Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har erfarenhet av Kata regnskydd E-702

Produkter
(logga in för att koppla)

MissCat

Aktiv medlem
Min första Digitala SLR och vintern närmar sig, jag älskar att fota i alla väder.
Den gamle kompakta kameran kunde jag ha under regnjackan, lite värre med denna.

Jag hittar lite tips om regnskydd till kameror i foruemt, men ingen recension.
Är det någon som har ett sånt här regnskydd?? Något annat alternativ? Inte sy....jag är kass på det ;-D

Jag har ett, jag tycker att det har fungerat bra.

Några synpunkter,

- fungerar bäst med lite längre linser
- om man skall använda nackremmen på kameran så måste man ta loss ena änden från kameran så att man kan trä igenom regnskyddet, lite bökigt.
- om det är kyligt ute och man stoppar in varma händer i regnskyddet så blir det massor av kondens, handskar hjälper.

http://www.kata-bags.com/Item.asp?pid=229&cid=61&perentId=4&ProdLine=4

Man klarar sig ofta bra med en plastpåse. Det beror alldeles på i vilken miljö du tänker hålla till.

Min D70 var med överallt, de 2 åren jag hade den. I näven eller ryggan. I skogen och skidbacken. jag hade aldrig några problem men jag såg till att den aldrig blev riktigt sur.

Skall du däremot ligga på lur i skogen eller på annat sätt fota mycket i regn skulle jag satsa på ett vädertätat hus. Det är himla baltigt att svepa in hameran i plast och samtidigt försöka använda den.

Men det är min åsikt. Hoppas du får fler svar.

/AnWi

Tomas....Tack för dina synpunkter, jag hakade upp mig på det där med nackremmen, aningen knepigt... Hmmm.

Anders... Du hade en D70, va har du nu?
Jag hade väl tänkt mig vara ute i ur o skur, regn som hällande snö hindrar inte mig, eller vid rejält oväder o sitta o fota vid havet. Dyblöt tänkte jag inte den skulle bli. Jag tycker det är jättesvårt å veta vad den tål, kompaktkameran hade ju inte så många skrymslen.
Vädertätat hus, tänker du på D200??

Jag hittade ännu ett regnskydd, ewa-marine, någon erfarenhet??

Tack snälla åter för hjälpen.
/malin

thc skrev:
Jag har ett, jag tycker att det har fungerat bra.

Några synpunkter,

- fungerar bäst med lite längre linser
- om man skall använda nackremmen på kameran så måste man ta loss ena änden från kameran så att man kan trä igenom regnskyddet, lite bökigt.
- om det är kyligt ute och man stoppar in varma händer i regnskyddet så blir det massor av kondens, handskar hjälper.

http://www.kata-bags.com/Item.asp?pid=229&cid=61&perentId=4&ProdLine=4

Hej Tomas,
jag har tittat närmare på detta igen, hur ser det ut det som endast heter E-702, passar det ett objektiv 200 med 72 diameter?? Det framgår inte riktigt. Du är nöjd med det??

MissCat skrev:

Anders... Du hade en D70, va har du nu?
Jag hade väl tänkt mig vara ute i ur o skur, regn som hällande snö hindrar inte mig, eller vid rejält oväder o sitta o fota vid havet. Dyblöt tänkte jag inte den skulle bli. Jag tycker det är jättesvårt å veta vad den tål, kompaktkameran hade ju inte så många skrymslen.
Vädertätat hus, tänker du på D200??

/malin

Ja jag köpte en D200 av flera skäl där antalet pixels var det som betydde minst.

- Mycket bättre sökare
- Mer info i sökaren
- Spegeluppfällning
- High Speed Flash
- Vädertätad
- Klart mera robust
- Klarar "alla" gluggar

Vill man ha vädertålighet drabbar det gluggarna också. De blir avsevärt dyrare.

Eftersom jag släpar med mig huset överallt ville jag ha ett riktigt robust hus. Det är säkert mycket lättare att tömma vatten ur en glugg än att reparera en vattenfylld kamera. Så länge man inte står i hällregnet och byter glugg borde det inte vara något riktigt stort problem. Regn och kondens på frontlinsen blir man dock inte alltför glad av.

Jag försöker täcka mej och kameran på något sätt. Gillar inte "camera i bag" för egen del. Kryper in under regnjackan eller motsvarande istället. Visste jag att jag skulle ligga i skogen tog jag hellre med ett litet tält eller plast att spänna upp. Du kan både du och din kameraväska undgå att bli alltför blöta. I skogen och vid havet kan man ju breda i allmänhet ut sig. Vid tävlingar och motsvarande måste det till en annan lösning. Likaså om man måste vara flyttbar i någon större utsträckning.

/AnWi

AnWi skrev:
Ja jag köpte en D200 av flera skäl där antalet pixels var det som betydde minst.

/AnWi

Jag blir mer o mer övertygad om att jag skulle köpt en D200 istället för en D70s.
Funderar på att höra med någon fotoaffär om dom byter in kameror.
Min är köpt i juni-06, den är inte precis gammal, men som nybörjare på system får man börja nånstans.
Vet du om nån foto-shop byter in??

MissCat skrev:
Hej Tomas,
jag har tittat närmare på detta igen, hur ser det ut det som endast heter E-702, passar det ett objektiv 200 med 72 diameter?? Det framgår inte riktigt. Du är nöjd med det??

E-702 funkar utmärkt med mitt Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM som blir sisådär 30-40 cm långt vid full zoom (77mm). Däremot fungerar det dåligt med kortare linser, det beror på att det finns en hård krage med kardborre som är till för att docka med E-704 som blir knepig med kortare linser.

Sedan så skall man nog tänka på E-702 som ett stänk/dropp skydd snarare än vattentätt, jag önskar att det fanns fodral likande torrdräkter i neoprene eller motsv.

MissCat skrev:
Jag blir mer o mer övertygad om att jag skulle köpt en D200 istället för en D70s.
Funderar på att höra med någon fotoaffär om dom byter in kameror.
Min är köpt i juni-06, den är inte precis gammal, men som nybörjare på system får man börja nånstans.
Vet du om nån foto-shop byter in??

Det är säkert upp till varje enskild fotohandlare. Vill de göra affär med dej kanske de är intresserade att ge dej ett bra inbytespris.

Tror inte du kommer att ångra dej om du byter. D200an är helt underbar.

/AnWi

AnWi skrev:
Det är säkert upp till varje enskild fotohandlare. Vill de göra affär med dej kanske de är intresserade att ge dej ett bra inbytespris.

Tror inte du kommer att ångra dej om du byter. D200an är helt underbar.

/AnWi

Jag känner det... Typiskt man ska göra en felbedöming. Var i kontakt med Scandinavian Photo, de erbjuder 2500 i inbyte, skandalbud!! Fyra månader gammal Nikon D70S....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar