Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vet vad detta är?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander Vestman

Avslutat medlemskap
Hej, jag fick ärva en gammal kamera för många år sedan och har inte förrän på senare tid funnit intresse i att försöka hitta lite info om den.

Nu till min fråga, vad är det här för kamera? Jag hittade en, vad jag tror är loggan på företaget (Primula?), men hittar inget på nätet och sökresultaten slutar genast i bilder på olika blommor.

Jag ska försöka ladda upp lite bilder.

Vänligen, Alexander

(jag ber om ursäkt för bild-kvalitén då jag tog bilderna med min mobilkamera, var lite stressad och orkade inte dra upp systemkameran, hehe! :) )

Bilagor

• 22562420500468435001014.jpg
    22562420500468435001014.jpg
    12.1 KB · Visningar: 647
  • 18935620500471235071014.jpg
    18935620500471235071014.jpg
    10.9 KB · Visningar: 649
Senast ändrad:
Inte helt lätt, men den är i alla fall tysk och tillverkad mellan ca 1926-31. Kanske av Paul Zeh Kamerawerk eller Balda. Namnet "Primula" är troligtvis givet av grossisten som köpte in dem.

Slutaren ser ut att vara en Ibsor. Vad har kameran för objektiv?

Jag får tacka så mycket för svaren, är det dock någon som vet om det ligger något samlarvärde i den? Skulle kunna vara roligt om någon som har ett gediget intresse kanske vill ha den, så kanske man kan få se lite bilder från den framöver

Vänligen, Alexander

Jag är verkligen okunnig kring detta men jag hittade ett par kameror av liknande typ och den ena är mycket lik ditt ex. Jag frågade på LP Foto i Stockholm som ju har som främsta affär att bedriva auktioner med gamla fotoprylar och de menade att det inte fanns mycket värde i mina kameror trots att de är lite kul att ha.

Jag får tacka så mycket för svaren, är det dock någon som vet om det ligger något samlarvärde i den? Skulle kunna vara roligt om någon som har ett gediget intresse kanske vill ha den, så kanske man kan få se lite bilder från den framöver
Det verkar som om din kamera tar vanlig 120-film, så det skulle ju gå att plåta med den. Men något större värde har den nog inte, den här typen av kameror tillverkades i många exemplar och är inte alls ovanliga i dag. Det största värdet tror jag är att den kan stå och se snygg ut i din bokhylla.

Det verkar som om din kamera tar vanlig 120-film, så det skulle ju gå att plåta med den. Men något större värde har den nog inte, den här typen av kameror tillverkades i många exemplar och är inte alls ovanliga i dag. Det största värdet tror jag är att den kan stå och se snygg ut i din bokhylla.

Jag förstod nästan det :)
Hade nog inte tänkt sälja den i vilket fall pga affektionsvärde men visst hade det varit roligt att veta i fall den hade haft något värde i pengar, så nu åker den upp på bokhyllan och får nog stå där prydligt de närmaste åren :)

Tackar för svaren återigen!

Vänligen, Alexander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar