ANNONS
Annons

missfärgningar vid långa slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man inte dubbelexponera med nån minuts paus emellan? 35 sekunder går ju bra utan missfärgning.

Om man inte kan dubbelexponera med D70, ta två bilder och lägg ihop dom efteråt.

Edit:

Batteriet orsakar knappast bägge missfärgningarna, bara den i hörnet.
 
o-laser skrev:
Kan man inte dubbelexponera med nån minuts paus emellan? 35 sekunder går ju bra utan missfärgning.

Om man inte kan dubbelexponera med D70, ta två bilder och lägg ihop dom efteråt.

Edit:

Batteriet orsakar knappast bägge missfärgningarna, bara den i hörnet.
Borde man inte få samma resultat då? Missfärgningen har förmodligen med den totala exponeringstiden att göra, inte den längsta.

Edit: erik hann före, samt hade lite mer brutal ton ... :)
 
Jag tror att folk som håller på med astronomi tar två bilder, en utan lock och en med. För att sedan subtrahera den andra bilden från den första.
 
LCD'n är en av de största värmekällorna på digitala kameror. Dessutom är den placerad nära sensorn. Prova att ha displayen avstängd en stund innan du tar längre exponeringar, helst hela kameran avstängd en stund innan exponeringen.
 
marma skrev:
Jag tror att folk som håller på med astronomi tar två bilder, en utan lock och en med. För att sedan subtrahera den andra bilden från den första.
Ja men det är ju en helt annan sak.

Och i detta fallet verkar man få missfärgningen i båda fallen så det hjälper inte.

Hur i hela fridens namn skall Ola kunna addera två halvexponerade bilder för att få en vettig bild?????????
Det är månadens feltänk enligt mig.
 
müsli skrev:
Du subtraherar bort felet från den riktiga bilden. Det är ju så den inbyggda brusreduceringen fungerar för långa exponeringstider, en extra exponering med slutaren stängd för att kunna subtrahera bort statiska fel orsakade av kameran.

Brus uppstår sporadiskt.
Missfärgningen är ett fel som är på samma plats med samma utseende var gång. Du adderar alltså felet.

Vad exakt har du tänkt subtrahera?
 
Erik Schalin skrev:
Ja men det är ju en helt annan sak.
Ja, det var mer flaggviftande för en metod som jag tror skulle fungera.

Och i detta fallet verkar man få missfärgningen i båda fallen så det hjälper inte.
Nu är det nog du som tänker fel. Har man en bild med motiv + missfärgning, och en med endast missfärgning så kan man subtrahera den ena från den andra och endast ha kvar motivet.

Hur i hela fridens namn skall Ola kunna addera två halvexponerade bilder för att få en vettig bild?????????
Det går förmodligen inte. Om missfärgningen ökar linjärt med tiden så blir det ingen skillnad. Är det inte så kan det finnas en poäng med den metoden. Jag vet för lite om hur missfärgningen uppstår för att kunna veta säkert. Men jag tror inte att fungerar.

Vi tycker alltså lika. :)
 
För mig försvinner dessa missfärgningar om jag sätter igång kamerans inbyggda brusreducering. Då tar det ju dubbelt så lång tid att ta en bild men...

Jag har heller inte sett något av detta på lägre känsligheter. Fast jag har inte testat så långa slutartider som 15min på ISO200 tex (vilket det väl blir om man vill ha motsvarande exponering som ca 100s på ISO1600?)
 
marma skrev:
Nu är det nog du som tänker fel. Har man en bild med motiv + missfärgning, och en med endast missfärgning så kan man subtrahera den ena från den andra och endast ha kvar motivet.
Ja det verkar vara en möjlig väg att gå.

marma skrev:
Det går förmodligen inte. Om missfärgningen ökar linjärt med tiden så blir det ingen skillnad. Är det inte så kan det finnas en poäng med den metoden. Jag vet för lite om hur bruset uppstår för att kunna veta säkert. Men jag tror inte att fungerar.

Vi tycker alltså lika. :)
Missfärgning eller inte, ingen av bilderna blir färdigexponerade. Alltså finns inte en korrekt exponerad bild i detta fallet.
 
Den längsta exponering jag testat med min D70 är 376 sekunder. Jag kan INTE se några som helst missfärgningar på den bilden. (Se nedan. Ljuset i mitten kommer från gatulyktor)

Att missfäörgningar kan uppstå har jag förstått, men det skulle främst gälla bilder med extremt långa slutartider på mer än 5-10 minuter.

//

Edit: Förresten, det var ISO 200 så det kanske inte skall jämföras....
 

Bilagor

  • _dsc3403_edit.jpg
    _dsc3403_edit.jpg
    13.3 KB · Visningar: 134
Erik Schalin skrev:
Missfärgning eller inte, ingen av bilderna blir färdigexponerade. Alltså finns inte en korrekt exponerad bild i detta fallet.
Nä, men två halvt exponerade bilder blir en korrekt exponerad.

Om missfärgningen ex.vis hade ökat med tiden i kvadrat så hade missfärgningen blivit mindre om man lägger ihop två halvexponerade.

Typ 0.5 + 0.5 = 1
men 0.5^2 + 0.5^2 = 0.5

Jag tror dock inte att det fungerar så.
 
marma skrev:
Nä, men två halvt exponerade bilder blir en korrekt exponerad.
Det stämmer inte.
För dubbelexponering stämmer uttalandet men vi pratar om två skillda exponeringar vilket gör att bildens mörka partier kommer att sakna all information.

Nu får ni tänka själva för nu orkar jag inte mer om detta.
 
Re: svar från nikon

jakob gawlik skrev:
Mailade Nikon också och fick till svar att detta är normalt på DSLR:er.

Jo, fast som länken visar exempel på så talar vi om exponeringar på 5-10 minuter eller längre. Här handlar det om "bara" ca 2 minuter. Men jag tror att det är ISO 1600 som spökar, är det inte lämpligt att ta nattbilder på säg ISO 200-40? Då är inte förstärkningen så stark och dylika effekter borde inte uppkomma så fort (som på min bild ovan)

//
 
Som Brejdol var inne på är det inte enbart batteriet som ger denna effekt, utan även sensorn i sig, var kopplingarna till omgivande kretsar sitter, utläsning av sensorn, etc. Så det går inte helt att komma ifrån, iaf inte på Nikons kameran. Har inte testat Canons.

Vi satt ett gäng i MFS och testade det på några D100or, Christel och Janne bland annat, och fick precis samma resultat vid långa tider.

Högre nivåer av ISO på en sensor är en ren förstärkning av signalen jämfört med grund-ISO. Och då signalen är brusigare, vilket det blir vid längre tider då sensorn blir varmare, så förstärks även bruset. Det borde finnas en MAX-temperatur för hur varm sensorn kan bli, och då borde även missfärgningen bli relativt konstant därifrån på respektive ISO. Det är ju bara att testa en lägre ISO och se vilket som är bäst. Hög ISO, x sekunders, exponering, eller halva ISO-värdet, och 2x sekunders exponering.

Vid "professionellt" foto av astronomiska objekt kyler man alltid sensorn (vet inte hur dock) till minusgrader, just för att slippa det här på långa tider.
Det finns några olika sätt men det vanligaste är väl att dom sensorn monterad på ett peltierelement för att få bort värmen vilken dom sedan kyler bort med andra tekniker.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar