Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kan rekommendera en bra laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa en ny laptop men vet ännu inte vilken än - vet inte ifall jag vågar ta steget till Mac! Men jag vill ha en skärm med hög upplösning. Typ 1600x1200. Men jag letar efter en laptop med bra skärm/grafikkort just för bild retushering. Någon som kan rekommendera något?

Tror ett bra grafikkort är viktigae än uppplösningen tycker jag iaf..
Sen minst 1 GIG i ram, gärna 2 gig..

Du får en bra retuch dator runt 6000 kr, kolla netonnet.se

har precis fått hem en Dell Studio 1535 som de påstår ska vara bättre anpassad för bildbehandlad. har inte hunnit testa än, men Dell har alltid varit bra i min erfarenhet. gå in och titta, man vet vad man får.

Funderar på att köpa en ny laptop men vet ännu inte vilken än - vet inte ifall jag vågar ta steget till Mac! Men jag vill ha en skärm med hög upplösning. Typ 1600x1200. Men jag letar efter en laptop med bra skärm/grafikkort just för bild retushering. Någon som kan rekommendera något?

Visst är det några knappar man får lära om, men jag är då inte missnöjd med min övergång till Mac.
Jag har en partition med Windows Xp, som jag kan boota upp min MacBook PRO med. Använder endast Windows till att administrera en site på ett webhotell, som inte har Macstöd ännu.
Men annars är MacBook Pro en sagolik makapär. Kanonfin display, med otrolig ljusstyrka. Valde 15.4" istället för 17", då jag ville ha min "bärbar". Hemma använder jag ändå en 23" skärm.

Mac Book'en är riktigt tyst, trotts att den levererar en hel del prestanda.

Och sist men inte minst:
- Pekplattan på de nya Mac Book Pro modellerna är så otroligt smidiga. Ett finger styr du muspekaren, två fingrar på plattan scrollar du upp-ner, höger-vänster och sist tre fingrar flyttar dig fram och tillbaka på hemsidor eller i dokument. Som att bläddra i en bok.

Har aldrig testat en enda pekplatta som vart så funktionell. Nu kan man faktiskt klara sig en bra bit utan att använda en mus. "Ja till datorn då!" ;-)

Bara ett litet instick: Bra (dyra) grafikkort betyder förvånandsvärt lite för PS. Dedikerat grafikminne är jättebra, men de riktigt dyra grafikkortens prisskillnad handlar i huvudsak om 3D prestanda (för spel alltså). Snabb processor och snabbt/mycket RAM-minne är jättebra, men även billiga laptops fungerar förvånandsvärt väl för 2-dimensionell redigering med många lager.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto