Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto med lång slutartid får fotona missfärgning i ett hörn.

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Större bild, se länk nedan.
Jag tog dessa foton med min Nikon D70 med kitobjektivet 18-70. Det blir en missfärgning på vänstra övre hörnet som ni ser. Vet någon om varför det blir detta, har inte haft problem med lägre slutartider. Felen börjar redan vid när jag använder tider mer än 40 sec.

http://min.mac.se/danneman/trams/natt-fel-1.jpg
Shutterspeed: 485 sec
Aperture: f3,5

http://min.mac.se/danneman/trams/natt-fel-2.jpg
Shutterspeed: 237 sec

Foto nedan:
Shutterspeed: 485 sec

Bilagor

• _dsc7265.jpg
    _dsc7265.jpg
    12.9 KB · Visningar: 2,005
Det är inget fel på din kamera - det sägs vara värmen från batteriet som ger upphov till dessa missfärgningar, om jag minns rätt.

Mjo, fast bilden e ju uppochervänt när den kommer genom objektivet. Så uppe på sensorn är nere på bilden.

/A\

Jag misstänker att du vill komma åt effekten med stjärnornas rörelse (eller jordens...) och då är ett sätt att ta flera bilder med kortare tid och sedan staffla dem. Vet inte om det går att fixa i PS, men det finns ett program för detta som heter ImageStacker som funkar bra.

Arne

Yo

Köp en analog kamera så slipper du problem :) , nee men jag tycker det lila är snyggt som faen, tycker inte det stör det minsta
/ JIm

Testa att ta en likadan bild vid samma tillfälle med samma inställningar, men med objektivlocket på.
Du borde då få samma missfärgning och övrigt statiskt brus som du sedan kan subtrahera från ursprungsbilden i Photoshop.
mvh Mattias

Aktivera brusreduceringen så minskar problemet betydligt. Alltså den funktion som tar en extra exponering med stängd slutare. Kameran blir låst en stund efter exponeringen (lika länge som slutartiden) men det är det värt.

Tackar för alla snabba svar, får testa lite i natt igen :).

Blev rädd att något hänt kameran då jag har varit ute och backpacket med den i sydostasien i 3,5 månad hehe.

Daniel

elohim skrev:
Det är inget fel på din kamera - det sägs vara värmen från batteriet som ger upphov till dessa missfärgningar, om jag minns rätt.

Låter ju lite lustigt. Om man ska ta en biljämförelse, som brukar vara populärt, så kan man säga "den här bilen går bara att köra 10mil i sträck, sen blir motorn för varm och den går bara att köra 50km/h. Men det är inget fel på bilen!" Låter snarare som en bristfällig (felaktig)konstruktion tycker jag.

...

Ja det låter som något som teknikerna inte tänkt på när de konstruerat kameran, jag har inte tänkt på det tidigare, men kanske likadant med min Canon, måste ut och prova nån kväll.

Petlan skrev:
Låter ju lite lustigt. Om man ska ta en biljämförelse, som brukar vara populärt, så kan man säga "den här bilen går bara att köra 10mil i sträck, sen blir motorn för varm och den går bara att köra 50km/h. Men det är inget fel på bilen!" Låter snarare som en bristfällig (felaktig)konstruktion tycker jag.

Håller helt med. Fördelar drar med sig nackdelar..

Rätta mig om jag har fel, men om det är batteriet, så borde det vara över hela den vänstra sidan, och inte som här, lite på sidan och i överkant (nederkant på chippet)

Sensorn!

Såsom jag har förstått det är det att sensorn (eller elektronik nära den)avger värme vid långa exponeringar (det är ju trots allt ström i en krets).

Utdrag från Thom Hogan's sida:

"With long-exposure noise reduction on, the D70 can also handle very long exposures without throwing in stray hot pixels. I'm comfortable shooting one minute exposures with the D70 (especially with noise reduction ON), but beyond that I start to see some slight patterns that must be heat profiles from the electronics. The D2h does somewhat better than the D70 with very long exposures, but the D70 is still quite good. (For those of you considering the Digital Rebel, it does better than the D70 in very long exposures. At least my DR does.)"

Detta lider i princip alla digitalkameror av, vissa lite mer än andra...så det bästa är nog att göra som Mattias sa och försöka fixa det i Photoshop och att använda dig av brusreduceringen så gott det går..:-/

Lycka till!

MvH // Leffe

Re: ...

Bjure skrev:
Ja det låter som något som teknikerna inte tänkt på när de konstruerat kameran, jag har inte tänkt på det tidigare, men kanske likadant med min Canon, måste ut och prova nån kväll.

De flesta kameror har detta fenomen i någon mån. På vissa är det mycket tydligt (som i detta fallet) i andra fall är det inte så tydligt.

Både detta och bruset är anledningen till varför astrofotografer aktivt kyler sensorn med peltierelement.

Re: Re: ...

dumbo skrev:
De flesta kameror har detta fenomen i någon mån. På vissa är det mycket tydligt (som i detta fallet) i andra fall är det inte så tydligt.

Både detta och bruset är anledningen till varför astrofotografer aktivt kyler sensorn med peltierelement.

oki, såg förövrigt att canon kommer med en "20D Astro" kamera, då borde väl såna bekymmer vara borta?

Jag tror inte man kan betrakta detta som ett egentligt konstruktionsfel och det går inte att komma runt helt.

"Problemet" är ju helt enkelt att saker som är varma ger ifrån sig värmestrålning (IR) vars centerfrekvens beror på temperaturen, eftersom kamerans sensor är kanslig för IR så kommer man därför se effekten av temperaturskillnader vid exponeringen.
Beroende på att temperaturen varierar inne i kameran så får man därför denna typ fenomen.

Jag tvivlar på att det helt går att komma runt i en handhållen kamera, i fast utrustning så kan man ju alltid ex. använda en kvävesköld för att komma runt problemet; Då får man både isotrop temperatur och centerfrekvensen flyttar sig så att sensorn inte längre är lika känslig.

men ni kan väl inte påstå att kameran snurrar och
vänder bilden...

vänder bilden, det gör den, det är objektivet som
gör... men snurrar... nu får ni ge er ;)

på en D70 sitter ju ändå batteriet på högra sidan...
och det ska ju då vara på högra sidan på bilden...
nertill då innan vändning, och sedan upptill
på resultatbilden...

inte på vänstra sidan...
det funkar ju inte... men klart... om man då
säger att t.ex. CCDn ger ifrån sig värme och
värmen fastnar på CCDn då är de ju en sak...
men jag tror knappast det är batteriet när det
sitter som det gör både batteriet och den lila fläcken :)

har jag fel kanske?? ;)

// Chris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar