Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som jämfört Contax T3 och Rollei AFM35?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Formgivningen på 35Ti är mycket riktigt gjord för köpstarka prylnissar, men kameran ät trots allt en kompetent bildmaskin.

Japp, excellent och med Titanhus.
Exponerar bra och optiken är fantastisk.
Bättre än de flesta fasta systemgluggar.
Dessutom en närgräns på 30 cm.


Leica Minilux är en annan robut kvalitetskamera. Min pappa har en sån och den är tung och rejäl. 40mm/2,4.


Leican ger bra bilder, men är större än T3 och har sämre sökare.


Rollei 35 är väl en retrokamera som är i stort sett samma som den som sålt i decenier. Rätt omodern om det är som jag tror.


Det är en helt ny kamera som först kom ut i japan som en Fuji ngt.

Dock är Yashica Tx (och ännu mindre Olympus my2) inte alls i klass med Contax eller Leica.
 
.Z. skrev:

Vidhåller dock fortfarande att T2 är överlägsen T3 I hantering, T3 blev tyvärr ungefär som digikompaktkameror. Små knappar & bläddra, T2 har rejäla rattar & reglage & är dessutom riktigt billig beg. idag. T2 har riktig bländarring, det har inte T3 som istället har blädderknappar!

Håller med dig, men dock så ger T3 skarpare bilder med bättre brillians. Dom kunde nöjt sig med att bara byta gluggen.
 
Nu väcks en gammal tråd igen... Jag har både en Rollei afm35 och ljust nu införskaffat en Nikon 28ti.

Rollein är oerhört skarp och har bra ljusmätning. Lite högljudd och kanske lite plastkänsla (det är ju en Fuji egentligen), men bara lite.

Nikon har jag inte framkallat något från än, men känslan är en helt annan! Ungefär som Rollei 35. Metall, tung och gedigen. Denna får man ju all info man behöver också. På afm35 vet man inte vilken slutartid kameran använder.

Ricoh GR1 har jag haft. Smidiga, men inte min favorit. Contax T2 är oerhört bra optiskt, men lite "enkel" om man jämför. Hexar AF är i en annan klass. Mer som en autofokusLeica än någon annan. Bra ljusstyrka, men lite bulkig. Oerhört tyst.
 
Roben skrev:
Konica Hexar tillhör gänget.


Jag har själv en Konica Hexar Silver som jag gillar skarpt. Silvermodellen saknar dock det speciella "silent mode" som finns på de tidigare svarta modellern. Jag har alltid varit lite sugen på det.

Efter att ha läst denna tråd tittade jag på FS´s recentioner av Hexaren och i en av de tidigaste recentionerna finns en länk till en sida med en utförlig recention av kameran. Länken är
http://photo.net/photo/hexar.html

Och gissa vad jag hittar där. Ganska långt ner på sidan finns en beskrivning hur man själv programerar om sin Silver modell så att den får silent mode.

Nu har min silver Hexar silent mode också ;-) Visst är Internet fantastiskt!!
//Thomas
 
klerk skrev:
Nu väcks en gammal tråd igen... Jag har både en Rollei afm35 och ljust nu införskaffat en Nikon 28ti. ................



Har själv haft en 35Ti och kan bara säga att det var (är) en drömkamera. Den hängde med överallt och tyvärr var den med när vi kapsejsade med en kanot i Västerdalälven. Även om kameran satt fast i kanoten så gillar elektronik inte att dränkas i vatten. Lämnade in den och fick till svar att det skulle kosta med än vad den var värd att laga. Detta hände 1997, kameran inköpt 1994 och då var priset 12-14.000:-, kommer inte ihåg exakt.

Numera är det en Rollei 35 GT som får agera "hänger med överallt kamera". Kan bara säga att Nikon 35 Ti var lättare att hantera och tog mycket skarpare foton.

Skulle vara intressant att veta vad en Nikon 28 eller 35 Ti är värd/kostar idag.
 
Visst är det fantastiskt! Förr fick man lämna in kameran till en "magisk snubbe" som utförde dessa besvärjelser och vips hade man silent mode! Nu är man sin egen trollkarl... Har ägt ett antal Hexar. Både svarta (en sån har jag nu), Silver och Titanium. Jag tycker att den svarta "originalhexaren" är tystast. Faktiskt! Oavsett vilket så är det en osedvanligt lyckad kamera, kanske förutom sen sega (max 1/250) slutaren.
 
Staffan skrev:
Håller med dig, men dock så ger T3 skarpare bilder med bättre brillians. Dom kunde nöjt sig med att bara byta gluggen.

Bytte dom gluggen? Kan i & för sig förstå att man krympte ned T3 som man gjorde då T2 var förhållandevis "bulkig" för att vara en kompakt, för att inte säga tung trots sitt titanhölje. Absolut inget för bröstfickan på skjortan!

Körde Dia med min T2 & tyckte nästan den var överskarp ibland, kontraster & färger var på topp! Om T3 är ännu bättre så är det fantastiskt!

Ang. Nikons Ti-modeller så har jag ingen användarerfarenhet men läste en del om dem innan jag skaffade min T2 & upplevde dem mer som "häftiga prylar". Dom är säkert bra men jag uppskattade T2:s anonymitet & avskalade enkelhet.

Vad jag inte gillade kan ni läsa om i min recension här på FS, kompakter av detta slag är kompromisser & exempelvis en Konica Hexar är klart bättre om man kan tänka sig att släpa på en liten större kamera. Att den dessutom är en förbaskat rolig konstruktion gör ju att jag verkligen skulle rekommendera den i stället för någon av de uppräknade kompakterna. Ok, den är större...

//Larsa
 
Min 28ti som jag letat lääänge efter...fick jag betala 3000 kr för. I ett oerhört bra skick. Ett kap tycker jag om man ser till att bara en liknande optik kostar mer. Sen hoppas jag att man kan köra analogt i många år än.
 
klerk skrev:
Jag tycker att den svarta "originalhexaren" är tystast. Faktiskt!

Jo. Den har ju silent mode som man av någon outgrundlig anledning skippade på de senare modellerna. I Silent mode så blir frammatningen lite långsammare men det kan man väl ta.

Man kan dock konvertera de senare så att dom också får silent mode & blir lika tysta, vem som gör det här på jordklotet idag har jag dock ingen aning om...

Går säkert att goggla sig fram & hitta dem som gör det, för några år så fanns det åtminstone en som gjorde det...

//Larsa
 
Ett rätt trevligt och relativt billigt alternativ är Olympus XA. Då får du mätsökare och riktigt bra optik. Kanske inte fullt i klass med dom bästa men nog så bra. Liten är den också. Nästan så liten att den blir lite pillig att jobba med. Jag har en som alltid är med i väskan eller fickan.
 
Hexarens "gömda" funktioner finns beskrivet på "photo.net" Här kan man genom att följa instruktionerna själv programmera sin Hexar till både det ena och det andra, bla "silent mode". Detta var gjort på mina Silver och Titanium. Trots detta upplevs Svart som tystare.
 
klerk skrev:
Hexarens "gömda" funktioner finns beskrivet på "photo.net" Här kan man genom att följa instruktionerna själv programmera sin Hexar till både det ena och det andra, bla "silent mode". Detta var gjort på mina Silver och Titanium. Trots detta upplevs Svart som tystare.

Ok. Har läst mycket om dessa då jag var sugen för några år sedan & minns nåt om just denna grej att kunna skicka iväg de senare Hexarerna för att "tysta ned dem". Minns dock inte riktigt. Är ju mycket möjligt att någon tog tillfället i akt att göra sig en hacka i stället för att dela med sig av kunskapen?

//Larsa
 
Kikade på en svart begagnad Hexar då det begav sig, 3500 kr skulle fotobutiken ha men det blev inget. Dumt då det då, när det begav sig förmodligen var ett bra pris i butik med garantier & allt...

Sorry för avvikandet från tråden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.