ANNONS
Annons

Någon som handlar på Ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Vad man upptäckt är ju att handla på nätet är enkelt och smidigt. I USA nu då dollar kursen ligger lågt och Ebay ligger uppe. Är de någon som handlat där tidigare och har erfarenheter av vad man ska vara noga med att kolla upp och titta efter då man ska beställa därifrån??

Folk är generellt väldigt ärliga på eBay skulle jag vilja säga, använder man PayPal så finns det nästan alltid möjlighet att få pengarna tillbaka om säljaren är oärlig. Har varit med om att säljaren tagit bort sitt konto men detta var innan jag betalat.

• Kolla priset för frakten till Sverige, gärna en spårbar med försäkring
  • Räkna med moms + tull (ifall den fastnar i postgången)
  • Kolla priset i Sverige när du har lagt på frakt + tull + moms
  • Välj bara en säljare som har grymt bra omdömen
  • Försök att betala via någon säker escrow tjänst
  • Tänk på att USA har annan typ av strömkontakt och 110v
  • Om det är för bra för att vara sant...

Jag har köpt en hel del småprylar utan problem. Stora saker blir dyra att få hem, kolla alltid frakten. En produkt kan kosta nån dollar men sen vill de ha 20 för post och förpackning. Blir totalpriset för högt kan man åka på moms.

PayPal har fungerat finfint för mig.

I fotoväg har jag köpt t ex motljusskydd, objektivlock, blixtsladd och filter. Filtren var billiga men inte värda just nåt.

eBay är kul men man måste så klart se upp för fallgropar. Behöver man nåt smått så kan man hitta det för nästan ingenting och det kommer hem i postlådan på några dagar. För mig som bor i en by på landet är det underbart. (T ex idag ett kickgummi till en Vespa för ca 40 SEK, igår tre st elektronrör från USA för 350 SEK. Kul med paket!)

//Johan

Hej, Jag har köpt mycket på ebay och det fungerar finfint. Paypal är ett måste tycker jag, och så vansinnigt enkelt efter man satt upp det. PRecis som de andra säger, kolla omdömmen på säljare, kolla frakt.

Beroende på vad du skall köpa så är det ett tips att beställa från hong-kong. av någon anledning så har de rätt ofta fri frakt (eller otroligt litet fraktpris). Har köpt film, filter osv därifrån. Tar en stund att komma fram men väldans bra. Ryssland kan vara lite bråkiga i tullen. ett av mina paket satt fast i över en månad i ryska tullen. Inte så skoj.

Lycka till!
/Kent

du säger att man bör beställa från hong kong och använda Paypal. Jag har använt de en gång tidigare men har liten koll på hur de funkar. Är de typ så att Man gör en beställning, sätter in pengar på Paypal, Paypal medd att dom har pengarna och att grejorna ska skickas. jag får grejorna och paypal sätter över pengarna till den osm säljer??
Och varför just från hong kong? Hur blir de med valuta då? asså är de typ samma pris på grejor där som i USA nu när dollarn ligger lågt. Vad kan hända om grejorna fasta i tullen?
Förlåt min frågsamhet men har aldrig beställt från utlandet tidigare så därför jag undrar rätt mycket :S

Hej, Jag har köpt mycket på ebay och det fungerar finfint. Paypal är ett måste tycker jag, och så vansinnigt enkelt efter man satt upp det. PRecis som de andra säger, kolla omdömmen på säljare, kolla frakt.

Beroende på vad du skall köpa så är det ett tips att beställa från hong-kong. av någon anledning så har de rätt ofta fri frakt (eller otroligt litet fraktpris). Har köpt film, filter osv därifrån. Tar en stund att komma fram men väldans bra. Ryssland kan vara lite bråkiga i tullen. ett av mina paket satt fast i över en månad i ryska tullen. Inte så skoj.

Lycka till!
/Kent

Hej, jag kanske rörde till det för dig. Jag tipsade bara om hong kong, jag sa inte att du bör beställa därifrån. Sen paypal kan man använda på minst två sätt. Ett är att du öveför pengar från din ban till paypal kontot. Detta tar tid. Ett annat sätt är att du kopplar dit kontokort till paypal. Det står rätt bra på paypal sidan hur du skall göra. Jag har kopplat kontokortet. Funkar smidigt. /kent

du säger att man bör beställa från hong kong och använda Paypal. Jag har använt de en gång tidigare men har liten koll på hur de funkar. Är de typ så att Man gör en beställning, sätter in pengar på Paypal, Paypal medd att dom har pengarna och att grejorna ska skickas. jag får grejorna och paypal sätter över pengarna till den osm säljer??
Och varför just från hong kong? Hur blir de med valuta då? asså är de typ samma pris på grejor där som i USA nu när dollarn ligger lågt. Vad kan hända om grejorna fasta i tullen?
Förlåt min frågsamhet men har aldrig beställt från utlandet tidigare så därför jag undrar rätt mycket :S

Paypal håller inte pengarna utan skickar de direkt till säljaren men du har full möjlighet att kräva tillbaka dom om något går snett. Hongkong varor brukar även de vara satta i dollar samt det faktum att de har närmare kontakt med fabriken ger ett mycket lägre pris. Fastnar grejerna i tullen får du uppge innehåll, värde och visa kvitto. Inget under 200 skattas.

Hej, jag kanske rörde till det för dig. Jag tipsade bara om hong kong, jag sa inte att du bör beställa därifrån. Sen paypal kan man använda på minst två sätt. Ett är att du öveför pengar från din ban till paypal kontot. Detta tar tid. Ett annat sätt är att du kopplar dit kontokort till paypal. Det står rätt bra på paypal sidan hur du skall göra. Jag har kopplat kontokortet. Funkar smidigt. /kent

Och som alltid när man handlar på nätet så bör man använda ett riktigt kreditkort, och inte ett kontokort. Fördelen med kreditkort är att man betalar räkningen i slutet av varje månad, och man hinner då klaga och bråka om det har blivit något fel. Använder man ett kontokort så dras pengarna direkt från kontot, och man riskerar då att vara av med pengarna ett bra tag i händelse av strul, även om man skulle få tillbaka dem till slut.

Särskilt "kul" är det om ens kontokortnummer kommer på avvägar och någon tömmer kontot. Bankerna brukar stå för kostnaderna om det är ett uppenbart bedrägeri, men det är inte kul att ha ett helt tomt konto medan saken utreds.

Paypal håller inte pengarna utan skickar de direkt till säljaren men du har full möjlighet att kräva tillbaka dom om något går snett.

Paypals betalningskydd täcker kostnaden för varan samt fraktkostanden till dig.
Deras betalskydd täcker ej kostnaden för vad det kostar dig att skicka tillbaka varan spårbart till säljaren för att få tillbaka pengarna för defekta varor.

Köper man billiga varor överstiger nästan alltid fraktpriset för retur varans eget värde.
Paypals betalningsskydd fungerar därför dåligt vid köp av billiga varor.

Exemplet nedan visar när Paypals betalningsskydd inte är fördelaktigt, t.ex. om vi köper en vara för 100kr (inkl frakt) från eBay och något är fel på vara när man får hem den.

* Gå via Paypals betalningsskydd för att få tillbaka pengarna:
  1. Varan värd 100kr kommer fram till dig skadad i frakten.
  2. Du måste betala spårbart paket till säljaren, brukar hamna på ca 150kr eller mer beroende på vikt och storlek.
  3. Efter några veckor när ditt paket kommit fram till säljaren får du tillbaka 100kr.
  4. Du har nu gått back 150kr.

* Behålla varan:
  1. Varan värd 100kr kommer fram till dig skadad i frakten.
  2. Du behåller varan.
  3. Du har nu gått back 100kr men har fortfarande kvar varan som du själv kanske kan reparera.

Och som alltid när man handlar på nätet så bör man använda ett riktigt kreditkort, och inte ett kontokort. Fördelen med kreditkort är att man betalar räkningen i slutet av varje månad, och man hinner då klaga och bråka om det har blivit något fel. Använder man ett kontokort så dras pengarna direkt från kontot, och man riskerar då att vara av med pengarna ett bra tag i händelse av strul, även om man skulle få tillbaka dem till slut.

Särskilt "kul" är det om ens kontokortnummer kommer på avvägar och någon tömmer kontot. Bankerna brukar stå för kostnaderna om det är ett uppenbart bedrägeri, men det är inte kul att ha ett helt tomt konto medan saken utreds.

Det som är fiffigt med paypal är att du inte exponerar ditt kreditkortsnummer utan paypal sköter det internt. Visst skulle paypal kunna "hackas" och ditt visanummer etc kommer på villovägar men jag känner mig rätt skeptisk till det cenariot.

Det som är fiffigt med paypal är att du inte exponerar ditt kreditkortsnummer utan paypal sköter det internt. Visst skulle paypal kunna "hackas" och ditt visanummer etc kommer på villovägar men jag känner mig rätt skeptisk till det cenariot.

Paypal har säkert bra säkerhet, men ingen har 100% säkerhet. Att använda ett kreditkort istället för ett betalkort (kontokort) gör att man minskar strulet när (inte om!) ens kortnummer kommer på avvägar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar