Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någorlunda billigt teleobjektiv till Canon EOS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 Is Usm, detta kostar bara 5295kr, det kan väl vara ett väl så bra alternativ, även om ljusstyrkan är lite för svag ..., pengen är ju helt rätt.

Någon som har provat detta ???

Säkert ett korkat svar:)!

Martin F skrev:
Nej, ljusvärdet lockar ju inte, men hur är detta objektiv i övrigt? Byggkvalitet, skärpa, vinjettering, AF?

Hmm, OM man säger så, Duger inte DEN AF,en, Skärpan, vinjetteringen, byggkvaliteten så blir nog klivet långt och därmed till långt dyrare alternativ.

Jag har bara kännt på linsen, har inte ens focuserat med den själv MEN den känns onkeligen som mycket stabil. Den har ju ngr år på nacken så visst måste man tänka på det också,,

/Mvh Niclas.

Ps, f5,6 tycker jag verka skrämma många,,,,kanske i för stor utsträckning:)

Senast ändrad:
stiligman skrev:
Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 Is Usm, detta kostar bara 5295kr, det kan väl vara ett väl så bra alternativ, även om ljusstyrkan är lite för svag ..., pengen är ju helt rätt.

**

Var hittade du det priset?
/Mvh Niclas.

stiligman skrev:
Scandinavian Photos hemsida ..... ;-)

Okey, det var "billigt":) Jag har ju tyckt att den var överprisad av många:)

Citat hämtat från "Cyberphoto.se".

"Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM
Lagerstatus:
Klicka här för info

10392 kr exkl moms
12990 kr inkl moms"

stiligman skrev:

Jo, jag har det, och det är ingen höjdare. Haft det i fyra år och är less på det. IS-en är kul, men annars är det samma optik som i det vanliga 75-300. Autofokusen är seg. De extra tusenlappar man betalar är alltså för bildstabilisatorn, ingenting annat.

PS Alltså inte samma som det kommande "DO IS USM"

stiligman skrev:
men då är det DO-objektivet ...., nytt glas, lägre vikt ...., då blir det ju dyrare ...

Ahaaa, har nästan glömt att den existerade:)

Sorry!/Mvh Niclas.

Ps, MEN jag menar nog ändå att 12000,-sek för den nya ÄR allt fööör mycket pengar för det objektivet, men det återstår ju att se vad den presterar!

men ..., nu vet jag inte jag har rätt, Canons converter fungerar väl bara med canons objektiv eller är fästena de samma ...... ???

Martin F skrev:
Hittills verkar 70-200/4,0L lockande. Blir det bra med en 1.4x eller 2.0x konverter på den?

**
Visst är det ett BRA objektiv men inte till den summan- Nypris + stativfäste. Då är det inte längre ngt alternativ enligt mig, hade inte ens funderat!

För 70-200 f4,ans nypris + stativfäste så får man ett beg 70-200 2,8 i bra skick (ev+ EF1,4x!)

Hur 70-200 f4,an fungerar optiskt med 2xext vet jag inte men det blir ju onekligen lite väl mörkt i sökaren och ingen AF,, Fungerar säkert mycket bra med EF1,4x!

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
**
Visst är det ett BRA objektiv men inte till den summan- Nypris + stativfäste. Då är det inte längre ngt alternativ enligt mig, hade inte ens funderat!

För 70-200 f4,ans nypris + stativfäste så får man ett beg 70-200 2,8 i bra skick (ev+ EF1,4x!)

Vi verkar vara flera i samma situation, jag funderar också på ett 70-200 f4, men Niclas om du skulle köpa ett NYTT objektiv, vilket skulle det då bli? Med alla faktorer (pris, kvalitet osv) inräknade? Personligen tror jag att man inte kan få så mycket bättre för pengarna än för 70-200 f4 men bevisa gärna att jag har fel...

Sigma,s 100-300 f4

Aviator skrev:
Vi verkar vara flera i samma situation, jag funderar också på ett 70-200 f4, men Niclas om du skulle köpa ett NYTT objektiv, vilket skulle det då bli? Med alla faktorer (pris, kvalitet osv) inräknade? Personligen tror jag att man inte kan få så mycket bättre för pengarna än för 70-200 f4 men bevisa gärna att jag har fel...

**
Jag personligen sparar tills jag kan köpa precis det som passar mig bäst, om så det i ngt tillfälle är det som är det dyraste så tar det bara längre tid innan jag har chans att köpa det,,

Det mesta går ju att hitta beg i mkt bra skick till så mycket lägre priser att det i dem flesta fall känns lite surt att betala nypris.

OM jag skulle köpa ett nytt i denna klassen för under 10000,- så hade jag valt Sigmas 100-300 f4 utan att tveka, dessutom så menar jag att det omfånget i zoom är mkt användbart.
Att köpa ett objektiv spec en zoom för att så använda det mycket med converter skulle jag aldrig tänka på för egen del, men det är ju jag det:)

Mvh Niclas./Äger ingen extender:)

Senast ändrad:
Re: Sigma,s 100-300 f4

Niclasfoto skrev:
**
Jag personligen sparar tills jag kan köpa precis det som passar mig bäst, om så det är det dyraste så tar det bara längre tid innan jag har chans att köpa det,,

Helt rätt. Så har jag också resonerat... Det kan vara att jag sparar till ett 70-200 f2,8 i stället. Som fattig har man inte råd att köpa billigt heter det ju... Det är lätt att man ångrar sig tror jag och tänker, "varför sparade jag inte lite till? eller så märker man att objektivet inte räcker till och så får man köpa nytt igen..."

Finns många beg. objektiv på fotosidans beg. marknad. Själv köpte jag ett Sigma 70-210 f/2,8 APO till Min Canon 300D för 2500:-. Det objektivet har kanonskärpa.

Mvh Agneta

Bilder från Sigma70-210f/2,8 APO

Vill ni se bilder tagna med Sigma70-210f/2,8 APO, så kolla under albumet fåglar på min sida. Då kan ni själva avgöra skärpan på objektivet.

stiligman skrev:
men ..., nu vet jag inte jag har rätt, Canons converter fungerar väl bara med canons objektiv eller är fästena de samma ...... ???

Det är samma fattning som all annan ef utrustning, däremot så sticker främst 2x converten ut en bit så den passar inte ens på alla canons egna objektiv.
Men den passar på ex sigma 120-300/2.8 antar att det passar på fler objektv från "pirat" tillverkare.

Daniel Ahlin skrev:
...däremot så sticker främst 2x converten ut en bit så den passar inte ens på alla canons egna objektiv.

EF 1.4x sticker ut precis lika mycket ;)

Canons Extendrar (inte konverters) är anpassade för alla L-zoomar av nyare typ (de vita), samt alla fasta från 135mm och passar därmed också bara på dessa objektiv.

Samt TS-E objektiven.. men det är en annan historia..

/Jeppe - som har en tendens att upprepa sig i forumet med denna informationen..

Hur är extendrar från andra märken? Till exempel Sigmas 1.4x? Canons är ju så förbenat dyra. SKiljer det verkligen så mycket?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar