Annons

Nattbilder utöver staden

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Jo, jag bor nämligen på ett väldigt bra plats där jag har utsikt över stora delar in mot stan och till ekerö.. En hel del vatten ser jag också. Perfekt för kväll/natt fotografering.

Nu skulle jag behöva lite hjälp för att få bra bilder och gärna lite tips på lite roliga filter och grejer (alltid kul att köpa grejer)

Förövrigt har jag en Minolta Dimage A1 och kan uppleva att svartheten försvinner när jag exponerar under längre slutartider

Skriv gärna tips tack!

Jag bor också på liknande plats som du. En förutsättning för att det svarta ska behållas är att vädret är helt klart. Inga moln alltså. Jag testade att fota på ett område som bestod av vatten i förgrunden, en upplyst bro i mitten och bebyggelse på båda sidor (en stjärnklar natt). Slutartiden var 15s och bländare 22, ISO 100. Jag tycker att bilden blev riktigt bra. Den blev dock för otydlig när man skulle lägga upp den här i forumet p ga storleksbegränsningen.

/Fredrik

Jag har provat några gånger också men det har inte blivit riktigt bra. Det som också är lite synd med min A1:a är att min minsta bländare är 11 så man kan inte få samma riktiga skärpedjup men det funkar väl bra ändå! Ska ut och prova nu.

Du får större skärpedjup med f/11 på en A1 än f/22 på en systemkamera.

FelixSwensson skrev:
Jag har provat några gånger också men det har inte blivit riktigt bra. Det som också är lite synd med min A1:a är att min minsta bländare är 11 så man kan inte få samma riktiga skärpedjup men det funkar väl bra ändå! Ska ut och prova nu.
Brännvidden på en A1 är variabel mellan 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera. Det motsvarar B I L D U T S N I T T E T för brännvidderna 28-200 mm. Den faktiska brännvidden ligger mellan 7,2 och 50,8 mm. Det är alltså egentligen mellan ett kraftilgt fisheye och en normal på en 35mm kamera. Och självklart har du vid en given bländare exakt samma skärpedjup som du skulle haft med identisk brännvidd på 35 mm kamera. Vid brännvidden 7,2 mm och bländare 11 har du skärpedjup från någon decimeter från frontlinsen till oändligt. Vid ditt teleläge som alltså = normalen till en 35mm kamera har du skärpedjup från ca 4 meter till oändligheten.
Jag har en 50 mm lins till mellanformat, det är en tämligen kraftig vidvinkel, motsvarar ca 31 mm till en 35mm kamera. Men skärpedjupet vid bl. 11 är exakt detsamma som på din A1.
Skillnaden är att din optik projicerar sin bild på en nagelstor sensor, min på en negativyta på 56x56 mm. Men ett givet föremål är brecis lika stor i båda fallen. Du får en telebild, jag en vidvinkelbild.
Us

Okej.. Fattar inte helt 100 men jag tog några bilder ikväll.. Dem blev helt okej. Kanske lägger ut nåt.

Jag har tagit en nattbild...

Över stan här... med en digital ixus 400... kolla gärna den och se vad du tycker... Skulle vara kul att se dina!

Tog en bild igår på himlen. Blev ganska tama färger när jag först kollade på den men sen när jag redigerade den i datorn i RAW-format blev den riktigt bra. Men jag tror tyvärr inte jag kan ladda upp den än.

Edit: Jag kunde visst ladda upp nu. Kolla och säg vad ni tycker. Heter bara Solnedgång.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar