ANNONS
Annons

Några nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper_B

Ny medlem
Har precis dammat av lite saker från vinden, och tänkte försöka mig på lite hederlig framkallning.

Jag tror att jag har fått tag på allt jag behöver, men har några nybörjarfunderingar innan jag sätter igång.

Först undrar jag vad bästa sättet är för att öppna filmrullen utan att skada negativet? (35mm-film)

Sedan undrar jag lite kring belysning vid kopieringen. Jag har röda, gula och gröna lampor. Vilka används när, spelar det någon roll vilken jag använder?

Tacksam för svar, och lite ödmjukhet mot en nybörjare :)

Jag är lat slutar veva in filmen när jag hör att den släpper frammatningspolen, så att tungan hänger ut. Biter av en bit så jag ser att den är exponerad. Trimmar den sedan innan jag går in i bastun och laddar filmspiralen och dosorna.
Det skall vara absolut mörkt när du laddar filmspiralerna, mörkrumsljus kan bara användas vid kopieringen, det kanske inte framgått, så jag förtydligar.
"Tjemppa på" - lycka till!

Finns det nån som helst fördel med att dra in filmen i rullen istället för att låta en bit sticka ut, så att man kan klippa till änden i dagsljus?

svaret på Din direkta fråga är NEJ.

Enkelt förfarande är att bara öppna med pilsneröppnare och att sedan ta hand om filmremsan på lämpligt sätt

Någon gång har det hänt att jag dragit in hela filmen och öppnat med kapsylöppnare (jag dricker inte öl och har därför ingen ölöppnare).

Jag tycker det är trassligt med 1,8 meter film hängande på spolen. Filmen skall helst inte skall skrapa emot inredningen eller hamna mellan foten och golvet, så jag tycker metoden att låta "tungan" hänga utanför är bättre. Att kiunna "frisera" den i ljus innan man går in coh laddar gör livet lättare.
Någon har hävdat att damm som hamnat i "slussen" på kasetten, skulle kunna repa filmen, när man drar ut filmen genom ljusslussen. Det har jag inte drabbats av.
Sen ingår det i ritualen att både dra fram filmen och spola in den med handkraft, när den är exponerad, det behövs inga motorer för sånt.

Jag tycker det är trassligt med 1,8 meter film hängande på spolen. Filmen skall helst inte skall skrapa emot inredningen eller hamna mellan foten och golvet, så jag tycker metoden att låta "tungan" hänga utanför är bättre.

Det märks att vi alla har våra metoder som vi tycker fungerar bäst för var och en. Jag tar ut rullen ur kassetten, och för mig hänger den bara ett par decimeter nedanför när jag trär filmen på spiralen. Filmen fjädrar ju en del när den är upprullad, så den rullar inte ut sig helt mot golvet. Men det kanske är olika på grund av hur hårt den rullat upp sig på spolen, luftfuktigheten m.m.?

Tack för responsen, jag börjar med att testa med en kapsylöppnare först, eftersom jag har detta hemma, så får vi se om jag nöjer mig med det.

När det gäller frågan om färgerna på lampor så är jag öppen för lite mer tips! (Jag hade dock koll på att de INTE ska vara tända under hantering av oframkallat negativ, tack ändå)

När jag av misstag dragit in hela filmen och fått kapa startsladden i mörker så lyckades jag alltid klippa filmen genom perforeringshålen. Något som inte underlättade laddningen precis.

Vilka filmer använder PET-bas?

Olle

En del filmer som säljs under märket Rollei använder PET-bas, de kommer från Gevaerts flygfilmfabrik och ska laddas i dämpat ljus. Det finns nog en del andra PET-filmer, men inte alla är drabbade av "lightpiping"-fenomenet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar