktig" kamera. Då kan man ju se skillnaden...

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Gunte: Jag gissar att problemet blir att åstadkomma ett kort skärpedjup. Jag tror man har en bländare 8-11 nånstans. Någon tävling hade jag inte tänkt i detta, men lägg gärna upp bilder du oxå. Ska vi säga sista juni?

Okay..:))
mvh/gunte..

Kul Gunte! Är det fler som vill testa att göra något bra med enkla medel?

Häng på :)

Vi som vill testa kan skapa ett eget album "Engångskamera" och lägga upp våra bilder i den sista juni. Det är ingen tävling, men kul ändå.

...Hur stor betydelse har tekniken när det gäller att göra bra bilder?

Senast ändrad:
Hm - sista juni... ja, då är jag tillbaks från fotokurs i Mullsjö. Ska se om jag hinner va med.

Kul idé är det i alla fall!

Har en Holga med bara en slutartid och en bländare... men den gills kanske inte eftersom den kan användas fler gånger? Den är helt i äkta plast! Perfekt för att tvingas släppa kontrollen, och ger slumpen en chans att påverka slutersultatet.

Skaffar en engångskamera i alla fall, och försöker hinna med till sista juni.

Jag tror bilderna kommer bli för bra för att man ska förstå att de kommer från en engångkamera. Om man läser vad Scandinavianphoto skriver om den du länkar till verkar det vara en något riktigt proffsigt ;)

"Kodak FUN Gold Flash
En lite mer exklusiv kamera där det har satsats extra på optiken. Välj själv om du vill ha blixt eller inte. Perfekta presenter till den som redan har allt.

Jag tror jag ska gå över till engångskameror. Min andra kamera väger så mycket. Och så sparar man ju in filmkostnaden eftersom den ingår i engångaren! Varför ska man "tjorva"?

Roligt initiativ Janne! Hoppas bilderna blir bra, kanske hakar jag på...

mvh Johan

Alltså, idén låter kul men naturfoto ...
... är inte det att göra lite svårt för sig?

Varför inte en 'fotomara' med engångskamera istället? Eller i alla fall något med lite mer förlåtande motiv?

Strålande idé, Janne!
Back to Basic!

På Clas i Gallerian eller via www.clasohlson.se
kan du få tag i ett helt gäng för under 100:-

No Name:

"Engångskamera med 27 bilder. Utrustad med blixt och tysktillverkad kvalitetsfilm (ISO 400)."

à 49:-

"Kamera "fritids-set" Ett paket med 1 st engångskamera utrustad med blixt och tysktillverkad kvalitetsfilm (27 bilder). 1 st ficklampa (passande batteri 2 st R6 medföljer ej). 1 st block och penna. 1 st multikniv samt väska utrustad med bärrem. Perfekt att ta med sig på semestern eller ha liggande i bilen!"

à 98:-

Kodak:
"Engångskamera KODAK Enkel att använda. Innehåller film med 27 bilder"

Utan blixt à 69:-
Med blixt à 99:-

"Engångskamera Kodak Vitra Fun/Sport En kamera som tål hårda tag. Lämplig att ta med när Du cyklar, åker skidor, badar m.m. Vattentät ner till 4 m. 27 bilder"

à 119:-

joker skrev:
Alltså, idén låter kul men naturfoto ...
... är inte det att göra lite svårt för sig?

Jo... det är svårt, det kräver en del i bild- och kompositionstänk. Men det är ju min poäng, att tänka mer bild och mindre teknik.

Kanske en fotomara kan bli nästa grej, efter detta, om någon vill "rodda" det.

Fast det blir ju i mina ögon mer tekniktänk med en engångskamera än en autofokuskompakt eller en systemkamera ställd på P.
  • Man måste tänka på att inte gå för nära (ett hyperfokuserat 35 mm-objektiv på f/11 ger bara skärpa till 2 m från kameran, engångskameran ger förmodligen skärpa lite närmare, en gissning är att de prioriterat närgräns framför horisontskärpa). Att tvingas 1,5 meter eller nåt från motivet är en jobbig begränsning när det är vidvinkel och ger lätt tråkiga bilder.
  • Man måste tänka på att det inte skall vara för mörkt.
Men som sagt, jag förstår till viss del plojpoängen i det. Men jag tycker inte att det är det teknikfriaste sättet att fotografera.

Det är som du sagt tidigare - och som jag håller med om - en hel del att tänka på.

De saker du nämner innebär som jag ser det att man måste jobba helt och hållet med "bild- och kompositionstänket" för att under dessa förutsättningar få till en bra bild.

Det är inte lätt... jag vet det, men det tvingar fram en nyttig och behövlig övning.
I alla fall för mig.

En lysande idé Janne. Go for it! Tänk inte så mycket innan bara. Gå ut i bushen och känn efter. Ser fram emot att se dina bilder!

arleklint skrev:
...

De saker du nämner innebär som jag ser det att man måste jobba helt och hållet med "bild- och kompositionstänket" för att under dessa förutsättningar få till en bra bild.

...

Just detta håller inte jag heller med om, jag tycker snarare att det är tvärtom. Du måste ha extremt bra koll på tekniken för att först vilka konsekvenser dessa begränsningar ger dig. Vill man jobba helt med bild och komposition är det väl en helautomatisk kamera som är tricket.

Senast ändrad:
Kameran har tydlig information med tecknade glada figurer om närgräns. Det kan alla läsa :)

Om skärpan inte blir perfekt i någon del kanske det kan kompenseras av att bilden är intressant på annat sätt än genom en briljant teknik. För tekniken är väl inte allt????

Ut och fota ni som vill, jag har redan börjat :)

För sjutton, Janne, det är ju nästan så att jag hänger på! En engångskamera på en skogsstig - av mig? Måste ju bli helbra?? murr murr murr.... :)

Det där med erfarenheter är ju nånting som man inte kan räkna ut vilka dom blir - i förväg. Vem vet vad du finner där på skogsstigen?

Å som jag ser det måste man framförallt våga *misslyckas* (ibland), annars ligger man inom sitt "säkra område" och utvecklas med andra ord inte.

Som Stenmark sa --- "de' e bare å åk!"

-Christian

Bra idé

Om ni som hänger här på fotosidan och bara snackar teknik och komposition istället köpte engångskameror skulle ni förmodligen ta fler bra bilder än med den senaste digitala undermaskinen. Men en del av nöjet kanske är att snacka om teknik och bilder också?

Ödmjukaste hälsningar/// Jonas Svedin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar