Annons

Någon som minns 35-70 AF från -81

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som kommer ihåg Canons första autofokusobjektiv från 1981?
Hittade den här broschyren på nätet och fick nostalgivibbar:CanonFD (sid 21).

Det var ett AF-objektiv (35-70/4) med FD fattning (dom gamla manuella kamerorna). Det såg ut som ett vanligt objektiv bortsett från en motor som hängde inuder (såg inte klokt ut). Jag kommer ihåg när jag först såg det, och tänkte att det där kommer ALDRIG att slå, och ingen behöver väl autofokus, det är ju bara att vrida ringen tills det blir skarpt, så varför???

Tänk så fel man kan ha....
 
Sedan kom ju även de tre specialobjektiven till Canon T80, lanserades i mitten av 80-talet. Hade beteckningen AC och fanns i 35-70, 75-200 och en fast femtia.

Även dessa hade FD-fattning men var utrustade med signalkoppling mot huset. Så det var T80 som berättade för objektivet vart den skulle ställa skärpan.. Första försöket till den serie som skulle komma två år senare..EOS.

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/canont80/index.htm

Är man geek så är man ;)
 
Jag minns faktiskt gluggen...tror jag har den liggande nånstans i farmors sekretär, bland damm och gamla sämskskinn. En och annan kamera ligger där nog också. Du kan få köpa objektivet om du vill, jag säljer det hyfsat billigt, runt tusen spänn. Har även några gamla Konicor och ett par Minoltor om nån vill ha. Säljer dom för femti spänn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.