Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakenfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

_DamnIt

Avslutat medlemskap
Hejsan alla fotovänner!

Nu är det så att en god vän till mig frågade mig om jag ville ta nakenfoton på henne, dvs naket i konstens form! Har aldrig gjort detta innan, därför hade jag tänkt be om tips!

Fotona ska tas ute i naturen, på ett ställe som heter Rövarkulan. Kommer finnas vatten, lite små klippor m.m, för kan tänka mig att för att ge tips kan man behöva veta vad det är man ska arbeta med.

Så alla tips är välkomna!

Mvh Marcus
 
Glömde säga att det jag vill ha tips på är t.ex. vad man bör tänka på vid exponeringarna, något man ska undvika, något man ska försöka få med på bilderna. Vad som kan göra motivet bättre m.m.

Och bilderna ska även framkallas i svart/vitt sen!
 
Nummer 1: Skriv ett TFP. Finns olika att ladda ner, men detta rekommenderar jag.
http://www.modellbilder.se/datafiles/modelrelease/Modellrelease.pdf

Nummer två. Se till att ha med dig varm dryck.

Nummer tre. Ta bilderna i RAW!

Nummer fyra, förvänta dig att ljuset är överjävligt, och tänk på hur du kan utnyttja det.

Nummer fem. Och det kanske viktigaste. Ha kul. Foto är tänkt till att vara kul och att ta naket ÄR kul. men man ska ha kul med modellen, inte bara åt modellen.
 
"FTP" vet jag inte vad det är, är fortfarande ganska ny med fotografering! :)

En termos kaffe lär va med ja, och RAW har jag aldrig fotat i, men får testa det då, eftersom att alla bilder ändå kommer att behöva bearbetning på PS!

Och med ljuset, ska man testa sig fram med olika vinklar på modell, och vinkar på kameran och så?

Och till sist, kul ska jag verkligen ha! Har velat testa detta länge! :)
 
"FTP" vet jag inte vad det är, är fortfarande ganska ny med fotografering! :)

En termos kaffe lär va med ja, och RAW har jag aldrig fotat i, men får testa det då, eftersom att alla bilder ändå kommer att behöva bearbetning på PS!

Och med ljuset, ska man testa sig fram med olika vinklar på modell, och vinkar på kameran och så?

Och till sist, kul ska jag verkligen ha! Har velat testa detta länge! :)

Time For Print. Det är ett dokument som skrivs på av båda parter som är juridiskt binade, säkrar era rätter och skyldigheter, och som får dig att framstå som seriös. I en eventell tvist är det en väldig fördel att ha det.
Se till att din modell är ÖVER 18 år, annars måste du ha målsmans godkännande.
Varför du ska plåta RAW är för att eventuell vitbalans är så otroligt mycket lättare att ställa, och att det är enklare i efterhand, du har en stor fil med massor av info i stället för en något mindre utan massor av info.
 
Har aldrig fotat ens påklädda modeller ute i naturen så jag är kanske fel person att svara men ändå...Tror det är bra att ha med sig någon reflexskärm och/eller blixt(ar) på stativ som man kan lätta upp motljus med. Motljus är ju snyggt men man vill inte komma hem med bara siluettbilder eller alltför utfrätta himlar... Sen är nog tidpunkten viktig - tidig gryning tror jag kan bli snyggast, kvällssol blir säkert bra det med. En varm filt är inte alltför fel att ha med så hon har nåt att linda in sig i mellan tagningarna. :)
 
Time For Print. Det är ett dokument som skrivs på av båda parter som är juridiskt binade, säkrar era rätter och skyldigheter, och som får dig att framstå som seriös. I en eventell tvist är det en väldig fördel att ha det.
Se till att din modell är ÖVER 18 år, annars måste du ha målsmans godkännande.
Varför du ska plåta RAW är för att eventuell vitbalans är så otroligt mycket lättare att ställa, och att det är enklare i efterhand, du har en stor fil med massor av info i stället för en något mindre utan massor av info.

Aha, då vet jag det! Åldern är inget problem i detta fallet, hon är 21! Och behövs det att skrivas såna papper, även om detta är helt inofficiellt, och jag blev tillfrågad och inga pengar inblandade?

Okej, men då får jag testa RAW, har aldrig fotat med det innan faktiskt!
 
Har aldrig fotat ens påklädda modeller ute i naturen så jag är kanske fel person att svara men ändå...Tror det är bra att ha med sig någon reflexskärm och/eller blixt(ar) på stativ som man kan lätta upp motljus med. Motljus är ju snyggt men man vill inte komma hem med bara siluettbilder eller alltför utfrätta himlar... Sen är nog tidpunkten viktig - tidig gryning tror jag kan bli snyggast, kvällssol blir säkert bra det med. En varm filt är inte alltför fel att ha med så hon har nåt att linda in sig i mellan tagningarna. :)

Dessvärre har jag ingen utrustning utöver stativ och kameran, är nämligen ganska mycket nybörjare! Och planerna är att ta bilderna på kvällstid, så då kan man nog få med trevliga ljuset.
 
Hon ska helst inte ha nån bh på sig ett tag innan, avtrycken syns lätt.

Ta med lite olja och testa om det ger fina hudeffekter. Gör det iaf vid inomhusfoto.
 
När man gör en nakenfotografering är det en bra idé att göra för vana att skriva kontrakt om villkoren för bilderna, modellen och fotografen har då både muntligt och skriftligt på vad som gäller.
 
När man gör en nakenfotografering är det en bra idé att göra för vana att skriva kontrakt om villkoren för bilderna, modellen och fotografen har då både muntligt och skriftligt på vad som gäller.

Okej, då ska jag prata med henne om det. Mest så man slipper få på fan sen!
 
Dessvärre har jag ingen utrustning utöver stativ och kameran, är nämligen ganska mycket nybörjare! Och planerna är att ta bilderna på kvällstid, så då kan man nog få med trevliga ljuset.

Istället för reflexskärm kan du säkert använda en stor vit skiva av nåt slag. Frigolit lär vara väldigt använt. Annars kan du kanske ta en ganska stor och tunn plywoodskiva (kanske 1x1,5m) som du målar med t.ex. vit färg på ena sidan och guldfärg på andra. .. Problemet med en reflexskärm är bara att man behöver nån som håller i den, eller så får du konstruera den så den kan stå av sig själv och går att rikta lite. Funkar säkert bara det inte blåser... :)

I medljus är knappast behovet av en reflexskärm lika stort. Och kanske du vill ha några rena siluettbilder i motljus också?
 
Jag har några budgettips. Jag har använt Clas Ohlsons värmefolie/nödfilt som reflexskärm i helt andra situationer tillsammans med de billigaste svetsklämmorna de hade. Borde gå fint att fästa på valfri skiva eller ram med t.ex. spraylim.
Funkade bra i mitt fall och var väldigt billigt.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-6924
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7211

Annars finns det tunna vita frigolitskivor i bygghandeln som funkar bra att reflektera med.
Grenar som stativ brukar det finnas gott om i naturen :)
 
Istället för reflexskärm kan du säkert använda en stor vit skiva av nåt slag. Frigolit lär vara väldigt använt. Annars kan du kanske ta en ganska stor och tunn plywoodskiva (kanske 1x1,5m) som du målar med t.ex. vit färg på ena sidan och guldfärg på andra. .. Problemet med en reflexskärm är bara att man behöver nån som håller i den, eller så får du konstruera den så den kan stå av sig själv och går att rikta lite. Funkar säkert bara det inte blåser... :)

I medljus är knappast behovet av en reflexskärm lika stort. Och kanske du vill ha några rena siluettbilder i motljus också?

Har inte kommit så långt in i planeringen där, men jätte mycket ljusproblem tror jag inte att jag kommer få faktiskt, eftersom jag är nere i en liten dal, med mycket träd m.m.
 
Jag har några budgettips. Jag har använt Clas Ohlsons värmefolie/nödfilt som reflexskärm i helt andra situationer tillsammans med de billigaste svetsklämmorna de hade. Borde gå fint att fästa på valfri skiva eller ram med t.ex. spraylim.
Funkade bra i mitt fall och var väldigt billigt.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-6924
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7211

Annars finns det tunna vita frigolitskivor i bygghandeln som funkar bra att reflektera med.
Grenar som stativ brukar det finnas gott om i naturen :)

Ska helt klart komma ihåg det tipset! Tack så mycket! :)
 
Börja fotografera påklätt, tills inställningarna är bra, sedan börjar du fotografera ta med badrock alt handduk att skylla modellen med när eller om du måste fippla med kameran..

skissa på manus och idéer innan du ger dig ut så du har några hålpunkter klara

BH, underkläder bör hon ta av sig innan så det inte lämnar märken.

ha kul medan ni fotograferar
 
Börja fotografera påklätt, tills inställningarna är bra, sedan börjar du fotografera ta med badrock alt handduk att skylla modellen med när eller om du måste fippla med kameran..

skissa på manus och idéer innan du ger dig ut så du har några hålpunkter klara

BH, underkläder bör hon ta av sig innan så det inte lämnar märken.

ha kul medan ni fotograferar

Vi hade faktiskt tänkt börja med kläder, så då har jag det bekräftat att det är bra att börja så!
Och ska ju så klart ha något varmt med till henne ja!

Så, tack för tipsen, och kul ska vi ha! :)
 
kameran på stativ.
När du tittar i sökaren, titta på BAKGRUNDEN. Jag är övertygad om att din vän är vacker nog. Men ser det för djävligt ut runt omkring så blir det inte bra.

Skissa ett par idéskisser hemma.
Koncentrera dig på form.
Titta på bilder du tycker om och ställ dig frågan varför du tycker om just den.
Ska fingrarna var spretiga? ryggen böjd? sexuellt/sensuellt? osv

När du har ett par skisser som du är nöjd med, visa dem för modellen.
Gillar hon dem så försök att genomföra skissen till en bild.
 
kameran på stativ.
När du tittar i sökaren, titta på BAKGRUNDEN. Jag är övertygad om att din vän är vacker nog. Men ser det för djävligt ut runt omkring så blir det inte bra.

Skissa ett par idéskisser hemma.
Koncentrera dig på form.
Titta på bilder du tycker om och ställ dig frågan varför du tycker om just den.
Ska fingrarna var spretiga? ryggen böjd? sexuellt/sensuellt? osv

När du har ett par skisser som du är nöjd med, visa dem för modellen.
Gillar hon dem så försök att genomföra skissen till en bild.

Kameran kommer helt klart stå på stativ!
Tipset med bakgrunden är bra, vill ju inte riskera att den förstör bilderna.

Hur hon ska stå och så, det är något vi får fundera på, och bilderna ska va sensuella. Det är iaf bestämt!

Skisser är en bra idé, men dessvärre inget som kommer fungera för mig! Har allt hur det kan se ut i huvudet, men kommer aldrig få det likvärdigt på en skiss!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.