Annons

Nattklubbsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Grillo

Aktiv medlem
Hej.
Tänkte jag skulle starta en tråd för alla nattklubbsfotografer ute där.

Framför allt för att jag tror att det är ganska mycket folk som har detta som "yrke" (eller vad man nu ska kalla det)

Jag personligen började fota nattklubbar i november och har gjort så sen dess. Sprungit på folk från många olika hemsidor, bara trevliga männsikor. Jag började för att jag såg det som en chans att få in foten i branchen.

Varför började ni? Vilken sida jobbar ni för?

Frågor? Släng ut dom här så får vi se vad som händer.

// Grillo
 
Jag jobbar för Djungeltrumman här i göteborg.
Det är la roligt, får gå på massa olika klubbar. Inte bara massa klubbar, utan även andra happenings som händer här i göteborg.

Har hållt på sen i oktober och gör väl det en 2-3ggr i månaden. Fast nu har jag tagit ett break.
 
Frågor:

Köper de enbart bilderna eller copyrighten också?
Vad får ni för jobbet?
Hur många bilder krävs?
 
Jag jobbar på X&Y i Borås för nattstad.se...
Får 400kr+moms per tillfälle, o då är det ca 40 "bra" bilder som skall levereras.
På din fråga ang coyrighten vet ja inte riktigt faktiskt, har inte haft ngn anledning att direkt kolla det heller...
 
Jag får inget. Förutom gästlisteplats. Har inte orkat tjöta till mig ersättning heller.
 
Jag kollade upp vad som gäller, För mig gäller iaf följande: Eftersom att jag inte skrivit något avtal med sidan jag jobbar för så äger jag fortfarande bilderna och kan använda dom som jag vill.

Jag får 350 kr per ställe exkl skatt

Beroende på vilka jag jobbar för skiljer antalet bilder. nightlife.se vill ha 25-30 bilder per ställe.
 
så länge du själv inte kommit överens med ngn om upphovsrätten över bilderna är det du som har den. Om sajten använder bilderna på ett enligt dig orätt sätt kan du sätta dit dem.
Oftast är det inte den bekvämaste lösningen för ngn men möjlig.
Fotar likt tobias för nattstad.se
 
På 80-talet hade jag 40:-/publiserad bild vilket gjorde att man ansträngde sig som faan att få klatshiga bilder :) Den största löneförmånen var ju akk-kortet som gjorde att man kom in gratis överallt vilket var satans värdefullt för en 18-åring. Fanns ingen i bekanskapskretesen som plåtat o intervjuat så många kända musiker o annat löst folk :)

Tror aldrig skattemasen fick en krona av de pengarna man drog in på den tiden. Misstänker det är preskiverat nu :)

Tidningen jag jobbade för heter/hette trestadsforum.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.