Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nattfoto med lång slutartid får fotona missfärgning i ett hörn.
- Trådstartare macgunde
- Start datum
Jimmy1
Avslutat medlemskap
blablablabla
Tycker du det är bättre med missfärgade hörn(som startade denna tråd,så får det stå för dig,själv sviker jag aldrig mina 6*7 dia.Jag har även en 8mp systemkamera som funkar bra,utom till just långtidsexponeringar!
Nu får du svara......blablabla......... så fortsätter vi några veckor till!!!!!!!!!!!11
Tycker du det är bättre med missfärgade hörn(som startade denna tråd,så får det stå för dig,själv sviker jag aldrig mina 6*7 dia.Jag har även en 8mp systemkamera som funkar bra,utom till just långtidsexponeringar!
Nu får du svara......blablabla......... så fortsätter vi några veckor till!!!!!!!!!!!11
dumbo
Aktiv medlem
"blablablabla"
Jaha, de färgerna. Att jag inte tänkte på det.
Varför inte svara på frågan istället för att dravla?
VILKA FÄRGER ÄR DET SOM EN DIGITALKAMERA INTE KAN REGISTRERA, MEN SOM FILM KLARAR?
Att digitalkameran har andra problem som brus och amp glow har inte ett skit med den frågan att göra.
Jaha, de färgerna. Att jag inte tänkte på det.
Varför inte svara på frågan istället för att dravla?
VILKA FÄRGER ÄR DET SOM EN DIGITALKAMERA INTE KAN REGISTRERA, MEN SOM FILM KLARAR?
Att digitalkameran har andra problem som brus och amp glow har inte ett skit med den frågan att göra.
Hades
Aktiv medlem
dumbo skrev:
"blablablabla"
Jaha, de färgerna. Att jag inte tänkte på det.
Varför inte svara på frågan istället för att dravla?
VILKA FÄRGER ÄR DET SOM EN DIGITALKAMERA INTE KAN REGISTRERA, MEN SOM FILM KLARAR?
Att digitalkameran har andra problem som brus och amp glow har inte ett skit med den frågan att göra.
Det är väl bara att titta på bilden i första inlägget så ser du ju bla att den inte klarar av att registrera natthimmelsblått uppe i vänstra hörnet. (Resten av himmelen ser ganska grådassig ut också)
joppis
Aktiv medlem
I den digitala världen som är begränsad till en viss mängd data vill man för övrigt inte att sensorn ska registrera färger som ögat inte kan uppfatta. Då blir det bara mindre information kvar att teckna de färger som är väsentliga.
Om samma sak gäller film får någon annan svara på.
Är det för övrigt inte det dynamiska omfånget som skiljer mest mellan film och sensor?
Om samma sak gäller film får någon annan svara på.
Är det för övrigt inte det dynamiska omfånget som skiljer mest mellan film och sensor?
dumbo
Aktiv medlem
Hades skrev:
Det är väl bara att titta på bilden i första inlägget så ser du ju bla att den inte klarar av att registrera natthimmelsblått uppe i vänstra hörnet. (Resten av himmelen ser ganska grådassig ut också)
Så du menar att den sparsamma exponeringen som gör himmeln "trist" är ett fel som uppkommer pga att den är tagen med en digital kamera?
Det uppe i hörnet är ju eg inte heller något som exiplit har med att det är en digitalkamera bilden är tagen med att göra. Det är en design-miss/kompromiss, ungefär som att Canons (moderna) kameror (finns kanske undantag) är värdelösa för IR-foto eftersom det sitter en IR-diod som känner av filmframmatningen i kameran, som ju förstör/exponerar filmen.
Jimmy1
Avslutat medlemskap
.......................................
--------------------------------------------------------------------------------
Dom flesta digitalkameror har en,"speciellt vid långa exp,tider" design-miss/kompromiss, ungefär som att Canons (moderna) kameror (finns kanske undantag) är värdelösa för IR-foto eftersom det sitter en IR-diod som känner av filmframmatningen i kameran, som ju förstör/exponerar filmen.
--------------------------------------------------------------------------------
Dom flesta digitalkameror har en,"speciellt vid långa exp,tider" design-miss/kompromiss, ungefär som att Canons (moderna) kameror (finns kanske undantag) är värdelösa för IR-foto eftersom det sitter en IR-diod som känner av filmframmatningen i kameran, som ju förstör/exponerar filmen.
Hades
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Så du menar att den sparsamma exponeringen som gör himmeln "trist" är ett fel som uppkommer pga att den är tagen med en digital kamera?
Ja, har du tagit liknande bilder med dia någon gång har du säkert sett att himlen blir klarblå och inte grådassig och skitig.
(Dessutom slipper man missfärgade hörn)
Hades
Aktiv medlem
Re: .......................................
Om de flesta digitalkameror har denna "design-miss/kompromiss" kan man väl konstatera att resultatet med dem blir sämre än om man använt film vid den här typen av fotografering.
Jimmy1 skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
Dom flesta digitalkameror har en,"speciellt vid långa exp,tider" design-miss/kompromiss, ungefär som att Canons (moderna) kameror (finns kanske undantag) är värdelösa för IR-foto eftersom det sitter en IR-diod som känner av filmframmatningen i kameran, som ju förstör/exponerar filmen.
Om de flesta digitalkameror har denna "design-miss/kompromiss" kan man väl konstatera att resultatet med dem blir sämre än om man använt film vid den här typen av fotografering.
dumbo
Aktiv medlem
Hades skrev:
Ja, har du tagit liknande bilder med dia någon gång har du säkert sett att himlen blir klarblå och inte grådassig och skitig.
(Dessutom slipper man missfärgade hörn)
Du tror inte att resultatet med digitalkameran beror på vilken tonkurva och färgmättnad som är vald, precis som resultatet blir olika beroende på vilken film man använder. Ställer man in låg kontrast och liten mättnad blir det grådassigt. Jag vågar lova att du kan få blåare himmel med en digitalkamera än du kan med någon diafilm, om du nu skulle vilja det.
Att digitalkamror har vissa brister vid långa exponeringar har jag redan hållt med er om, så jag förstår inte varför ni håller på och argumenterar om det. Digitalkameror blir varma under långa exponeringar och man får därför mer brus och ibland även mycket synlig sk "amp glow". Som jag redan sagt (det var i början av denna tråden) så är detta en anledning till att astrofotografer använder aktiv kylning av CCD:n. Trots att man måste göra sig det besväret är det väldigt många som använder digitalkameror och det är LÅNGA exponeringar. Undrar varför...
Det jag vänder mig mot är uttalandet att digitalkameror inte kan registrera vissa färger. Den registrerar inte bara ett vidare spektra än de flesta filmer, utan det går åxå, på ett flertal kameror, att använda tonkurvor som exakt efterliknar tonrespons och färger osv hos vilken film som helst. Enda skillnaden är att man har mindre dynamiskt omfång än negtiv och svartvit film, så dessa är ju svåra att "emulera" exakt.
Similar threads
- Svar
- 35
- Visningar
- 3 K