Annons

Nationell garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Hej! Har blivit erbjuden att köpa en D70 för 6500:-. Kameran är köpt i Frankrike för 3 veckor sedan med orginalkartong och allt. Han har inte provat den med ett objektiv eller liknande. Problemet är att han "slarvat" bort kvittot (vad man nu ska med det till om den är köpt i Frankrike!).

Så skulle man nu köpa denna kamera, finns det då någon nationell garanti på den som gäller här i Sverige om den är köpt i Frankrike.

För det andra: känns det som om det ligger en hund begraven här???

Han ska nämligen åka utomlands om 3 veckor!?!

Ska man slå till eller?
Marcus Lindh
 
Marcus Lindh skrev:
Hej! Har blivit erbjuden att köpa en D70 för 6500:-. Kameran är köpt i Frankrike för 3 veckor sedan med orginalkartong och allt. Han har inte provat den med ett objektiv eller liknande. Problemet är att han "slarvat" bort kvittot (vad man nu ska med det till om den är köpt i Frankrike!).

Så skulle man nu köpa denna kamera, finns det då någon nationell garanti på den som gäller här i Sverige om den är köpt i Frankrike.

För det andra: känns det som om det ligger en hund begraven här???

Han ska nämligen åka utomlands om 3 veckor!?!

Ska man slå till eller?
Marcus Lindh

Originalköpehandlingen behövs för att kunna reklamera kameran hos urprungli säljare, butik. bortslarvad på endast tre veckor. Skumt. Tydligen är kameran imed kartong inte bortslarvad.

Åka utomlands utan sin D70 och kommer på det först efter att han har köpt kameran?

6500:- på tok för billigt för att det ska bli problem med myndigheterna för köparen, om det visar sig att kameran är stulen. Godtro funkar liksom inte löngre...Jag skulle kräva att få se orginalkvittot och dessutom kontrollera med dessa bakåt tills jag hittar butiken och kan kontrollera med dem vem som köpte kameran.


Samtidigt kan detvara dagens ungdom som köper allt de ser och plötsligt får ett helt annat intresse och snabbt behöver omsätta kameran till pengar för att betala resan...

Fast mer tyder på begraven hund.
 
Senast ändrad:
"6500:- på tojk för billigt för att det ska bli problem"
Det är alltså helt OK pris, eller hur tolkar man den meningen?

I vilket fall som helst så kostar den ju ungefär 6900SEK helt ny beroende på vart man köper den. Så 6500 borde inte vara misstänkt billigt, eller? Vet iofs inte vad den kostar i frankrike.

Skulle snarare vilja säga att det är det tappade kvittot, inte provade och utlandsresan som borde få det att ringa i klockan.

Annars så är det väl samma regler som vanligt här på sidan, det är helt OK att stjäla programvaror men hårdvara brukar dom flesta(?) ha svårare att ta med ut under disken.

//rob
 
Såg en liknande annons på blocket idag. 7000:- för ny D70 ink 256 meg minneskort och nåt stativ. Killen skulle visst till Afrika och ville bli av med den. Inflationen verkar gå hårt åt Nikon just nu...
 
"I vilket fall som helst så kostar den ju ungefär 6900SEK helt ny beroende på vart man köper den. Så 6500 borde inte vara misstänkt billigt, eller? Vet iofs inte vad den kostar i frankrike."

En fråga då: vart hittar man den för 6900 :- ny? Det billigaste jag har sett den för är 9000:-!

Direktimport? Tacksam för svar!

Marcus
 
Även om kameran har internationell garanti så kommer du ingen vart utan originalkvitto. Verkstäderna är stenhårda vad gäller kvitto, även om kameran inte ens funnits ett år, detta på grund av att den kan vara stulen.

Jag jobbar i branschen och vi tar inte ens emot garantirep utan kvitto, isåfall blir det att betala för det. Och ibland händer det att kameran kommer in med bortskrapat serienummer och då befattar vi oss inte ens med den. Kameran i sig ser jätte fin ut men serienumret är helt utplånat ( Oj den har skrapat mot en sten!! ) brukar kommentaren heta.

Så i ditt fall skulle jag avråda dig från att köpa den utan originalkvitto, Förresten gäller ibland inte originalkvittot heller om produkten ägs i andra hand. Om jag tex köper en produkt och mitt namn står på kvittot så kan handlaren neka dig att lämna in den på garantirep om det inte är den med namnet på kvittot som lämnar in produkten.
 
Jag tror jag avstår från det köpet. Jag har iaf frågat efter serienummret, får se vad personen i fråga säger:

"- oj, det måste ha skrapats bort i kartongen, sicken otur!" eller någonting sådant...

Ska bli kul att se!

