Annons

Nån som ska fota solförmörkelsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Är ju runt 50% solförmörkelse idag, som mest runt 11:35-11:45.
Tror ni det räcker med ett ND8-filter på kameran?
Blir ju då bara 1/8 av ljuset som når kameran...man kan ju tycka att det borde räcka bra.
Har ju en kompaktkamera så det är iofs öppet till sensorn hela tiden, så kanske blir farligt ändå jag vet inte.

Om inte annat kan jag ju ta kamerans solglasöga och kika själv lite snabbt på solen och skippa fotandet :D
 
Okej, kan någon bekräfta ifall de är farligt eller ej att fotografera solförmörkelsen ? Jag menar för kamerans skull. Någon ?
 
Jag tänker ställa upp kikare och vit kartongskiva och försöka ta en bild av projektionen.
Säkert både för kamera och mig :)
Projektion är oxå den vanligaste metoden att studera fenomenet av astronomerna.

ND8 ger väl ca 12,5% av ljuset igenom. Soltittarglas släpper igenom ca 2% enligt vad de sa på TV. Men ländar man ber kraftigt så kanske det räcker...
 
Problemet när du har tex 8X ND-filter är att du fortfarande mäter på full öppning. En f2,8 glugg med 8X filter på får samma ljusinsläpp som om du bländade ner till f45(med skärpedjupskontrollen intryckt). Ljusmätaren får mycket ljus ...
Så idealet är 8X filter och nedbländad glugg till f22-32, det kanske räcker. En 2X teleförlängare minskar ljusinsläppet med 2 steg oxå ...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=95779
 
atotowi skrev:
ND8 ger väl ca 12,5% av ljuset igenom. Soltittarglas släpper igenom ca 2% enligt vad de sa på TV. Men ländar man ber kraftigt så kanske det räcker...
OK, då skiljer det bara 2-3 steg, om man tar billiga kameran...
Ett pol-filter knycker väl ett steg oxå...
 
Bofoto2 skrev:
Problemet när du har tex 8X ND-filter är att du fortfarande mäter på full öppning. En f2,8 glugg med 8X filter på får samma ljusinsläpp som om du bländade ner till f45(med skärpedjupskontrollen intryckt).
Hur räknade du nu?
Ett ND8 är 3 stop.
 
Blir nog inga höjdarbilder ändå så inte värt riskera nåt, men ska ta nån snabb snapshot bara för att det är kul att ha det fotat.

Vad som är kul är att man på marken, där solen lyser genom lövverket, kan se att solupplysta fläckarna har en saknad skuggad bit, som om nån tagit en tugga av dom. Rätt coolt.
 
Solförmörkelsen kl 11:11 tagen från södra Gotland.
Projecerad med tubkikare mot vitt papper och fotograferad med 45 mm.


//Lars
 

Bilagor

  • _igp5627-kl-11.11.jpg
    _igp5627-kl-11.11.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,201
holmbo skrev:
Solförmörkelsen kl 11:11 tagen från södra Gotland.
Projecerad med tubkikare mot vitt papper och fotograferad med 45 mm.
//Lars
Tjusigt!

Jag använde camera obscura-principen, även kallad lådkamera, dvs ett litet hål i en pappskiva.
 

Bilagor

  • 2008_0801_112802_400.jpg
    2008_0801_112802_400.jpg
    49.4 KB · Visningar: 1,200
Resultatet blir så här. Eller så där kanske man ska säga :)
(Ju större bild av solen man projicerar, desto sämre skärpa blir det.)
 

Bilagor

  • 2008_0801_112937_400.jpg
    2008_0801_112937_400.jpg
    4.3 KB · Visningar: 1,133
Med tuben blir skärpan rätt bra. Man borde kanske projecera genom ett hål i en kartongskiva för att slippa ströljus. Här är en bild från 11:45 på ena kanten. Man kan se ojämnheterna på månen (kratrar och berg).

//Lars
 

Bilagor

  • _igp5640kl-11.45.jpg
    _igp5640kl-11.45.jpg
    5.9 KB · Visningar: 1,122
Senast ändrad:
Mitt lilla experiment från 11:47 i Stockholm, inte alls i klass med Lars' bild men ändå. En liten handkikare som projiceras på ett vitt papper.
 

Bilagor

  • img_2767-2.jpg
    img_2767-2.jpg
    6.2 KB · Visningar: 608
Kanske var naivt att tro att ISO80, F8, ND8-filter, och F8, skulle funka när solen var bakom moln, men det vart totalt överexponerat ändå.
Verkar dock som kameran överlevde, tog bara två snabba bilder och solen var som sagt lite dämpad av lätta moln också.

Så jag fick nöja mig med att fota solförmörkelsens effekt på gatan, vilket jag beskrev tidigare i tråden. Såhär ser det ut iallafall när solen lyser genom lövverken.
 
Det funkar ju bra också. Om man sätter kikaren på stativ och handhåller kameran så brukar det bli bra med en handkikare också.

Svetsglasvarianten funkar ju också bra. Det bör ju vara ofarligt också.

//Lars
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.