ANNONS
Annons

Någon som kan gamla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helen Johdet

Avslutat medlemskap
Hej.Jag har en gammal Milton kamera (tror att den heter så) som har varit på koll, är inget fel på den och inget fel på batterierna men den går inte att ta kort med. Ni vet inte vad det kan vara för fel på den? den har legat och inte används på minst 10 år. nu har jag fått upp fotointresse igen och vill ha en systemkamera. tror ni att man kan laga den? Om man ska
köpa en ny fast begagnad var ska man vända sig?

Tack för hjälpen.

mhv Helen Johdet
 
Erik Schalin skrev:
Att köpa analogt nytt är inte lönt, bättre och billigt med begagnat.
Undantaget är väl Nikon F6, om man behöver det bästa. Men för den analoga amatören är det ju en underbar tid just nu pga begagnatpriserna!

Fotosidan är ett bra ställe. Nackdelen är att folk vet vad saker kostar och försöker för ut så mycket som möjligt. De riktiga klippen gör man på Ebay eller Blocket. Cyberphotos begagnatbörs kan vara bra att titta runt på också.

/Pontus
 
Min definition på fel!

Min definition på fel är att man inte kan ta kort med kameran. Antagligen beror det på att den inte har används på minst tio år.. Men tänkte se om någon annan har råkat ut för samma problem som jag.

MVH Helen
 
Att man inte kan ta kort är ju givet om något är fel men vad består felet i? Händer det ingenting när du trycker av? Går det inte att dra fram? Går det dra fram/trycka av utan att det blir något på filmen? Har slutaren hakat upp sig eller vad är det som är fel? Ska någon kunna svara på om den går att laga bör man veta vad felet består i. Är det t.ex slutaren som har kärvat ihop och behöver rengöring kostyar det kring en tusenlapp eller mer, Då är det bättre att köpa en fungerande begagnad systemkamera tror jag. Såvida inte kameran är en modell som har lite större värde för då kan det ju vara idé att laga den (om det går).
 
För att kunna svara bra så skulle det underlätta med vad kameran heter. Både namn (Minolta?) och modell (T ex. "X-300" eller "SRT-101").

Har du bytt batterier/batteri i den eftersom det kan ha tagit slut under tiden den inte varit använd?

MVH
/Erik
 
Kan du mata fram filmen? Om du kan det, så ska du i regel kunna trycka ner avtryckaren och det skall klicka till i slutaren. Om inte, så har du kanske felet där men det kanske är som E_G säger det kan vara batteriet som är för gammalt. Har det batteriet suttit i länge kan det ha ärgat sönder och då kan det bli lite problem med kontaktytorna. Kolla de här förslagen så får vi se.
mvh Åke
 
Min gamla minolta x700 hade ett liknande fel.
Det hände ingenting när man tryckte på avtryckaren förutom i X och B läget.

Det visade sig att kontaktytan i kameran som ska ligga mot batteriet hade ärjat lite.
Det var bara att slipa lite med ett fint sandpapper så fungerade kameran igen.
 
Jag hade film i den.. fast en gammal film. Jag kunde trycka på knappen utan att det hände något. Filmen matades inte fram...
 
Modell..

Minolta 7000 Maximum AF

JCII55PASSEDJMDC

Detta är alla bokstäver och siffror som står på kameran...

Hoppas att det är något som stämmer..
 
Äntligen vet vi vilken kamera det handlar om... Minoltas första spegelreflex med autofokus. Kom i mitten av 80-talet.
Med tanke på alla elektronik i den kan den vara svår att repa. Bäst är det att du visar upp kameran för någon fotokunning. T ex i en fotobutik, återkom sedan med en beskrivning av felet som är mer preciserad.
 
Händer det något i displayen på ovansidan när du startar kameran? Dyker upp några siffror eller text?

Eller i sökaren?


Har du lagt i filmen tillräckligt långt fram så att kameran kommer åt att mata fram den?

/Erik
 
Jag tvivlar på att det lönar sig att laga den jämfört med att köpa en begagnad som fungerar. En ide kan ju vara att behålla objektivet och köpa ett begagnat minoltahus. Jag har tex ett hus till salu utan objektiv (råkade tappa det i marken så det dog..) Finns i Stockholm för 400 kr.
Om inte det är intressant finns det många begagnade kameror till salu här på fotosidan och på blocket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.