Annons

Nåt strul med Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Jag har av nån anledning nu fått en [+-] (Photo has develop adjustment) ikon längst ner till höger på alla tumnaglar, även på de jag vet att jag inte har ändrat något på.

Vet nån var det beror på och hur blir jag av med det? Jag har uppdaterat från LR2 och det funkade ett tag men nu allså fått detta problem. Har även installerat LR3 helt från början och när katalogen med bilderna valts så är det samma problem.

Importerar jag alla bilderna helt på nytt till LR3 lär jag förlora alla adjustment som gjorts på en del bilder samt alla nyckelord.

Om du får en indikering att bilden är redigerad borde det synas i historiken.
Så mitt tips är att kolla historyn för en bild du inte tycker du har redigerat.

Detta gäller samtliga (tusentals) bilder och har inget med det att göra. Alla bilderna har fått sån ikon. Av bilderna har jag max ändrat ett fåtal och då finns history. De jag inte pillat på finns ingen history och är markerad men sån ikon ändå.

Hittade en här med samma problem och där det sägs vara nån bug relaterat
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/912276

Kul och sitta och importera och tagga om alla bilder med nyckelord. Att jag förloar inställningar gör inte så mycket men tagga om allting skulle ta en evighet.

Du har valt att importera biblioteket med inställningen "uppgradera till ny behandlingsversion" - eller vad det nu kan heta på svenska. LR ser detta som en "bearbetning" - bilden har ju tidigare framkallats med motorn från LR2 - som är helt annorlunda.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något sätt att komma runt det du vill (att se vilka bilder du redigerat i UTAN att titta på "history").

Stör det dig mycket - maila Adobes support. Det kanske finns ett sätt att komma runt det.

Varför behöver du importera om? Har något faktiskt hänt med bilderna? Är de förändrade på något sätt? Eller har du bara +/- symbolen utan att det egentligen påverkar (mer än att du ser symbolen)?

Du har inte lyckats markera alla bilder och välja "convert to 2010 process"? Fast det borde väl också synas i develop history...

Kan det vara så att du har någon förinställning i framkallningsmodulen? Själv har jag "skärpa tunna kanter" inställt och får därför +/- markering på alla importerade bilder.
Men som tidigare sagts detta framgår under "history".

/rolf

Du har valt att importera biblioteket med inställningen "uppgradera till ny behandlingsversion" - eller vad det nu kan heta på svenska. LR ser detta som en "bearbetning" - bilden har ju tidigare framkallats med motorn från LR2 - som är helt annorlunda.

Ja, samband med uppdetaring från LR2 var det nåt strul då också. Exakt vad det var minns jag inte men var också nåt med en ikon på alla bilderna. Detta löstes genom något val tillgängligt i menyerna. Lösningen för det fanns här på fotosidan om jag inte missminner mig men vet inte om det löser detta och valet fanns bara tillgänligt en gång. Efter det försvann problemet men har nu fått samma eller liknande problem.

Markerar jag en bild och klickar på reset så försvinner ikonen. Tyvärr går det inte markera alla och klicka reset. Annars hade det varit en lösning för få bort skiten.

Jag har hur som helst nu inporterat alla bilderna till LR3 helt från början (utan uppdeteringar eller gamla kataloger) och ska fxa med nyckelord när tid ges. Ikonen på bilderna är borta nu i alla fall.

Jag hoppas det inte är samma strul när och om en LR-4 släpps.

Kan det vara så att du har någon förinställning i framkallningsmodulen? Själv har jag "skärpa tunna kanter" inställt och får därför +/- markering på alla importerade bilder.

/rolf

Nej det tror jag inte. Detta måste uppkomit helt utanvidare. Satt och kollade och ändrade på nån bild som vanligt och la märke till att alla bilderna plötsligt hade fått sån ikon. På bilder jag inte pillat på eller hade sån ikon från början eller då LR startades.

Iställetför att importera altt igen skulle jag konvertera från LR2 igen och vara uppmärksam på alla dialoger. Har du tur så går det bra, det är värt ett försök tycker jag.

Nja, det är ju inte så att jag varit ouppmärksam på dialoger och dyl. Som din post kan tolkas. Så pass "ohändig" vill jag nog inte säga att jag är gällande datorer eller programvaror. Problemet med förslaget är att det finns risk för samma skit senare igen. Har det hänt en gång så finns det inget som talar för att det inte kan hända igen. Dessutom tror jag inte det är möjligt och misstänkar att inställningarna på något vis sparats med katalogen. När jag gjorde ren installation av LR3 och läste in katalogen så fanns ikonen där ändå på alla bilderna. Läsa in nån gammal bakup katalog har jag dock inte provat.

Lika bra att "fixa" LR3 från början tror jag. Med helt ny katalog etc. Påbörjade igår redan och häften av bilderna har jag nu i alla fall redan hunnit tagga om. Återstår tagga andra hälften men får bli nån annan dag/vecka.

Jag menade inte att du är ohändig. min tanke var bara att låta datorn jobba. Blir det samma resultat igen efter konverteringen från LR2 är det bara att slänga bort LR3 katalogen.

Jo jag vet att du inte menade så, skrev att det kunde tolkas så.

Resultatet behöver ju inte visa sig vid konverteringen. Även om jag redan då hade liknande problem. Hade problem vid uppdateringen (konverteringen) för nån vecka sedan, detta löste sig dock och allt verkade funka men nu flera veckor senare alltså fått liknande problem.

Att göra samma konverteringsprocedur och äventuellt om några veckor riskera få samma problem som nu känns för osäkert. Jag skulle i vart fal inte lita på att problemet INTE uppstår igen. Då börjar jag hellre om med "en ny kula" med LR3.

Senast ändrad:
Hej

Jag "upptäckte" en liten knapp (vänster om Sync och Sync Settings knappen) som skulle ha kunnat fixat mitt problem. Om man markerar bilder och har "petat" upp knappen så kan man klicka på reset så försvinner ikonen på samtliga markerade bilderna. Har bara testat på 3 bilder och det fungerar men bör fungera oavsset hur många bilder som markerats.

OBS OBS: bilder som faktiskt är ändrade och ska ha sån ikon på resettas då också. Har man som mig bara ett fåtal ändrade så är det kanske ändå bättre att "bara" förlora det än att även förlora alla nyckelorden på alla bilder.

För mig är det försent då jag börjat på en "ny kula" med LR3 men om någon får samma problem med sån ikon på alla bilderna så bör detta fungera för att få bort den. Bara markera alla bilderna, peta up den lilla knappen bredvid sync-knappen och sen bara klicka på reset-knappen.

Lite trist att man inte upptäckte det lite tidigare :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto