Annons

Någon som känner till "Rokinon"?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Dom ska tydligen tillverka objektiv bla till pentax, dom har ett 85mm 1,4.

tycker jag lät spännande, jag är ju sugen på ett tamron 90 2,8 (senare)
Kan detta vara ett komplement??

Det är samma optik som går under namnen Samyang/Walimex/Falcon/Bower/Vivitar med mera. Deras 85/1.4 är väldigt bra på full öppning trots sitt låga pris. Den är även mycket välbyggd. Den kan mäta sig med väldigt mycket dyrare 85or utan att skämmas. Tänk på att den saknar autofokus bara.

Makten har skrivit en mycket bra recention på Samyang 85/1.4 här i produktdatabasen. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19255

Där kan du även hitta bilder tagna med den.

Testa sök på namnen jag nämnt ovan (främst samyang) så kommer du få en massa info :)

är det något som kommer ställa till det massor för en lite mer avancerad nybörjare??

Det är svårt att svara på, det beror mycket på hur man fotograferar och vem man är. Att fokusera manuellt är olika svårt på olika kameror. Det hänger mycket på sökaren och mattskivan.

Med vissa kameror kan autofokusen hjälpa till lite, även om den inte fokuserar åt dig så tänds en indikator när fokus ligger rätt.

På en del kameror finns även möjligheten att byta ut mattskivan mot en som underlättar manuell fokus.

Du kan alltid prova stänga av autofokusen och fokusera manuellt på något av de objektiv du har nu för att se om det är något för dig.

ja förlåt nu var jag ju korkad, självklart gör jag ju bara sååå!
det är inga andra "massa" inställningar jag måste sköta manuellt?

Bra att du frågade! Jag gör alltid så ändå så jag tänkte inte på det, men jag är ganska säker på att man måste ställa bländaren manuellt med bländarringen på objektivet. Det är möjligt att det finns något undantag på någon av varianterna (beroende på vilken kameratillverkare de är byggda för, Canon, Nikon, Pentax etc) men jag tror inte det.

Jag tycker dock inte att det är något problem, använder du bländarprioritet så sätter du en bländare du vill ha, och kameran väljer en tid åt dig. Och så får du sätta fokus förstås.

Jag ska kanske förtydliga att jag inte äger en 85a själv, men väl deras 8mm fisheye, som är byggt på ungefär samma sätt.

ja förlåt nu var jag ju korkad, självklart gör jag ju bara sååå!

Det kanske inte är så självklart när jag tänker efter. Det är viss skillnad att fokusera manuellt med ett objektiv med så stor bländare som f1.4 och ett objektiv med bländare f4.5 (eller vad din zoom nu hamnar på om du ställer den på 85mm). Det blir alltså lättare med 85an än din zoom.

Edit:
Det där ovanför låter lite fel märker jag när jag läser igen.
Det blir alltså lättare att se var fokus hamnar med 85an, men det syns också mycket tydligare i den färdiga bilden om fokus hamnar fel (om du inte bländar ned) så att säga att det är lättare är kanske lite missledande. Det är lättare att se var fokus hamnar men det är också viktigare att fokus hamnar rätt, vid stora bländaröppningar.

Jag är visst lite virrig idag :)

Ja, att väljar bländare på en ring, det ska jag klara! HAHAHAH!!
jag har nämligen ett "gammalt" objektiv jag fått till min pentax, 2.8
50mm(kanske??) och jag har bara haft på det några få gånger för jag orkar inte självlära mig hur man gör!

jag är en sån person som kastar instruktionsboken direkt, ber någon förklara istället, då fastnar det direkt!!

Det kanske inte är så självklart när jag tänker efter. Det är viss skillnad att fokusera manuellt med ett objektiv med så stor bländare som f1.4 och ett objektiv med bländare f4.5 (eller vad din zoom nu hamnar på om du ställer den på 85mm). Det blir alltså lättare med 85an än din zoom.

Edit:
Det där ovanför låter lite fel märker jag när jag läser igen.
Det blir alltså lättare att se var fokus hamnar med 85an, men det syns också mycket tydligare i den färdiga bilden om fokus hamnar fel (om du inte bländar ned) så att säga att det är lättare är kanske lite missledande. Det är lättare att se var fokus hamnar men det är också viktigare att fokus hamnar rätt, vid stora bländaröppningar.

Jag är visst lite virrig idag :)

ja nu vart det faktiskt väääldigt rörigt =) hahaha!!
(men jag förstod!!)

Nej, snarare tvärtom eftersom närgränsen är 1,0 m om jag minns rätt. Den mäts nog dessutom från frontlinsen och inte från sensorn så som annars är praxis.

Vad bländarringen anbelangar så har i alla fall Pentaxversionen av Samyangs 8 mm fisheye A-läget på bländarringen (inställt så styr man alltså bländaren med kameran på vanligt sätt). Jag kan inte tro annat än att samma sak gäller för 85:an.

Nej, snarare tvärtom eftersom närgränsen är 1,0 m om jag minns rätt. Den mäts nog dessutom från frontlinsen och inte från sensorn så som annars är praxis.

Vad bländarringen anbelangar så har i alla fall Pentaxversionen av Samyangs 8 mm fisheye A-läget på bländarringen (inställt så styr man alltså bländaren med kameran på vanligt sätt). Jag kan inte tro annat än att samma sak gäller för 85:an.

så om jag förstod dig rätt, absoluut inte macroobjektiv som tamron??
nu blir jag ju lite ledsen här...

Men, jag är ju som sagt sugen på ett tamron 90 mm 2,8 ett riktigt macroobjektiv..

är detta också ett macroobjektiv??

Nej, 85an är inget macroobjektiv.
Det kan dock (precis som de flesta andra objektiv) kombineras med mellanringar eller närbildslinser för att ta närbilder.

Edit: Först nu såg jag pupillens svar. Det är ju super att det finns möjlighet till bländarautomatik på pentaxvarianten :)

Här är ett exempel på 85an med mellanring monterad:
http://www.flickr.com/photos/chipsterman/3832972938/

Oj hörru det var en jättefin bild, precis sånna (med lite träning förståss) jag vill kunna ta.

Men det känns lite förvirrat nu ändå.... jag vill ju kunna fota lite allmänt med objektivet, lite macro och även porträtt, vilket jag kan med tamron, men ska jag göra det med detta är det mellanring som gäller...

Skulle inte rekommendera att köpa ett nytt relativt dyrt manuellt objektiv om man inte är säker på att man vill ha det. Jag upplever det som ganska svårt att fokusera manuellt med min k10 och k20, har fotat några tusen bilder med manuella objektiv. Även om man använder fokusindikeringen från kameran är det svårt att få bra fokus, större bländare gör det knappast enklare. På en gammal analog systemkamera med en användbar sökare är det däremot ganska lätt att fokusera rätt.

Skulle inte rekommendera att köpa ett nytt relativt dyrt manuellt objektiv om man inte är säker på att man vill ha det. Jag upplever det som ganska svårt att fokusera manuellt med min k10 och k20, har fotat några tusen bilder med manuella objektiv. Även om man använder fokusindikeringen från kameran är det svårt att få bra fokus, större bländare gör det knappast enklare. På en gammal analog systemkamera med en användbar sökare är det däremot ganska lätt att fokusera rätt.

så du menar att jag ska satsa på rokinon 85mm då?

Jag kommer inte lägga pengar fullt ut ur egen ficka nämligen till objektivet, jag kommer att få bidrag när jag fyller år.
därför "bryr" jag mig inte lika mkt om pengarna, (men tamron ÄR dubbelt så dyrt..)
Jag vill bara vara säker på att jag får det objektivet som passar mig bäst.

macro är ett intresse som inte är så utforskat, porträtt älskar jag också, (men har ett pentax 50mm 1,4 som anländer på julafton...)

så jag är rädd att jag får 2 objektiv med preciis samma "funktion"
om du förstår vad jag menar..

så du menar att jag ska satsa på rokinon 85mm då?

Jag kommer inte lägga pengar fullt ut ur egen ficka nämligen till objektivet, jag kommer att få bidrag när jag fyller år.
därför "bryr" jag mig inte lika mkt om pengarna, (men tamron ÄR dubbelt så dyrt..)
Jag vill bara vara säker på att jag får det objektivet som passar mig bäst.

macro är ett intresse som inte är så utforskat, porträtt älskar jag också, (men har ett pentax 50mm 1,4 som anländer på julafton...)

så jag är rädd att jag får 2 objektiv med preciis samma "funktion"
om du förstår vad jag menar..

Jag kan inte rekommendera något men jag tycker det är vissa saker du ska fundera på.
Du har en K-M ser jag. Den har rätt liten sökare, skulle inte köpt ett manuellt objektiv utan att först testa om jag var du. Men till porträtt och macro kanske det fungerar fint.

Jag kan inte rekommendera något men jag tycker det är vissa saker du ska fundera på.
Du har en K-M ser jag. Den har rätt liten sökare, skulle inte köpt ett manuellt objektiv utan att först testa om jag var du. Men till porträtt och macro kanske det fungerar fint.

Jag har ett manuellt objektiv hemma, kan jag testa på det?
jagh ar ju ingen möjlighet att testa 85mm objektivet då jag inte känner någon med ett, och kommer köpa det från nätet...

Om jag var du så skulle jag nog vänta lite med eventuellt inköp av 85an. Särskilt nu när jag hört att du har ett 50/1.4 på ingång.

Ett 50mm-objektiv ger ungefär samma bildvinkel på din kamera som 85an skulle göra på en gammal analog. M.a.o så är 50/1.4 ett utmärkt porträttobjektiv på din kamera!

När du fått ditt 50mm så har du dessutom något som ligger ganska nära 85an i beteende, och du kan testa hur det är att fokusera manuellt med det, för att se om 85an är något för dig.

Men jag tror att du skulle bli lyckligare av ett macro-objektiv om du redan har ett 50/1.4. Om du känner att det är för dyrt så är förstås närbildslinser eller mellanringar till 50an ett alternativ.

Du får t.ex ett set med fyra olika närbildslinser från kaffebrus.com för 2-300kr ungefär. De i kombination med ditt 50mm-objektiv går att fota macro med. Det blir givetvis inte lika bra som ett riktigt macroobjektiv, men det kan kanske vara ett vettigt sätt att ta reda på om macrofoto är något för dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar