Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nackdelar med Nikon D810A?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Rymdmodelken alltså.
Kan den användas som en vanlig D810 i dagsljus utan konstigheter?
Om jag skulle hitta någon.
De som säljs på e-bay verkar vara från Japan allihopa så det kanske inte såldes några här.
 
Om det finns ett Clip-in IR filter som passar D810A så är det möjligt att man kan komma nära i vitbalans en vanlig D810, men Jag vetinte hur bra det kan bli. Man ska nog köpa den för astrofoto och inget annat.

Andra möjligheter som finns är några tyska och amerikanska företag som säljer modifierade kameror, man kan också skicka in sin egna kamera för modifiering.

Eller att man köper ett hus och modifierar själv, finns en del på youtube att modifiera tex en D5100

Det dyker ibland upp modifierade hus på köp o sälj, tex i SAAF nattmolnet eller på FB Astropixlar Köp o Sälj
 
Det finns IR-filter att skruva på objektiv också, men dom brukar vara väldigt mörka i princip kraftiga ND-filter också.
Jag hade nog inte köpt en sådan om det inte vore enbart för astrofoto eller som samlingsobjekt.
 
Rymdmodelken alltså.
Kan den användas som en vanlig D810 i dagsljus utan konstigheter?
Om jag skulle hitta någon.
De som säljs på e-bay verkar vara från Japan allihopa så det kanske inte såldes några här.

Den är extra känslig för rött (har jag för mig), vilket gör den extra lämplig för fotografering i svagt ljus. Säpo köpte in ett gäng D810A till sina spanare.
 
Astromodellen som säljs brukar ha en vitbalansering inbyggd för att kompensera det extra ljusinsläpp,
Ska väl fungera ok enligt de recensioner jag sett, men jag skulle nog bara köpa en sådan om man mestadels fotar astro och ibland vanlig dagsfotografering.

/Stefan
 
Den är extra känslig för rött (har jag för mig), vilket gör den extra lämplig för fotografering i svagt ljus. Säpo köpte in ett gäng D810A till sina spanare.

Enligt Nikon så har den ett specialanpassat IR-filter så att visst IR-ljus också släpps igenom, vilket skall vara av nytta för viss astrofotografering.

"The D810A employs an optical IR cut filter with specific transmission characteristics (characteristics in the 656nm range), enabling the capture of nebulae and distant galaxies that emit H-alpha wavelength in red, which can be difficult to capture with an ordinary digital SLR camera."
 
Enligt Nikon så har den ett specialanpassat IR-filter så att visst IR-ljus också släpps igenom, vilket skall vara av nytta för viss astrofotografering.

"The D810A employs an optical IR cut filter with specific transmission characteristics (characteristics in the 656nm range), enabling the capture of nebulae and distant galaxies that emit H-alpha wavelength in red, which can be difficult to capture with an ordinary digital SLR camera."

Det är det som kallas för astromodifiering. Man har ett annat IR-cut filter som går lite längre in i IR området för att släppa in främst Ha signalen. Om Nikon och Canon låter Sii också fångas in låter jag vara osagt, men moddar man sina egna kameror eller skickar iväg dom så gör man antigen en fullspektrum modd och låter både UV och IR släppas genom eller så har man UV-cut och har IR-cuten vara efter Sii våglängd.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.