Advertisement

Annons

Nån med tips om bra kamerarem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag har försökt hitta kameraremmar, men tycker inte jag hittar nåt särskilt. Den som ingår (till min 350D) är så hemskt obekväm på så sätt att man blir alldeles kletig under den när det är varmt. Uscha. Sen gör det ju inget med en lite mer rejäl sak när kameran börjat väga lite av batterigrepp mm.
Nån med tips på bra rem och vart man kan hitta den?

//Liza
 
Jag har en rem från LowePro; LowePro Neoprene kamerarem (köpt på Cyberphoto, 208kr). Det är lite skönt svaj i den när man går runt, och den känns mjuk mot halsen. Men jag ska väl också säga att jag oftast fotar med stativ, och då åker remmen av. Har därför inte så stor erfarenhet av "hur varm den är i nacken" etc ;-)
//Glenn
 
Jag var dum nog att hänga en 400mm f/3,5 i en neoprene-rem (dock ej Lowepro) och den gick av efter en tid. Utan skada på gluggen som tur var. Rekommenderas ej för alltför tung utrustning.

/Pontus
 
Jag använder en http://www.optechusa.com/product/detail/?PRODUCT_ID=23&PRODUCT_SUB_ID=&CATEGORY_ID=4 prostrap, och den är super när jag har min kamera med batterigrepp och mitt 80-200,f2.8-objektiv som väger ganska mycket. Remmen är gjord av neopren/musmattematerial och förstärkt med ett resårband, så det är liksom inbyggd fjädring, vilket gör att dels så vill den inte halka av axeln när man bär den så, och dels så får man inte "gamnacke" när man har den runt halsen. Jag har aldrig den direkt mot huden, men när jag har tshirt på och den runt halsen så tycker jag det är ok, eftersom den har ganska stor yta och därmed inte så hårt tryck mot tröjan/nacken.

Sen är det en bonus att det är lätt att knäppa av remmen från kameran med två sticklås, kanon när man har stativ och tycker att remmen är ivägen.

Jag har haft min rem i mer än 10 år, och den har inte blivit sliten nästan alls, det enda jag fått göra är att byta den elastiska remmen runt, för gummit i den hade torkat och då blev den slak. Men det var bara att skruva loss plastfästena i varje ände och sprätta några sömmar, mäta och ersätta med lika lång ny rem för några tior och så litet symaskinsarbete :)

Hoppas du blev klokare av det:)

[EDIT]
Läste precis att nån tappat kameran pga neoprenet gått sönder, och kan ju säga att eftersom där finns en elastisk rem förutom neoprenet så kan det inte hända med den typen av rem som jag har.
[/EDIT]

Mvh

Patrik
 
CerebralCortex skrev:
Läste precis att nån tappat kameran pga neoprenet gått sönder, och kan ju säga att eftersom där finns en elastisk rem förutom neoprenet så kan det inte hända med den typen av rem som jag har.
Låter bra det. Min hade bara neoprene.
/Pontus
 
Jag kör med en OP Tech Super Classic köpt på Kameradoktorn i Stockholm, den har fungerat fint i ett år nu. Det är lite gung i den så kameran känns inte så jobbig att bära och det är små silikonduttar under så att den inte halkar av axeln.
 
CerebralCortex skrev:

[EDIT]
Läste precis att nån tappat kameran pga neoprenet gått sönder, och kan ju säga att eftersom där finns en elastisk rem förutom neoprenet så kan det inte hända med den typen av rem som jag har.
[/EDIT]

Mvh

Patrik

Jag tror jag har en precis likadan som du (iaf samma konstruktion)...eller hade. Ena spännet gav med sig och kameran damp i trottoarkanten och det var inte kul, så hädanefter ska jag iaf vara försiktig med den typen av remmar. Väldigt skön är den iaf och som tur var så klarade kameran sig, det var mest sökaren som blev ful men den funkar fortfarande. Det var heller inte någon särskilt tung utrustning, bara nikon f3 utan motor och ett 35/2,0 objektiv.

EDIT: Det står "Proline" på min rem så det är väl inte samma märke gissar jag.
 
Senast ändrad:
Har en optch rem är det skadligt att vika den?
Är så jäkla trött på att ha den hängande utabför fotoväskan eftersom jag inte vill vika den.
Den är gjorde av våträkt (nepren) ifall någon dykare läser detta.
 
Jag har också en OpTech Pro till min F4. Funkar fint med 80-200/2.8 på. Svajar lite när man går och det gör att den känns lättare på axeln. Ska jag säga något negativt så är det att antihalk-duttarna inte fungerar så bra om man har jacka med lite glatt matrial tex regnjacka typ goretex.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.