Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nöjd med din k10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
0
Köp en Nikon eller Canon!
En vacker dag vill du sälja din kamera för att gradera upp dig och då är det lättare att sälja nån av marknadsledarna istället för ett mindre känt fabrikat.
Pentax är säkert en jättebra kamera men ovanstående kan vara nåt att tänka på.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
0
Köp en Nikon eller Canon!
En vacker dag vill du sälja din kamera för att gradera upp dig och då är det lättare att sälja nån av marknadsledarna istället för ett mindre känt fabrikat.
Pentax är säkert en jättebra kamera men ovanstående kan vara nåt att tänka på.

Jag fick sålt min *ist DS på ca 3 timmar. Rätt köpare + _rätt_ pris = snabb försäljning. Många tror att deras prylar nästan innehar nypris när de skall sälja dem.
 
snysop skrev:
Jag fick sålt min *ist DS på ca 3 timmar. Rätt köpare + _rätt_ pris = snabb försäljning. Många tror att deras prylar nästan innehar nypris när de skall sälja dem.

Visst är det så!
Priserna på kameror är som med bilar , dom går ner snabbt när dom väl är använda första gången.
 
Pentax är inget "mindre känt fabrikat". :)
På 60 och 70-talet så tillverkade Pentax fler systemkameror än vad Nikon och Canon gjorde.
På 80-talet och fram till mitten av 90-talet så var Pentax Espio-serien marknadsledande bland kompaktkamerorna.

Dessvärre så tog det tid för Pentax att lansera sina första digitala systemkameror, vilket gav Canon och Nikon ett försprång marknadsmässigt. Det försprånget jobbar Pentax hårt med att hämta hem.

2008 kommer att bli ett mycket spännande år. :)

Den nackdel som gäller för alla märken är att det saknas andrahandsvärde på digitalkameror eftersom det kommer nya modeller så fort. Det är samma sak med datorer.

Ofta kostar ju dessutom ersättningsmodellen mindre än den gamla modellen kostade ny, det är ju heller inte precis bra för andrahandsvärdet...

Hälsar
R
 
Jo jag känner väl till Pentax , det gör väl alla i min ålder.
Dom var ju jättestora på den analoga tiden.
Men nu är det ju nya tider.
Nu är det ju digitalt som gäller.

Jag var på Fotomässan och kollade , Nikon och Pentax hade ju montrarna intill varandra.
I Pentaxmontern var det tomt och öde och i Nikons monter var det fullpackat med folk.
Det säger väl lite om vilket märke som antagligen är mest lättsålt den dan man vill byta.

Men jag vet , det här med märken är väldigt känsligt för vissa.
Själv valde jag faktiskt mellan Pentax och Nikon samt Canon.
Men valde lite utifrån vilken som skulle vara mest lättsåld den dan jag ville uppgradera.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Jag var på Fotomässan och kollade , Nikon och Pentax hade ju montrarna intill varandra.
I Pentaxmontern var det tomt och öde och i Nikons monter var det fullpackat med folk.
Det säger väl lite om vilket märke som antagligen är mest lättsålt den dan man vill byta.

Eftersom Nikon har lanserat två nya modeller den här hösten, D3 och D300, och Pentax bara har gjort en smärre uppgradering av K100D, så är jag inte alls förvånad över att Nikons monter hade mer folk - eftersom de hade mer nyheter att visa.

Pentax nyheter kommer att lanseras för pressen slutet av Januari. Om de hade lanserats nu under hösten så är det min övertygelse att Pentax hade fått fler besökare i sin monter.

De flesta känner till K10D och K100D vid det här laget så det är väl inte så intressant att titta på dem på en mässa. K10D är ju ett år vid det här laget och det anses ju "gammalt".

Det jag har upplevt av den "digitala åldern" är att konsumenter är mindre märkesberoende än förr. De hoppar mellan olika system lättare och fortare, iaf de som nöjer sig med en eller två "kit objektiv". De tycks mer intresserade av att ha den nyaste tekniken, än att ha ett speciellt märke. Om man nu är intresserad av att byta hus varje eller vartannat år. Dröjer man längre än ett par år med att sälja, så får man knappt något för sina gamla hus eftersom tekniken redan är så gammal. Detta oavsett fabrikat.
Det enda man kan få andrahandsvärde på, det är riktigt dyra proffsmodeller - och det handlar inte om märket i sig utan om att de dyra proffsmodellerna har en längre produktcykel än de billigare modellerna.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Jag var på Fotomässan och kollade , Nikon och Pentax hade ju montrarna intill varandra.
I Pentaxmontern var det tomt och öde och i Nikons monter var det fullpackat med folk.
Det säger väl lite om vilket märke som antagligen är mest lättsålt den dan man vill byta.

Jag var på Fotomässan i Nackastrand, om det var den du menade, på lördagen under några timmar och det var hela tiden Låångt ifrån tomt och öde i Pentax monter, snarare tvärtom.

/Peder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.