Annons

Nåt konstigt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustafa

Aktiv medlem
Har ikväll upptäckt något konstigt med min digitalkamera, en olympus camedia c-4000 zoom. Jag har upptäckt att det finns en "prick"på varje kort, på exakt samma ställe, från första bild jag tagit tills kvällens bilder......jag har kollat objektivet efter smuts, men kan inget se....Är det någon som vet vad "pricken" är för något?
 
Är pricken en pixel stor så är det förmodligen en defekt i kamerans sensor. Är den större kan det vara smuts på sensorn.
 
Vet inte riktigt vad det är för kamera, men om den har en zoom som åker ut och in kan det ha smugit sin in damm, speciellt om du inte kan se något på objektiver, eller om det inte är en speciell pixel. Är det en färgad eller bara lite suddig prick.
 
Testa genom att ta några bilder med objektivlocket på samt manuell inställning. Om pricken finns kvar så är det en död pixel, om du inte ser nåt så är det förmodligen nåt skräp.

Larsa
 
Det är en grön "prick" som rymmer ca 4 pixlar, med en mörkare ram runt om, som syns när man förstorar upp bilden väldigt mycket.
 
hej larsa!
provade att göra som du sa, med locket för objektivet, och pricken är fortfarande kvar.....om det är en död pixel, vad gör man då?
 
Ja du Helena, inte mycket. Du sa att det är en C4000, Olympus har på sina dyrare kameror en funktion som dom kallar pixel mapping. Kolla om din kamera har denna funktion som ska fixa detta problem.

Nu tvivlar jag dock på att den har det & då är det inte mycket annat att göra än att vänta & se om det fixar sig självt, det brukar nämligen göra det.

Jag har haft en C2020 som till & från hade döda pixlar, jag kontaktade Olympus som sa att man får räkna med att detta emellanåt förekommer! Jag godtog detta motvilligt & retuscherade bort pricken när den störde, rätt som det var så försvann den.

Min nuvarande Minolta har döda pixlar som endast syns när jag testar med objektivlocket på, detta fenomen är alltså inte ovanligt.

Du skriver dock att den ser ut att vara ca 4 pixlar stor, när jag råkat ut för detta så har det bara varit 1 pixel.

Larsa
 
Kallas det inte hot pixel, döda pixlar brukar väl bli svarta? Iaf så brukar det vara vanligt att det finns en och annan död och/eller hot pixel på en digitalkamera. Stör egentligen mest när man vet att den finns och var den sitter. Är kameran ny så kan man ibland få en ny på garantin (beror lite på tillverkare och hur många hot/döda pixlar som finns). Du sa förresten att det var en Olympus... många av Olympus digitalkameror har något som heter pixelmapping, som man kan köra då och då som mappar bort döda/hot pixels. Kolla i bruksanvisningen om du hittar något om det.
 
Det är möjligt att du har rätt Magnus, man brukar skilja på dead pixels & hot pixels, om inte jag missminner mig så är hot röda sen så har jag även sett gröna, dock aldrig svarta???

Larsa
 
hej igen larsa!
Tack för svaret.....jo kameran har något som heter pixel mapping, men har inte riktigt fattat vad det är (har haft kamerna i ca 1 månad, så det är många funktioner man inte använt än) Vet du något om hur det funkar?
 
Ingen aning men jag föreslår att du plockar fram bruksanvisningen eller helt sonika bläddrar dig fram i menyerna & aktiverar funktionen.

Om problemet fortfarande kvarstår efter det så tycker jag att du ska åberopa garantin. Eftersom Olympus lagt in en funktion som ska fixa detta problem så ska det ju bli perfekt också.

Larsa
 
Även om det bara är en pixel som är död, drar jpg komprimeringen med sig omkringliggande.
Pixeln i centrum är helvit medan omkringliggande har olika gråa nyanser
 
Kan tala om för alla som varit så snälla med att försöka hjälpa mig, att den där funktionen pixel mapping funkade....:)
 
ar det en svart prick sa ar det troligtvis ett damm korn p ccd'n detta borde synas battre eller skarpare om du skjuer med ett hoft f stop 16+
e det en vit prick da e det troligtvis en dod pixel seddu...

lycka till

ttimo
 
Har inte din olympus "pixel mapping". Gå in i menyn och välj pixelmapping så kommer nog kameran själv att lösa ditt problem.


MVH Uffe
 
Nja, alla elektroniska komponenter åldras och kommer förr eller senare sluta fungera. En bildsensor borde också vara betydligt mer utsatt än "vanliga" integrerade kretsar eftersom den inte kan vara lika bra kapslad - ljus (särskilt UV) torde ha en nedbrytande effekt på chipet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.