/Marcus
 
Senast ändrad:
Om jag tex köper en produkt och mitt namn står på kvittot så kan handlaren neka dig att lämna in den på garantirep om det inte är den med namnet på kvittot som lämnar in produkten.
Finns det något fall där detta har provats i ARN eller domstol? Jag är väldigt skeptisk till att tillverkaren skulle gå fri från garanti-/konsumentköplagsåttaganden bara för att någon säljer produkten vidare...
 
Det dom bör kunna kräva om något är att ursprungsköparen skriver ett kvitto till 2a-handsköparen. Det borde vara vattentätt.
 
Damocles skrev:
Det dom bör kunna kräva om något är att ursprungsköparen skriver ett kvitto till 2a-handsköparen. Det borde vara vattentätt.

Ja då är det nog mer vattentätt. Har inte hört att det prövats i rättsfall, men har själv blivit upplyst om det då jag köpte en DVD spelare till mina föräldrar i present på en av de större elektronikkedjorna. Då skrev de farsans namn direkt istället för mitt...

Konsumentköplagen är ju i princip tvingande så har du originalkvitto på produkten så skall den gälla.
 
Har precis varit i mejlkontakt med samma person, han var mycket trevlig och angelägen om att göra en affär. Kvittot var borta men annars verkade det vara en kanonaffär med 256 minne och allt. Kameran hade inte ens varit utrustad med ett objektiv! Kanske för bra för att vara sant? Jag avstår iaf.

Gå in på blocket för att se annonsen om ni är sugna.
 
Hej.

Hejsan
Vilket tjabb det ska vara om min annons på blocket.
Matias Lindh vill du har serie nummret på den så ska du det, kolla in din mail för du har fått det.
Jag köpte den för 994,90EUR som i dagsläge är
8 962,16 SEK
och ja, jag är villig att sänka mig 2500 som högst och inte en krona mindre, jag köper hellre då ett objektiv till den och behåller den om så sker.
Och den är inte Stulen om ni nu tror det eller försörd av något slag,"Testning" av kameran kan göra, fast då måste ni ta med ett objektiv för något sådant har jag inte till den, Den är aldrig blivit använd med ett objektiv.

För att bevisa att jag inte har fejkat något,
så skickade jag med några bider som ew tagna ifrån en Coolpix 8700.
OM jag nu hittar kvittot så lämnar jag tillbaka den på minuten om så är möjligt så klart..

mvh Andres
 

Bilagor

  • dscn1184 kopiera.jpg
    dscn1184 kopiera.jpg
    35.9 KB · Visningar: 276
Tack Andres!

Saxat från Nikons hemsida gällande nationell garanti inom Europa:

"1. DETTA ÄR EN EUROPEISK ETTÅRIG GARANTI (GILTIG I BELGIEN, DANMARK, FRANKRIKE, GREKLAND, ITALIEN, NEDERLÄNDERNA, NORGE, SCHWEIZ, SPANIEN, STORBRITANNIEN, SVERIGE, TYSKLAND, TJECKIEN, UNGERN). DU MÅSTE VISA UPP DETTA FORMULÄR TILLSAMMANS MED ETT INKÖPSBEVIS MED DATUM (KVITTO) FÖR ATT ERHÅLLA GARANTISERVICE. Om din Nikon-produkt kräver garantiservice kontaktar du den återförsäljare som du köpte den av eller en medlem av vårt auktoriserade servicenätverk i ett europeiskt land. "
 
Ytterligare 'OFF TOPIC'...

red-top skrev:
PLUS frakt PLUS 25% importmoms = nästan 9000 gurra!

MVH ./h@nsN.

...men kanske bra info om direktimport från USA:

1. Alla internetelektronikvaruhus levererar INTE till utlandet, bla inte det som offererat $910 för D70-hus i denna tråd.
2. En bra leverantör - tex B+H Photo - begär $1000 + frakt $56, och de säljer UTAN svensk 25% moms, som Tullverket här istället tar ut - tillsammans med ev tull (ej på dig.kameror, men på tex 35mm kameror = 4,2% på varupris+frakt, objektiv = 6,7%).

3. Speditionskostnad/'utläggsersättning' i Sverige vanligen 125 kr per sändning (kan omfatta flera kollin levererade samtidigt från samma säljare men på olika fraktsedlar).

4. Ett D70-hus från B+H således:
1056 x ca 7,57 = 7.994
7.994 x 1,25 = 9.992
Spedition = 125
Summa = 10.118

5. Internationell garanti - tex NIKON 'World Wide Warranty' ingår vanligen INTE vid köp från USA, däremot USA-garanti (mot tillägg) = vid fabrikationsfel måste man vända sig till säljaren på andra sidan 'pölen'...

6. En del USA-exportörer har avtalat med EU att ta ut respektive europeisk moms vid försäljning till EU-länder direkt på priset - RITZ Camera lägger tex på 31-32% vid leverans till Sverige. Deras pris på D70 hamnar över 11.000 gurra...!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.