ANNONS
Annons

Någon som vet vad siffran på min mörkrumsbelysning betyder?

Produkter
(logga in för att koppla)

BoBGunnar

Aktiv medlem
När jag köpte min utrustning fick jag även med belysning. Jag är nu lite fundersam över vilken färg det är. Lysröret ser rött ut men när man tänder upp så blir den orangeaktig. Amaturen har siffran 904 printad på glaset. Är det ok att köra med denna till alla pappers sorter?

Prova den. Se till att ha den som inderektljus. Låt ljuset reflektera i tak eller vägg. Prova med en bit av det fotopapper som du använder. Lägg ut pappersbiar med några mynt på olika platser i mörkrummet. Låt de ligga i fem minuter innan du framkallar proven. Då ser du om ljuset funkar eller inte. De flesta papperen klara ett svagt rött ljus.
mvh
Lasse

Misstänker att det är Ilford 904. Jag hade börjat med att testa den som en direkt belysning eftersom det är ett så mörkt filter. Mitt mörkrum är så ljus som fotopappret tål. Det finns inget självändamål med ett för mörkt mörkrum.

Ilford har några olika filter, deras vanliga multigradelampa har beteckningen 902 har jag för mig. 904 verkar vara ett mörkare filter för röntgenfilm och radiografiskt material.

Tipset som Lasse gav är bra men jag rekommenderar att du belyser pappersbitarna ett par sekunder innan du lägger ut dem . Ett exponerat papper är betydligt känsligare för mörkrumsljus än ett helt oexponerat. De skall inte bli mer än ljust grå om du skulle framkalla dem direkt, detta för att komma över papprets tröskelexponering och öka känsligheten (på engelska "(pre-)flashing")

"Amaturen har siffran 904 printad på glaset"

Hej Anders!
Som Per Fogelberg är jag också inne på att detta är Ilford 404.Från en av deras info finns följande att läsa:

"904 Dark- Fast, blue sensitive materials
brown such as line film and electron
microscopic film and some
photographic papers."

Samtliga Ilford filter finns på deras hemsida under rubr "SAFELIGHT FILTERS AND DARKROOM
LAMPS ".http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006130211253.pdf

Rolf! tack för länken. Letade själv efter en sida som den du gav mig men hade ingen tur. Och ja,jag har nu kommit fram till att det är en ilford lampa.
Tack alla som tog sig tid att svara.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar