Annons

Någon vill "sälja" mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristofer

Medlem
Någon jeppe har kommenterat min fotoblogg och vill "sälja" mina bilder. Vad gör man åt det?

Läs kommentarerna här: http://rymden.wordpress.com/2011/03/02/norrsken-2/#comments


Någon som råkat ut för något liknande? Nu vet jag inte om det är seriöst menat, och jag tror inte någon är villig att betala för några lågupplösta bilder som man kan se gratis på min sida, men ändå. Lite läskigt är det.
 
Men herregud, vad är det för fel på karln?! Hur får han ihop att HAN skall ta DINA bilder och sälja och tjäna pengar på? Ja det finns då fan människor till allt, hoppas att han lägger ner. =/
 
Oj, vilken idiot. Hoppas att det bara är ett skämt.

Extra korkat att han "erkänner" det.
 
Jag tror att du har gjort rätt sak. Han har ingen rätt till att använda dina bilder utan tillåtelse. Det behöver inte stå någon copyrighttext eller vara en copyrightsymbol för att bevisa att de är dina. Du har som sagt gjort rätt sak.

Verkar vara en högst mysko snubbe, det där.
 
Inte förvånande då det ytterst vanligt att folk tror att det är fritt fram att göra vad som helst med bilder som finns på nätet. Och den här killen är nog bara ovanligt korkat som öppet annonserar att han gör affärer med andras bilder. Hur många som får sina bilder sålda av honom och hans kollegor är nog svårt att sia om, men det är nog åtskilliga.
Hur skydda sig? Att inte lägga ut en enda bild på nätet. Eller se till att kvadda bilderna med en väl synlig signatur mitt i bilden. Inget alternativ att önska. Men tyvärr lär det nog vara enda möjligheten.
 
...jobbar på Aftonbladet! De brukar göra sådär!

Haha, väntade bara på den...

men det får en att undra, om han har en "verksamhet" som han säger, känns lätt otroligt för jag tror det krävs en IQ över 46 för att klara av det. Han kanske trodde att han skulle skydda sig genom att skriva sitt inlägg, och om ingen opponerar så har han "bevis" för att han fick använda dem??.. ehr.. svårt att förstå vad som rör sig i huvudet på en idiot.
 
Kreativ snubbe den där Sven-Erik. Berätta hur det går, och skicka hit en del av pengarna.

Jag vill också ha min del av (den oförtjänta) kakan ;-)
 
Maffian fördelar intäkter från stölderna

Jag bedriver en verksamhet där jag säljer bilder till tidningar ... (tex aftonbladet osv)

dina bilder var jätte fina så jag tar några

Ha ha ha ... tycker faktiskt karln är riktigt med sin tid ... Aftonbladet stjäler ju bilder ändå, så om han har som affärside att få Aftonbladet att betala honom som tjuv så är ju hela maffian överens. Är ju onödigt att "bara" Aftonbladet skall gå med vinst, den bör ju fördelas till fler i brödraskapen ;-)

Dessutom så tror jag att Aftonbladet får betydligt svårare med att vägra betala när det är s.k. internkrav (dubbel betydelse!) ;-)

Har vi fotografer riktig tur så blir det dyrare för Aftonbladet att köpa bilder genom brödraskapen än att vara laglydiga och köpa direkt av oss som äger bilderna framöver.

PS. Snygga bilder på Norrsken var det iaf. DS.
 
Senast ändrad:
Oh fan vad fräckt, men det var som häromdagen som en amatör fotograf ställde upp lite prylar att sälja på ett forum jag är medlem i som laddade upp bilder av någon annan som jag sedan kikade upp på som faktiskt inte fick kopieras och ges ut, han skrev "att det är så roligt att jag hittade dessa så behöver hon inte ta egna bilder av det hon säljer, utan dessa fanns på internet så det fick man använda" men inte ett ord om vem som tagit dessa och detta av en som fotograferar (hoppas att nån stjäl hennes bilder faktiskt).
 
Finns det support på webplatsen där du bloggar går det kanske att höra om det går att få en IP-adress som inlägget kom från, och försöka spåra snubben ...
 
Haha, så otroligt nonchalant och dumt-i-huvudet att jag brast ut i skratt... Hursom, håll koll och hittar du dina bilder någonstans är det bara kräva stålar!
 
Måste vara någon som driver med dej. Vilken tidning skulle köpa en bild på 655x437 pixlar?
Iof. så räcker det till drygt 9x6 cm i vår lokala dagstidning som kör 170dpi. Man kanske skulle försöka sälja någon dit ;-)

Riktigt läckra bilder för övrigt.
 
Oh fan vad fräckt, men det var som häromdagen som en amatör fotograf ställde upp lite prylar att sälja på ett forum jag är medlem i som laddade upp bilder av någon annan som jag sedan kikade upp på som faktiskt inte fick kopieras och ges ut, han skrev "att det är så roligt att jag hittade dessa så behöver hon inte ta egna bilder av det hon säljer, utan dessa fanns på internet så det fick man använda" men inte ett ord om vem som tagit dessa och detta av en som fotograferar (hoppas att nån stjäl hennes bilder faktiskt).
Nej Jani
Det du skriver om är inte i närheten av fräckhet.
 
Någon jeppe har kommenterat min fotoblogg och vill "sälja" mina bilder. Vad gör man åt det?

Läs kommentarerna här: http://rymden.wordpress.com/2011/03/02/norrsken-2/#comments


Någon som råkat ut för något liknande? Nu vet jag inte om det är seriöst menat, och jag tror inte någon är villig att betala för några lågupplösta bilder som man kan se gratis på min sida, men ändå. Lite läskigt är det.
Man skulle kunna vända på det och fråga hur mycket du skulle få betalt...
Det finns ju en LITEN möjlighet att han kan göra dig rik.
 
Man skulle kunna vända på det och fråga hur mycket du skulle få betalt...
Det finns ju en LITEN möjlighet att han kan göra dig rik.

Rätt liten chans om han som säljer bilderna vare sig delar med sig av inkomsterna eller berättar vem som tagit bilderna ... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.