Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
missfärgningar vid långa slutartider
- Trådstartare jakob gawlik
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
o-laser skrev:
Om man inte kan dubbelexponera med D70, ta två bilder och lägg ihop dom efteråt.
Detta måste vara veckans eller månadens minst genomtänkta förslag.
marma
Aktiv medlem
Borde man inte få samma resultat då? Missfärgningen har förmodligen med den totala exponeringstiden att göra, inte den längsta.o-laser skrev:
Kan man inte dubbelexponera med nån minuts paus emellan? 35 sekunder går ju bra utan missfärgning.
Om man inte kan dubbelexponera med D70, ta två bilder och lägg ihop dom efteråt.
Edit:
Batteriet orsakar knappast bägge missfärgningarna, bara den i hörnet.
Edit: erik hann före, samt hade lite mer brutal ton ...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja men det är ju en helt annan sak.marma skrev:
Jag tror att folk som håller på med astronomi tar två bilder, en utan lock och en med. För att sedan subtrahera den andra bilden från den första.
Och i detta fallet verkar man få missfärgningen i båda fallen så det hjälper inte.
Hur i hela fridens namn skall Ola kunna addera två halvexponerade bilder för att få en vettig bild?????????
Det är månadens feltänk enligt mig.
Erik Schalin
Aktiv medlem
müsli skrev:
Du subtraherar bort felet från den riktiga bilden. Det är ju så den inbyggda brusreduceringen fungerar för långa exponeringstider, en extra exponering med slutaren stängd för att kunna subtrahera bort statiska fel orsakade av kameran.
Brus uppstår sporadiskt.
Missfärgningen är ett fel som är på samma plats med samma utseende var gång. Du adderar alltså felet.
Vad exakt har du tänkt subtrahera?
marma
Aktiv medlem
Ja, det var mer flaggviftande för en metod som jag tror skulle fungera.Erik Schalin skrev:
Ja men det är ju en helt annan sak.
Nu är det nog du som tänker fel. Har man en bild med motiv + missfärgning, och en med endast missfärgning så kan man subtrahera den ena från den andra och endast ha kvar motivet.Och i detta fallet verkar man få missfärgningen i båda fallen så det hjälper inte.
Det går förmodligen inte. Om missfärgningen ökar linjärt med tiden så blir det ingen skillnad. Är det inte så kan det finnas en poäng med den metoden. Jag vet för lite om hur missfärgningen uppstår för att kunna veta säkert. Men jag tror inte att fungerar.Hur i hela fridens namn skall Ola kunna addera två halvexponerade bilder för att få en vettig bild?????????
Vi tycker alltså lika.
dumbo
Aktiv medlem
För mig försvinner dessa missfärgningar om jag sätter igång kamerans inbyggda brusreducering. Då tar det ju dubbelt så lång tid att ta en bild men...
Jag har heller inte sett något av detta på lägre känsligheter. Fast jag har inte testat så långa slutartider som 15min på ISO200 tex (vilket det väl blir om man vill ha motsvarande exponering som ca 100s på ISO1600?)
Jag har heller inte sett något av detta på lägre känsligheter. Fast jag har inte testat så långa slutartider som 15min på ISO200 tex (vilket det väl blir om man vill ha motsvarande exponering som ca 100s på ISO1600?)
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja det verkar vara en möjlig väg att gå.marma skrev:
Nu är det nog du som tänker fel. Har man en bild med motiv + missfärgning, och en med endast missfärgning så kan man subtrahera den ena från den andra och endast ha kvar motivet.
Missfärgning eller inte, ingen av bilderna blir färdigexponerade. Alltså finns inte en korrekt exponerad bild i detta fallet.marma skrev:
Det går förmodligen inte. Om missfärgningen ökar linjärt med tiden så blir det ingen skillnad. Är det inte så kan det finnas en poäng med den metoden. Jag vet för lite om hur bruset uppstår för att kunna veta säkert. Men jag tror inte att fungerar.
Vi tycker alltså lika.
Megapolare
Aktiv medlem
Den längsta exponering jag testat med min D70 är 376 sekunder. Jag kan INTE se några som helst missfärgningar på den bilden. (Se nedan. Ljuset i mitten kommer från gatulyktor)
Att missfäörgningar kan uppstå har jag förstått, men det skulle främst gälla bilder med extremt långa slutartider på mer än 5-10 minuter.
//
Edit: Förresten, det var ISO 200 så det kanske inte skall jämföras....
Att missfäörgningar kan uppstå har jag förstått, men det skulle främst gälla bilder med extremt långa slutartider på mer än 5-10 minuter.
//
Edit: Förresten, det var ISO 200 så det kanske inte skall jämföras....
Bilagor
marma
Aktiv medlem
Nä, men två halvt exponerade bilder blir en korrekt exponerad.Erik Schalin skrev:
Missfärgning eller inte, ingen av bilderna blir färdigexponerade. Alltså finns inte en korrekt exponerad bild i detta fallet.
Om missfärgningen ex.vis hade ökat med tiden i kvadrat så hade missfärgningen blivit mindre om man lägger ihop två halvexponerade.
Typ 0.5 + 0.5 = 1
men 0.5^2 + 0.5^2 = 0.5
Jag tror dock inte att det fungerar så.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det stämmer inte.marma skrev:
Nä, men två halvt exponerade bilder blir en korrekt exponerad.
För dubbelexponering stämmer uttalandet men vi pratar om två skillda exponeringar vilket gör att bildens mörka partier kommer att sakna all information.
Nu får ni tänka själva för nu orkar jag inte mer om detta.
jakob gawlik
Aktiv medlem
svar från nikon
Mailade Nikon också och fick till svar att detta är normalt på DSLR:er.
fick även den här länken
http://nikoneurope-en.custhelp.com/...td_adp.php?p_sid=_VNrtgnh&p_lva=&p_faqid=1141
Mailade Nikon också och fick till svar att detta är normalt på DSLR:er.
fick även den här länken
http://nikoneurope-en.custhelp.com/...td_adp.php?p_sid=_VNrtgnh&p_lva=&p_faqid=1141
Megapolare
Aktiv medlem
Re: svar från nikon
Jo, fast som länken visar exempel på så talar vi om exponeringar på 5-10 minuter eller längre. Här handlar det om "bara" ca 2 minuter. Men jag tror att det är ISO 1600 som spökar, är det inte lämpligt att ta nattbilder på säg ISO 200-40? Då är inte förstärkningen så stark och dylika effekter borde inte uppkomma så fort (som på min bild ovan)
//
jakob gawlik skrev:
Mailade Nikon också och fick till svar att detta är normalt på DSLR:er.
Jo, fast som länken visar exempel på så talar vi om exponeringar på 5-10 minuter eller längre. Här handlar det om "bara" ca 2 minuter. Men jag tror att det är ISO 1600 som spökar, är det inte lämpligt att ta nattbilder på säg ISO 200-40? Då är inte förstärkningen så stark och dylika effekter borde inte uppkomma så fort (som på min bild ovan)
//
Damocles
Aktiv medlem
Som Brejdol var inne på är det inte enbart batteriet som ger denna effekt, utan även sensorn i sig, var kopplingarna till omgivande kretsar sitter, utläsning av sensorn, etc. Så det går inte helt att komma ifrån, iaf inte på Nikons kameran. Har inte testat Canons.
Vi satt ett gäng i MFS och testade det på några D100or, Christel och Janne bland annat, och fick precis samma resultat vid långa tider.
Högre nivåer av ISO på en sensor är en ren förstärkning av signalen jämfört med grund-ISO. Och då signalen är brusigare, vilket det blir vid längre tider då sensorn blir varmare, så förstärks även bruset. Det borde finnas en MAX-temperatur för hur varm sensorn kan bli, och då borde även missfärgningen bli relativt konstant därifrån på respektive ISO. Det är ju bara att testa en lägre ISO och se vilket som är bäst. Hög ISO, x sekunders, exponering, eller halva ISO-värdet, och 2x sekunders exponering.
Vi satt ett gäng i MFS och testade det på några D100or, Christel och Janne bland annat, och fick precis samma resultat vid långa tider.
Högre nivåer av ISO på en sensor är en ren förstärkning av signalen jämfört med grund-ISO. Och då signalen är brusigare, vilket det blir vid längre tider då sensorn blir varmare, så förstärks även bruset. Det borde finnas en MAX-temperatur för hur varm sensorn kan bli, och då borde även missfärgningen bli relativt konstant därifrån på respektive ISO. Det är ju bara att testa en lägre ISO och se vilket som är bäst. Hög ISO, x sekunders, exponering, eller halva ISO-värdet, och 2x sekunders exponering.
Det finns några olika sätt men det vanligaste är väl att dom sensorn monterad på ett peltierelement för att få bort värmen vilken dom sedan kyler bort med andra tekniker.Vid "professionellt" foto av astronomiska objekt kyler man alltid sensorn (vet inte hur dock) till minusgrader, just för att slippa det här på långa tider.
Similar threads
- Svar
- 54
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 1 K