Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakna barn...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan bara konstatera att jag valt att inte lägga in några riktigt mysiga bilder på min 1½åriga dotter med tanke på det här...

Tråkigt men sant...

/Svante

..å andra sidan, varför lägga ut bilder på nakna barn och andra familjemedlemmar för allmän beskådan, det går väl lika bra att visa sina bilder hemma till dom närmast sörjande..
mvh/gunte..

Jag tycker att det är viktigt att nakenhet får vara naturligt. De "sjuka" individerna skall inte få inskränka livet för allmänheten. Jag är alltså FÖR nakenhet generellt.

Jag skulle nog trots detta inte lägga ut nakenbilder på mitt barn på internet, av samma anledning som jag skulle vara tveksam att lägga ut nakenbilder på mig själv. Och anledningen är - att vem som helst kan se dem. Jag gör inte nakenheten tillgänglig bara för folket på standen eller gubben i lägenheten mittemot, utan för hela världen. Och när det gäller ett barn, så tycker jag inte att det är så "schysst" mot barnet. När det blir myndigt kanske det kommer att ha andra värderingar än sina föräldrar, och då kanske inte tycker att det är så kul att de låg nakna på internet när de var små. Jag fördömmer ingen - det är självklart upp till föräldrarna att ta ställning, men själv skulle jag inte göra det.

Men kanske är jag inte tillsräckligt stark? Jag har ju låtit snuskisarna inskränka mitt liv.

Såg förresten en blottare idag. Den tredje jag sett under mitt liv. Alla tre var män. Nog finns det sexuellt störda kvinnor, men majoriteten är män. Jag misstänker också att de kvinnor som sysslar med barnporr i rätt stor utsträckning har manliga "kumpaner". Att kvinnor på egen hand utnyttjar barn sexuellt händer, men det är nog ovanligt. Den dag dom avslöjar en internationell barnporrhärva med bara kvinnor... den dan ger jag upp!

Jo, visst är nakenhet naturlig - men trots det kan jag räkna upp en massa naturliga sysselsättningar och företeelser jag aldrig överhuvudtaget tänkt på att fotografera - långt mindre visa upp. Jag/vi har aldrig fotograferat våra barn nakna, inte av prydhet eller annan liknande orsak, kunde bara inte komma på ett användningsområde för sådana bilder. Vad skulle man göra med dem? Sätta i album och visa upp för släkt och vänner genom deras uppväxt? Använda till att senare i livet göra dem generade inför deras kompisar/pojk/flickvänner?
Inser nog inte riktigt vad det skall vara för syfte med sådana bilder.
Us

Och ingen i den här tråden vill lägga ut nakenbilder på sitt/sina barn. Men vart går gränsen för naket då? Jag har ju valt att ladda upp två bilder på barn utan kläder på FS och väljer också att låta dem ligga kvar för att i det sammanhang jag tog dem (på en badstrand) kunde ju vem som helst se barnen nakna för där är det naturligt, vilket jag tycker det är även här..

Jo, Lotta, jag tror att du har en sund inställning. Dvs att det som är naturligt "live" bör också vara lika naturligt att visa upp på foto.

Det där med att bli generad över nakna småbarnsfoton tror jag inte behöver bli så. Iof är vi ju alla olika, men utgår jag ifrån mig själv så flinar jag lite om jag ser nåt gammalt avklätt foto från när jag var liten på stranden. Bryr mig inte ett dugg om vem som ser kortet. IDAG däremot skulle jag aldrig någonsin visa upp mig naken på bild.

Mvh Kriss

"Och ingen i den här tråden vill lägga ut nakenbilder på sitt/sina barn". Jo, jag vill. Jag gör det och det står jag för. För mej är ett naket barn en symbol för det goda i livet. Speciellt ett naket barn i naturen. Oskuldsfullhet, lycka, lek och glädje. Så nära livets mening man kan komma. Något mycket fint, positivt och vackert. Och jag tillåter helt enkelt inte att någon pedofil-hysteri ska förstöra det.

Jo det var ju bra att du inte blir generad - och det vet jag inte om våra barn heller skulle blivit - givetvis. Men man kan inte fråga 2-åringar om de kommer att bli generade i framtiden,
Us

Skönt att höra Kristina. Själv är jag glad att det finns fina nakenbilder på mig som barn och hoppas att det går igenerationer;) Jag drar mig fortfarande inte för att vara naken på foto för jag tycker naket är vackert om man visar det på rätt sätt. Skulle faktiskt inte dra mig ett dugg för att lägga ut nakenbilder här på mig själv heller så länge de håller hög kvalité och inte överskrider vad jag anser är gränsen till porr.

Jo Lotta, det är OK men du är vuxen och det är ditt eget fria val. Medge att det föreligger en avsevärd skillnad. Man har inte rätt att kränka en människas integritet bara för att människan är ett barn eller hur?
Us

Senast ändrad:
Härligt att du kom in i tråden också Hans-C. Gillar din inställning och är på pricken av samma åsikt.
Hoppas detta ger dig ett svar också Sonnaren...

Jo, visst fick jag ett svar, där stod att läsa: Jag visar gärna upp en annan människa naken, i synnerhet en liten människa som litar på mig och inte kan protestera ännu.
Us

Ulf
Säg gärna att jag är en usel människa och en usel mamma. Själv hoppas jag verkligen att jag lyckas uppfostra mina barn till en positiv syn på nakenhet och naturlig´tvis både hoppas och tror jag på att de en dag kommer att vara lyckliga för att bilderna finns.

Kan inte tänka mig att du är usel vare sig som mamma ellr människa. Och kanske lyckas du uppfostra du dina barn till den inställning som den du har - kanske lyckas du inte.
Det lär visa sig så småningom och då kan du låta dem själva ta ställning till om de skall fotograferas nakna eller inte. Men man kan inte säga att "de har uppfattningen si eller så om vare sig det ena eller andra för det har jag uppfostrat dem till".
Eller enklare sagt. Ärligt talat Lotta, håller du med din mamma i allt hon sa och tyckte när du växte upp? Om du svarar ja påstår jag att du ljuger. Om du säger nej säger jag: Men dina barn skall inte ha den friheten??
Javisst ja, bara för att förekomma. Pådyvla mig ingen moralistuppfattning jag inte omfattar. Men säg gärna att jag värnar varje människas integritet. Också barnens.
Us

Nej, jag håller inte med min mamma i allt och jag hoppas mina barn växer upp till självständiga individer med egna åsikter. Jag värnar också om barnens integritet men anser inte att jag bryter mot den varken genom att ta nakna bilder eller att ladda upp dem på FS. I dag tycker barnen nakenhet är naturligt och min förhoppning är som sagt att de är av samma åsikt om 20 år också. Att du och jag är av helt olika åsikter är ju klart och jag tror knappast någon av oss förändrar sig av denna tråden. Kanske inte kommer längre nu...

Jag tror inte att vi ska behöva bråka om det här nu, vi är ju trots allt olika människor med olika värderingar och tankesätt. Det är väl det som är det intressanta också.

Min personliga åsikt befinner sig närmare Hans C än Sonnarens, men jag kan inte säga att någon har rätt eller fel.

Fast egentligen tycker jag nog innerst inne att det är himla synd att man över huvudtaget ska behöva tänka kring det här. Jag menar... en vuxen människas kropp har samband med sexualitet hur man än ser det, men ett barns kropp ska ALDRIG ha det.

gunte skrev:
..å andra sidan, varför lägga ut bilder på nakna barn och andra familjemedlemmar för allmän beskådan, det går väl lika bra att visa sina bilder hemma till dom närmast sörjande..
mvh/gunte..

...å tredje sidan behöver det inte vara en bild enbart för familjealbumet bara för att det är ens egen dotter.
Ett naket barn beskriver Hans-C betydelsen av på ett bra sätt. Tycker helt klart att en bild på ett naket barn kan ha en konstnärlig inriktning och mer passa för fotosidan än familjealbumet.
/Svante

Som jag sade tidigare, det måste vara upp till varje förälder att bestämma själv vad de tror att deras barn kommer att må bäst av. Tycker man att nakenhet på nätet är ok, så bör man ju rimligtvis förmedla detta till sina barn.

Men att vara redo att lägga upp nakenbilder på sitt barn, men inte sig själv, vad sänder det för signaler till barnet?

ace skrev:
Som jag sade tidigare, det måste vara upp till varje förälder att bestämma själv vad de tror att deras barn kommer att må bäst av. Tycker man att nakenhet på nätet är ok, så bör man ju rimligtvis förmedla detta till sina barn.

Men att vara redo att lägga upp nakenbilder på sitt barn, men inte sig själv, vad sänder det för signaler till barnet?
Hear! Hear! ;-)
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar