Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som jämfört Contax T3 och Rollei AFM35?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olle skrev:
Rollei AFM35 tillverkas av Fuji och säljs i Japan under namnet Fuji Klasse.
Jag tror inte den är en vidareutveckling av någon tidigare modell.

Olle

Aha!!
Intressant!
Varför köper Rollei in en kompakt och "döper om" den? Vad skiljer i pris när den heter Fuji resp Rollei?

Delar den isf något med Fujis kompakter, t ex Zoomdate f2,8?
 
Staffan skrev:
Det vill inte gå upp, lameller med skräp i.
Den ska in på service.

Exponerar bra tycker jag och det går relativt enkelt att kompensera.

Blixten är svag - vilket jag uppskattar som gillar lite dunkla bilder. Ger ett mjukt ljus.

Är den smidig och snabb att "jobba" med?

Har du någon - högst subjektivt givetvis - uppfattning om hur "illa" du behövde behandla den för att lamellerna skulle börja strula? Låg den och slängde i botten på en ryggsäck bland smågrus och gympaskor eller räckte det med att du visade den för den yttre terränglådan?
 
Ja Minoxen (Minox 35 GT(-E)) är ju väldigt bra - snabb (manuell fokus) och tyst (manuell filmmatning) och med bra optik. Risk för underexponering dock.
 
Johan Okker skrev:
Är den smidig och snabb att "jobba" med?

Har du någon - högst subjektivt givetvis - uppfattning om hur "illa" du behövde behandla den för att lamellerna skulle börja strula? Låg den och slängde i botten på en ryggsäck bland smågrus och gympaskor eller räckte det med att du visade den för den yttre terränglådan?

Ja, jag tycker att den är bra.
Ett vanligt problem med en kompakt är ju ofta sökaren och där tycker jag att Yashica T5 är bättre.


Vet inte, jag köpte den begagnad. Men det är hanterbart - jag kan peta lite på lamellerna så öppnar dom sig. Klena lameller i ett hus av titan...

Apropå AFM35 tror jag mig minnas att den fick kritik för att vara lite plottrig att jobba med och att kantskärpan var sådär på största bländaren. Den var mitt alternativ, men jag valde en begagnad T3 i stället.

/Staffan
 
Johan Okker skrev:
Aha!!
Intressant!
Varför köper Rollei in en kompakt och "döper om" den? Vad skiljer i pris när den heter Fuji resp Rollei?

Delar den isf något med Fujis kompakter, t ex Zoomdate f2,8?
Vad den kostar I Japan och vad den har gemensamt med Fujis övriga kompakter har jag ingen aning om.

Att Rollei samarbetar med andra tillverkare när det gäller kompakter är inte så konstigt. Nästan alla Rolleis kompakter på senare tid har tillverkats i Asien. T ex av Samsung, som en tid ägde Rollei.

Även Hasselblad samarbetar med Fuji. X-Pan tillverkas helt av Fuji, även om Hasselblad säkert har varit med om designen.
Hasselblads nya autofokuskamera H1 tillverkas delvis av Fuji.

Olle
 
Om du kan tänka dig begagnat så tycker jag att föregångaren till T3 Contax T2 är en mycket trevligare kamera än T3.

Inte lika kompakt men rejälare hantering, på T3 så har det blivit lite väl mycket små tryckknappar som ska "bläddras" med. Har ägt en T2 & kan bara säga att den ger ett suveränt resultat med dia.

Recenension av T2.

Larsa
 
Kanske kan vara värt att veta att många modefotografer i toppklass använder kompaktkameror av den typ som räknas upp här.

Mikael Jansson använder Nikon 35Ti.
Ellen von Unverth använder Contax T3.
Mario Tessini använder Yashica T4.

Jag använder My2 :)
 
Jag har aldrig ägt en Contax T3, men däremot en T2. Jag är inte lika positiv som Larsa.
T ex är det bara med så kallad "programautomatik" man får den kortaste slutartiden 1/500 s. Vid tidsautomatik är kortaste slutartid ungefär 1/100 s vid bländare 16 och 1/200 s vid bländare 2,8.

Autofokusen är också tämligen långsam.Det hjälper inte att använda manuell fokus, kameran fokuserar lika långsamt ändå.

Olle
 
mipert skrev:
Kanske kan vara värt att veta att många modefotografer i toppklass använder kompaktkameror av den typ som räknas upp här.

Mikael Jansson använder Nikon 35Ti.
Ellen von Unverth använder Contax T3.
Mario Tessini använder Yashica T4.

Jag använder My2 :)

Det är alltså inte kameran som räknas.. =)
Kul kuriosauppgifter du kom med.

Men hur tycker du My2 fungerar? Den är ju i prisklassen "nästan-engångskamera" jämfört med t ex T3...
Saknar du manuella möjligheter eller skulle du säga att det är att skjuta förbi målet att vilja ha dem i en vardagskompakt? För My2 är väl helt utan möjligheter till exponeringskompensation etc.
 
Olle skrev:
Jag har aldrig ägt en Contax T3, men däremot en T2. Jag är inte lika positiv som Larsa.
T ex är det bara med så kallad "programautomatik" man får den kortaste slutartiden 1/500 s. Vid tidsautomatik är kortaste slutartid ungefär 1/100 s vid bländare 16 och 1/200 s vid bländare 2,8.

Autofokusen är också tämligen långsam.Det hjälper inte att använda manuell fokus, kameran fokuserar lika långsamt ändå.

Olle


Hur långsam är långsam?

Det där med slutartider på bara kring 1/100 är ju kanske irriterande. Men det är ju ändå vid bl 16 så det kanske inte är den allvarligaste bristen i världen?
 
Johan Okker skrev:
...Men hur tycker du My2 fungerar? Den är ju i prisklassen "nästan-engångskamera" jämfört med t ex T3...
Saknar du manuella möjligheter eller skulle du säga att det är att skjuta förbi målet att vilja ha dem i en vardagskompakt? För My2 är väl helt utan möjligheter till exponeringskompensation etc.

Jag tycker My2 är en OK kamera, den gar vissa inställningar som att jag kan välja lång exponering med blixt vilket gör att befintligt ljus blandas med blixten. Jag kan också spotmäta mot en medelgrå yta och sedan komponera om för att vara säker på att exponeringen blir OK.
Skärpan är rätt OK, jag tycker inte om att den använder så pass stor bländare för blixtbilder, skärpedjupet blir ofta för kort.

Faktum är att om vi bortser från toppkameror som T3 och liknande saknar jag min frus Canon Prima mini2. Den har jag gjort 30x40 bilder från för reklamjobb. Min dotter (tre år) leker med den nu efter att den upphört fungera.
 
Olle skrev:
Jag har aldrig ägt en Contax T3, men däremot en T2. Jag är inte lika positiv som Larsa.
T ex är det bara med så kallad "programautomatik" man får den kortaste slutartiden 1/500 s. Vid tidsautomatik är kortaste slutartid ungefär 1/100 s vid bländare 16 och 1/200 s vid bländare 2,8.
Olle

Stämmer bra som jag skrev i testen jag länkade till. Recension.

Olle skrev:
Autofokusen är också tämligen långsam.Det hjälper inte att använda manuell fokus, kameran fokuserar lika långsamt ändå.Olle

Ang. Af så är den inte långsammare än någon annan i klassen, snarare tvärtom, man kan aldrig jämföra med en SLR...

Mvh/Larsa
 
Johan Okker skrev:
Det där med slutartider på bara kring 1/100 är ju kanske irriterande. Men det är ju ändå vid bl 16 så det kanske inte är den allvarligaste bristen i världen?

Det där vet jag faktiskt inget om? Om det berodde på att jag aldrig använde F:16 eller vet jag ej.

Använde bara Dia 100 & 400 Asa.

Läs min recension

Vidhåller dock fortfarande att T2 är överlägsen T3 I hantering, T3 blev tyvärr ungefär som digikompaktkameror. Små knappar & bläddra, T2 har rejäla rattar & reglage & är dessutom riktigt billig beg. idag. T2 har riktig bländarring, det har inte T3 som istället har blädderknappar!
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Jag tycker My2 är en OK kamera, den gar vissa inställningar som att jag kan välja lång exponering med blixt vilket gör att befintligt ljus blandas med blixten. Jag kan också spotmäta mot en medelgrå yta och sedan komponera om för att vara säker på att exponeringen blir OK.
Skärpan är rätt OK, jag tycker inte om att den använder så pass stor bländare för blixtbilder, skärpedjupet blir ofta för kort.


Men när du spotmäter med My2, då är det med avtryckaren på halvläge eller? När mäter den avstånd och så? Först vid själva exponeringen eller?
Vet du något om närgräns på den?
 
Med risk för att ta tråden i en annan rikting...

Är det någon som har tittat närmare på andra kompakter i mellansegmentet? T ex Fujis F2,8?

Rollein verkar däremot få ett ganska bra mottagande av olika recensenter på nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.