Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto / astrofoto objektiv Nikon D7500

Produkter
(logga in för att koppla)

tranemoandy

Medlem
Hej!
Funderar på att pröva på att plåta natthimlen med alla dess vackra stjärnor.
Har aldrig försökt mig på detta tidigare och undrar om ni kan ge lite tips på objektiv som kan rekommenderas?
Har en Nikon D7500 och är inte ute efter alltför dyra pjäser :) Eller är det ens att fundera på att fotografera utan en fullformat?
Mvh Andreas

Det fungerar fint, använd stativ o fjärrkontroll, vidvinkel objektiv, brukar fungera fint med 30 sekunder, stor öppning och ISO till rätt exponering, kanske 3000-4000.

Kan lägga till använd manuell fokus. Ta lite blandade exponeringar, har för mig att man kan bli lurad av LCD displayen i mörkret att det i verkligen inte är så ljust som displayen visar.

Är snyggt att ta med lite av marken, träd etc så det inte bara är himmel

Senast ändrad:
Om man väljer större brännvidder så måste man minska tiden för att inte få stjärnspår, så det brukar vara bättre att använda något runt 10-15mm för astro för då kan man ligga på en 30 sekunder. För APS-C brukar man säga att man bör ligga med faktor 300-400. Dvs brännvidd x tid ska inte vara större än 400. Men det är klart stor öppning är också bra. Lämpligt objektiv är tex Samyang 14/2,8, men försök med det du har på största vidvinkel

Jag bruka använda en tokina 11-16mm f2,8 eller sigma 18-35mm f1,8 med min nikon d7100 det är sällan att jag höja ISO över 400. Det beror på hur mycket ljus föroreningar finns, altså annat ljus än stjärnornas.

Jag bruka använda en tokina 11-16mm f2,8 eller sigma 18-35mm f1,8 med min nikon d7100 det är sällan att jag höja ISO över 400. Det beror på hur mycket ljus föroreningar finns, altså annat ljus än stjärnornas.

Hej och tack för svaret!
Har du några exempelbilder du skulle vilja visa? Hade vart kul att se. Mvh Andreas

Hej och tack för svaret!
Har du några exempelbilder du skulle vilja visa? Hade vart kul att se. Mvh Andreas

Här är nogra startrails som alla är tagen med min d7100 oftast använda jag då mitt tokina objektiv. Du kan ju läsa på min hemsida som ja gjorde, och lämna en kommentar om du gillar sidan ;-)

http://lahn.nu/fotografitips/fotografera-star-trails-stjarnspar/

Detta foto är tagen med ett sigma 50 mm f1,4 stående format, 5 foton tagen snabbt efter varandra och monterad till en panorama.

http://lahn.nu/northern-lights-over-starvik/

Hej!
Funderar på att pröva på att plåta natthimlen med alla dess vackra stjärnor.
Har aldrig försökt mig på detta tidigare och undrar om ni kan ge lite tips på objektiv som kan rekommenderas?
Har en Nikon D7500 och är inte ute efter alltför dyra pjäser :) Eller är det ens att fundera på att fotografera utan en fullformat?
Mvh Andreas

Beror vad du vill fota och hur pass mkt av himlen du vill få med. Vet du inte och tycker att det är jobbigt att köra panorama så köp så vidvinkligt du kan, ev en zoom.

Exempelvis
Tokina 11-16/2.8 (2a versionen)
Samyang 10/2.8

Dessa bilder presenterade är tagna med endast stativ som hjälpmedel, Canon EOS M3 och 12mm brännvidd.

/Stefan

Bilagor

• 20160823-IMG_2444-Edit.jpg
    20160823-IMG_2444-Edit.jpg
    298.1 KB · Visningar: 92
  • 20170425-IMG_7392-Edit2.jpg
    20170425-IMG_7392-Edit2.jpg
    211.8 KB · Visningar: 74
  • 20170813-IMG_1321-Edit.jpg
    20170813-IMG_1321-Edit.jpg
    332.6 KB · Visningar: 71
Beror vad du vill fota och hur pass mkt av himlen du vill få med. Vet du inte och tycker att det är jobbigt att köra panorama så köp så vidvinkligt du kan, ev en zoom.

Exempelvis
Tokina 11-16/2.8 (2a versionen)
Samyang 10/2.8

Dessa bilder presenterade är tagna med endast stativ som hjälpmedel, Canon EOS M3 och 12mm brännvidd.

/Stefan

Är det månen i den sista bilden? Det brukar vara svårt att fota stjärnor medans fullmånen skiner.

Är det månen i den sista bilden? Det brukar vara svårt att fota stjärnor medans fullmånen skiner.

Ja, det är månen. Det är ok så länge den håller på att stiga. Några minuter till så bränner himlen ut. Stjärnspåren börjar innan månen stigit och Timelapse (TL) avslutades med sista månbilden.
Resten av datan är kvar för framtida bruk så hela TL är längre.

/Stefan

Ja, det är månen. Det är ok så länge den håller på att stiga. Några minuter till så bränner himlen ut. Stjärnspåren börjar innan månen stigit och Timelapse (TL) avslutades med sista månbilden.
Resten av datan är kvar för framtida bruk så hela TL är längre.

/Stefan

Riktigt snyggt jobbat. En intressant ide att får månen med i fotot. Här fotade jag medans det var fullmåne högt på himlen bakom mig, då ser man nästan inga stjärnor.

http://lahn.nu/norrsken-over-sunnana-hamn/

ANNONS