** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nåt konstigt!

Produkter
(logga in för att koppla)
På en DSLR är exponeringen av ljus helt försumbar. Någon tusedels sekund per bild...
Visst..'allt' försämras med tiden. Har flera miniräknare från sjuttiotalet med kretsar och LCD. Alla funkar perfekt ännu så länge. Skulle tro att CCD i en digitalkamera håller minst 50 år med avseende på åldring, men det finns andra saker som åldras/slits fortare, typ kondensatorer, batterier och rörliga delar. Oxid är också ett gissel.

Bjelkengren skrev:
Har inte din olympus "pixel mapping". Gå in i menyn och välj pixelmapping så kommer nog kameran själv att lösa ditt problem.

MVH Uffe

Om man läser inläggen lite noggrannare så kan man se att pixelmapping nämnts & att Helena fixat problemet med denna.

Mvh/Larsa

Har flera miniräknare från sjuttiotalet med kretsar och LCD. Alla funkar perfekt ännu så länge. Skulle tro att CCD i en digitalkamera håller minst 50 år med avseende på åldring, men det finns andra saker som åldras/slits fortare, typ kondensatorer, batterier och rörliga delar. Oxid är också ett gissel.
Det du glömmer är att dom är bygga på klart mycket mer grovskalig teknik, vilken inte går sönder lika lätt. Försök skicka upp en modern cpu i rymden, det görs inte för att stråligen är för hög, och kappsling är dyrt och väger mycket. Men därav så finns en marknad för äldre saker bygga på en större process.

LCD är bra mycket tåligare, inte riktigt samma typ av teknik. Sen finns det andra saker som kan påverkar döda pixlar också såklart. stötar, statisk elektrisistet, etc. Så 50 år känns lite att ta i. Men ja, om den sköts korrekt så är det nog gummi packningar, smörjning av bländare, hållbarhet i plasten som kommer att gå först.

Döda pixlar är vanligas när du har en stor mängd transistorer, altså hög komplexitet, vilket en video kamera inte har. En vanlig tv bild kräver väl vad.. 0.4MP har jag för mig.... och jag vet också att en del videokameror använder 1MP sensorer för sin utmärkta digitala zoom(upp till en viss gräns såklart), och bildstabilisering. Fortfarande enklare att få bra, och jag tror inte att storleken är så mycket mindre heller, så troligen är det en större process... vilket gör dessa tåligare.

I princip har alla digitala kameror döda pixlar. Det erkänner Canon om man pratar med dem. Men de brukar avhjälpas mha mjukvaran.

Re: ?

walter-g skrev:
pixel mapping?? Oj Oj hur skulle det vara om ni använde en riktig kamera?

Som flera sagt så förekommer dessa problem mer eller mindre på alla digitalkameror, jag hittar "färgade pixlar" på min D7i om jag söker. Har dock inget problem med det.

Undrar om det kan vara så att Olympus varit mer utsatt för detta än andra tillverkare? För några år sedan så kunde man på amerikanska sighter läsa spaltmetrar om detta problem på E-10 & E-20.

Larsa

Måste jag haft tur med min E-10, jag har två pixlar som är röda... men endast om jag fotar nåt som är helt mörkt, så fort dom har minsta input, försvinner dom.

Kan ha varit överdrivet det jag läste, har en kompis som har en E-10 & han har heller inga problem.

Vi digitalkameraanvändare har tydligen av nån outgrundlig anledning lätt för att få noja över petitesser, kan inte påminna mig att jag under 80-90talet funderade så mycket över defekter på mina analoga kameror.

Larsa

Troligen sant, desto mer jag fotar desto mer nöjd med E-10 blir jag, Dom riktigt lyckade bilderna jag gjort sista tiden har jag tagit med den, detta trots groteskt mycket brus(iaf jämfört med dSLR) även på låga iso. Men om man inte granskar i 100% så märks det igentligen inte.

Men iom den digitalatekniken så blev det väldigt mycket enklare att bli en sån där, min kamera har mer MP än din, därför tar den bättre bilder... ;)

Rena sandlådementaliteten.

Fota mera, jämför mindre...... sen att jag i grund och botten kommer från datasidan gör det inte mindre sant, snarare mer, jag försöker jag lovar.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar