ANNONS
Annons

Några frågom om EOS 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Jag har hittat en 1D och är riktigt sugen på att slå till. Men som vanligt är det väl bäst att höra sig för lite med folk som har praktisk erfarenhet av kameran i fråga, om man nu som jag har frågetecken som kan behöva rätas ut.

Det här är mina funderationer:

- Har läst om problemet med bandning i mörkare partier på höga iso. Är det någon som vet huruvida detta lösts, exempelvis genom firmwareuppdatering?

- Går det att kolla antalet exponeringar på nått sätt (har läst att det går att kolla exponeringsantalet i hos vissa kameramodeller med hjälp av någon form av mjukvara som läser dold info i de bildfiler som kameran levererar, vet inte om det gäller 1D)?

- Ungefär hur många bilder kan man ta med ett nytt fulladdat batteri?

Tack på förhand/
Mattias

buddy_poor skrev:
- Går det att kolla antalet exponeringar på nått sätt (har läst att det går att kolla exponeringsantalet i hos vissa kameramodeller med hjälp av någon form av mjukvara som läser dold info i de bildfiler som kameran levererar, vet inte om det gäller 1D)?

Det går att kolla i Photoshop genom att kolla EXIF File Browser. Möjligen måste du plåta RAW, kommer inte ihåg.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för en 1D?

Har blivit erbjuden en för 6500 inkl laddare och ett batteri (förmodligen kasst). Säljaren vet ej antalet exponeringar som är gjorda med den. Tycker ni att det är ett rimligt pris eller?

Det låter rimligt om kameran ser okej ut (oftast går dessa hårt). Jag kan kolla antalet exponeringar om du skickar mig en RAW-fil från kameran. [email protected]. Ett batteri kostar 400 kr typ..

1. Bandning vid högre ISO kan förekomma men det är långt ifrån alltid det gör det.

2. det går att kolla med något program( som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter) som kostar 19 euro att ladda ner. Vet att länken finns här på FS någonstans.

3.Tycker det varierar ganska mycket men om batteriet är bra brukar det gå att få ut runt 400 bilder. Har dock lyckats, med zebramedias piratbatteri, få ut runt 1000 bilder.

4. Köp, köp, köp! Du kommer inte att ångra dig.

Mvh Hampus

Nja jag får lungt ta och söka vidare...

Säljaren menade att han inte hade tid att under dagen ta en bild eller två med kameran och maila dessa till mig (så att jag skulle kunna kolla antal exponeringar). Däremot hade han tid att skicka den till mig för påseende mot postförskott... Jag var alltså nödvändigtvis tvungen att besluta mig idag eftersom han imorgon skulle befinna sig på resande fot och skulle vara borta i två veckor.

Vad tycker ni att ett riktigt fint exemplar är värt? Har hittat en i Canada som ser så gott som ny ut, den har gjort drygt 20000 exponeringar. Skulle kunna få hem den till sverige för ca 8500kr. Är den värt det eller ska jag söka vidare på närmare håll?

Nu är inte jag så insatt i Canon då jag har Nikon men vad jag förstått så är en begagnad 1D ganska svår att få tag på.. inte så ofta man ser dem till salu och när man väl ser en så ligger dem på 10000kr +..

Tycker absolut inte 6500kr är mycket för ett sådant hus om det är i bra skick..

buddy_poor skrev:
Nja jag får lungt ta och söka vidare...

Vad tycker ni att ett riktigt fint exemplar är värt? Har hittat en i Canada som ser så gott som ny ut, den har gjort drygt 20000 exponeringar. Skulle kunna få hem den till sverige för ca 8500kr. Är den värt det eller ska jag söka vidare på närmare håll?

Jag tror du hittar en i Sverige för 8500 kronor om du kan vänta lite. Såldes några här på fotosidan i början av året för ca 8000. (jag köpte en av dem).

Kan bara säga att jag köpte en 350D för ett år sedan som jag var helt nöjd med. Ville ha en snabbare kamera men fortf rimliga pengar, så jag köpte en 1D här på fotosidan i april. Har i princip inte tagit ett kort med 350 sedan dess. 1D är bara så mycket skönare i allt. Handhavande, känsla, snabbhet, snabbare AF, 45 AF punkter är faktislt väldigt användbart. T ex vid porträtt kan du enkelt sätta en punkt på ögat och sedan ta en serie bilder. Med 7 eller 9 punkter är det inte säkert att du hittar en punkt där du vill ha den i bilden och då blir det lätt att du komponerar efter var fokuspunkten ligger.

Köp, köp, köp!

P.S. den färdiga bilden från en modern CMOS sensor typ 350D är dock lite bättre än den från 1D. Renare coh mindre brus. Men vägen till bilden är bättre i 1D, dvs du får i praktiken bättre bilder med 1D. .. och roligare resa...

Senast ändrad:
Fullsensor på 1D?

Går det att använda dessa objektiv på en 1D?

Tamron 17-50/2,8
Tamron 28-75/2,8
Tokina 24-200/3,5-5,6

/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar