Oj, hej mitt favoritämne!
Här på FS är det givetvis fotografen som bestämmer vad han/hon vill berätta om sin bild, om den skall ha ett namn, om den skall ha ytterligare kommentarer. Det är bara fotografen som vet vad han/hon är ute efter med publiceringen av sin bild. En del vill kanske ha spontana reaktioner och väljer att inte yppa ett ord om sin bild - andra är kanske ute efter teknisk feedback, förklarar kanske sin tanke bakom kompositionen och vill höra hur den lyckats... listan kan göras lång.
Det här har diskuterats förut - fast med omvänd utgångspunkt:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25701
Citerar mej själv från den tråden så torde min inställning vara klar:
"Tycker det känns konstigt att bara lägga upp en bild rakt av utan att säga nått mer än vad man kallar bilden! "Nämen du - folk måste ju få tolka bilden själva va'" tänker nån nu. Korrekt - man behöver inte skriva en akademisk bildanalys under bilden. Lika lite behöver man förklara hur man tänkts sig att vissa detaljer i bilden skall fungera symboliskt. Men skriva snälla någonting - ge lite kött på benen!"
"Jag saknar "kött på benen" i massor av bilder. Det handlar inte om att "förtydliga" - och framför allt inte om att förtydliga budskapet, göra tolkningen klar för betraktaren eller bjuda på en analys.
Det handlar om att ge lite ramar. Var, när, hur. Var är mer än en ort. När är mer än "i april" och hur är så mycket mer än teknisk data!"
"Om en bekant (eller varför inte en obekant) person bläddrar igenom dina bilder i din närvaro så sitter du inte tyst! Du säger några ord om varje bild, antagligen lite var, lite när och lite hur. Jag tycker i alla fall att det skulle vara trevligt med samma sorts "diskussion" med fotografen, även om kommunikationen sker över nätet!"
Ålrajt, nu vet ni var jag står
EDIT: Blev lite ivrig, tråden heter faktiskt "Namnge egna bilder?". Men Andreas skriver "när bilden har fått ett namn(en komentar)". Tog mej friheten att utvidga lite, från enbart namn till information kring bilden i största allmänhet...