Annons

Någon som vet vad detta är för orm?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Träffade på denna otäckingen när jag besteg fansipan i Vietnam. Låg på ca 3100meters höjd. Guiden sa att den var mycket giftig, men vet någon vad det är för orm?

Nyfiken, då jag höll på att halka när jag såg den en halvmeter framför mig å falla på den...

Daniel

Bilagor

• snake2.jpg
    snake2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 657
Ja det verkar finnas forum för alla inriktningar :) Yellow Speckled Lancehead är tydligen det engelska namnet och kan köpas för 4-5000:-.. Man kanske skulle slå till!

Det var ju en fin bild på ormen. Du kanske skulle lägga upp bilden på ormforumet. Då går dom säkert igång ordentligt!

HarJag hat försökt hitta information om den på internet utan att finna något. Får gå till bibblan kanske...

Skriver så fort jag vet :)

"Jag har ingen koll på just Protobothrops jerdonis giftighet, men generellt kan sägas att åtminstone ett par av arterna i släktet Protobothrops har ett mycket potent gift. De tycks ha ett starkare gift än sina släktingar i släktet Trimeresurus. Protobothrops flavoviridis, som är den största arten i släktet, orsakar ganska många allvarliga tillbud per år och dödsfall förekommer. Även P. mucrosquamatus har orsakat dödsfall och har ett kraftigt vävnadsförstörande gift. P. jerdoni är under alla omständigheter en orm att se upp med.

Det verkar ha varit en vuxen individ du såg. De har en maxlängd på cirka 120 cm så 1 m är nog normal vuxenlängd.”

Från repti.net

Daniel

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto