Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några Lightroomfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag håller på att utvärdera Lightroom, då jag tyckt att mitt arbetsflöde, som det är, inte är något vidare smidigt och arbetsflödet med Lightroom verkar på många sätt väldigt najs.
Emellertid så har jag några frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på.

Dels så får jag, jämfört med Nikon Capture NX, som jag använder idag, jaggies och gradienter som inte är så mjuka som de borde (se bild nedan). Är detta normalt eller missar jag något? Till vänster lightroom och till höger Capture NX. Båda är exporterade från respektive mjukvara och sedan väldigt lätt uppskärpta i photoshop.
http://motljus.no-ip.org/bilder/lightroomjaggies.jpg

Jag har pillat lite med inställningar/presets för att få något som liknar det jag är van vid att få ut från Capture NX idag och lyckats ganska bra, men i skuggpartierna av bilden blir det rätt dassigt, men sämre kontrast. Upplever även att färgtonen blir lite varmare, vilket jag tycker ser knasigt ut i skuggorna.
Finns det något sätt att justera kontrasten i skuggorna? Jag får inte till något bra med "Tone Curve" som inte åxå påverkar övriga bilden alldeles för mycket och då blir det fel där istället. :-/
http://motljus.no-ip.org/bilder/lightroomshadows.jpg

Hur ska man tänka kring arbetsflödet när man har en bild som man vill ta in i photoshop en sväng? Normalt sett tänker jag att man gör så lite justeringar som möjligt i RAW-konveteraren för att sedan göra det som behöver göras i photoshop, men det är ju lite av grejen med lightroom och dess arbetsfläde att göra ändringarna där för att sedan ha dem sparade om man bill göra något annat med bilden vid ett annat tillfälle...

Sedan dethär med plugins. Hur funkar det eg? Normalt vill jag exempelvis utföra brusreduceringen först av allt så allehanda redigeringar ofta framhäver bruset. Ska man använda en plugin för brusreducering i lightroom så måste man väl, om jag förstått det rätt, göra detta på en kopia. Detta innebär åter igen att man förlorar lite av vad jag upplever är tanken med arbetsflödet. Man kan ju då inte heller applicera brusreduceringen selektivt utan att gå in i photoshop...
LR har ju förvisso egen brusreducering, men jag tycker inte att den gör jobbet lika bra som fristående mjukvaror, där man kan dra på med hårdare reducering utan att detaljerna försvinner.
 
Jag håller på att utvärdera Lightroom, då jag tyckt att mitt arbetsflöde, som det är, inte är något vidare smidigt och arbetsflödet med Lightroom verkar på många sätt väldigt najs.
Emellertid så har jag några frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på.

Dels så får jag, jämfört med Nikon Capture NX, som jag använder idag, jaggies och gradienter som inte är så mjuka som de borde (se bild nedan). Är detta normalt eller missar jag något? Till vänster lightroom och till höger Capture NX. Båda är exporterade från respektive mjukvara och sedan väldigt lätt uppskärpta i photoshop.
http://motljus.no-ip.org/bilder/lightroomjaggies.jpg
Nu vet jag inte hur mycket du har zoomat in här och vad du utgått från men jag har inte upplevt sådana problem med Lightroom och jag har inte läst om det heller. Är det en 1:1 preview vi ser?

Jag har pillat lite med inställningar/presets för att få något som liknar det jag är van vid att få ut från Capture NX idag och lyckats ganska bra, men i skuggpartierna av bilden blir det rätt dassigt, men sämre kontrast. Upplever även att färgtonen blir lite varmare, vilket jag tycker ser knasigt ut i skuggorna.
Finns det något sätt att justera kontrasten i skuggorna? Jag får inte till något bra med "Tone Curve" som inte åxå påverkar övriga bilden alldeles för mycket och då blir det fel där istället. :-/
http://motljus.no-ip.org/bilder/lightroomshadows.jpg
Fill Light i nya Lightroom 4 är verkligen bra för att lyfta skugorna med och även den nya versionen av Contrast så om du inte utvärderat dem än så gör det, de är visserligen globala så de kanske inte fungerar i ditt fall men testa dem i alla fall om du inte gjort det.

Har du sett att du kan jobba med tonkurvan i två lägen? Point Curve kanske fungerar bättre för dig för att bara jobba med skuggpartierna om du inte redan testat den. Annars om det är väldigt lokalt så är det nog Photoshop som gäller (eller kanske penseln men den använder jag så lite själv så jag vet inte om den är ett alternativ).

Hur ska man tänka kring arbetsflödet när man har en bild som man vill ta in i photoshop en sväng? Normalt sett tänker jag att man gör så lite justeringar som möjligt i RAW-konveteraren för att sedan göra det som behöver göras i photoshop, men det är ju lite av grejen med lightroom och dess arbetsfläde att göra ändringarna där för att sedan ha dem sparade om man vill göra något annat med bilden vid ett annat tillfälle...

Tänk på Develop-modulen i Lightroom som din raw-konverterare, så först gör du din "framkallning" i Lightroom och när den är klar så gör du resten av bildbearbetningen i Photoshop. När du är färdig där och sparat så går du tillbaka till Lightroom och fortsätter ditt arbetsflöde där med utskrift eller export etc.

Så försöker jag jobba för jag tycker oftast det blir väldigt struligt om jag hoppar fram och tillbaka mellan programmen flera gånger.

Sedan dethär med plugins. Hur funkar det eg? Normalt vill jag exempelvis utföra brusreduceringen först av allt så allehanda redigeringar ofta framhäver bruset. Ska man använda en plugin för brusreducering i lightroom så måste man väl, om jag förstått det rätt, göra detta på en kopia. Detta innebär åter igen att man förlorar lite av vad jag upplever är tanken med arbetsflödet. Man kan ju då inte heller applicera brusreduceringen selektivt utan att gå in i photoshop...
LR har ju förvisso egen brusreducering, men jag tycker inte att den gör jobbet lika bra som fristående mjukvaror, där man kan dra på med hårdare reducering utan att detaljerna försvinner.

För mig är det här lite samma sak som att jobba i Photoshop, jag gör det sist i flödet och bara en gång. Just nu har jag bara en plug-in och den fins för Photoshop också så ska jag ändå gå in i Photoshop så använder jag den därifrån för att minimera hoppandet mellan programmen och inte få så många olika versioner.

En annan anledning till att försöka anända Photoshop eller andra externa redigerare sist i redigeringen är ju att Lightrooms redigering är icke-förstörande (parametriserad) och att det är lätt att gå tillbaka i historiken och t.ex skapa en kopia och jobba med en ny variant av bilden men ändå inte behöva göra om allt grundarbete.

Vad gäller just brushanteringen har den blivit mycket bättre och det var länge sedan jag använt min Photoshop plug-in för det eftersom som du är inne på det blir så mycket smidigare om man kan göra allt i Lightroom. Tycker du brusreduceringen i Lightroom är för dålig så förstår jag det, jag ville bara påpeka att för min del så väger enkelheten att kunna lösa allt i ett program in väldigt mycket.

Lycka till!
 
Det är ganska mycket inzoomat (200%), bara för att jag snabbt och enkelt ville visa vad jag "hittat". Jag såg ju själv att något såg konstigt ut redan vid 50% och då brukar det, IME, oftast synas i en utskrift av något större storlek åxå, det är därför jag tog upp det. Annars brukar jag inte sitta och pixelpeepa direkt. Tycker det är konstigt om ACR/Lightroom har en så dåligt algoritm för demosaic så att det blir jaggies även på objekt som inte ens är riktigt i fokus. Annars kan man ju få det på uppskärpning av smala linjer och så om man skärper för hårt. Jag har dock aldrig sett något liknande på gradienter på NÅGON annan RAW-konverterare.

Funktionerna för "fill light" och "highlight recovery" tycker jag är väldigt smidiga. Det jag efterfrågade var kanske mer ett sätt att, redan från start, få ungefär samma tonkurva som jag är van vid. I övriga bilden har jag fått till det ganska likt, men i skuggpartierna blir det dassigt.
Att man kan använda tone curve i två lägen har jag märkt. Ett som i photoshop och ett annat sätt (som är standard) åxå. Jag tycker dock att den är ganska "grov" när rutan är så liten och det är svårt att få till något som bara påverkar skuggorna utan att resten av bilden blir koko.
Så det handlar inte om en lokal justering, utan om att SLIPPA göra en lokal justering. Lite bökigt att behöva öka kontrasten manuellt/selektivt i skuggpartierna i "alla" bilder.



Prova att använda Noise Reduction tillsammans med Adjustment Brush. Då kan du applicera det selektivt.

Jo, om jag använder LRs egna brusreducering går det ju att göra. Jag tycker bara att den smetar ut väldigt mycket av detaljerna jämfört med tex Neat Image. Kanske är det handhavandefel, men många andra verkar tycka som jag att LRs brusreducering, jämfört med dedikerade mjukvaror, ger ett rätt sorgligt resultat för annat än väldigt lätt brusreducering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.