Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som funderar på att köpa E-1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det dyra prylar, men jag tror (och hoppas) faktiskt att de har en chans att lyckas. Bara det faktum att objektivfattningen inte är proprietär för Olympus utan är en öppen standardfattning tycker jag är mycket intressant. Att sedan säga att den är kass och att EOS1Ds är ett bättre val är en lite ojämn jämförelse tycker jag. Lite grand som att jämföra en Volvo med en Rolls-Royce...

Det mest intressanta med systemet är nog dock att de inte är bundna av några krav på bakåtkompatibilitet. Det har förmånen att kunna bygga ett system som är optimerat för digitalt bruk från början, vilket ingen av de andra aktörerna kan. De andra måste hela tiden anpassa sina prylar (framförallt optiken) till två fotovärldar.

När Olympus var stora på systemkameramarknaden för sådär 20 år sedan, så vill jag minnas att deras optik var känd för att vara mycket bra. De har visat sig ganska dugliga på marknaden för digitala kompaktkameror. Om de har lyckats ta med sig "det gamla arvet" och gifta ihop det med digitalkunnandet, så tror jag att de har gjort något riktigt bra.

Det kan bli mycket bättre, och det kan bli billigare, men vi har bara sett början än. Hade jag idag inte haft en DSLR (skaffade en 10D eftersom jag redan är "fast" i Canonsystemet), och jag inte hade behov av den genast, så hade jag nog avvaktat lite och hållit ett noggrannt öga på Olympus.
 
alcedo skrev:
De har visat sig ganska dugliga på marknaden för digitala kompaktkameror.

Enligt den lokala Nikon-handlaren har Nikon 18% av digitalmarknaden, ingen annan har mer än 5 % förutom Olympus, som har 50 % av markanden.

Olympus är ganska dugliga på digitalmarknaden...

/ Johan
 
Jag visste att Olympus var störst på digitalkameror (ej D-SLR) men de där siffrorna låter osanolika..med tanke på hur otroligt populära Ixus och Dimage 7/A1 serien är.
 
Re: Re: Någon som funderar på att köpa E-1?

Sonnaren skrev:
Ja, det är ju en del pengar för en oanvändbar kamera.
Det blir förstås annorlunda om man köper optik till....men då kostar det drygt 4500:- ytterligare......
Us

Har flör migatt jag läste någonstans kameran är vädertätad och på såvi motstår regn, tillskillnad mot 300D och 10D från Canon.
 
Ja, den är tättad mot fukt..det har det redan skrivits en del om i tråden.

(Om vi ska jämföra med Canonkameror i den aspekten så är det 1D och 1Ds som är tättade..men det är inte vad den här tråden ska handla om)
 
Senast ändrad:
J_Plupp skrev:
Enligt den lokala Nikon-handlaren har Nikon 18% av digitalmarknaden, ingen annan har mer än 5 % förutom Olympus, som har 50 % av markanden.

Olympus är ganska dugliga på digitalmarknaden...

/ Johan

Kan det stämma?

Läste i DN för ett par veckor sedan ett reportage om fotomarknaden.

Digitalfotografin passerar just nu den analoga som hålls uppe av de mycket populära engångskamerorna. Jo , det stämmer! En ohygglig massa film kommer just från engångskameror.

I Sverige är Sony störst med 20% (i EU 2:a)

Canon kommer därefter. (19%)

Olympus är trea. (12-15%



Nikon har endast 3,5% av marknaden???
 
Hm..jag tycker det där siffrorna låter skuma oxå..sony störst..hm..inte många jag känner som kör med sony iaf...de flesta kör med Minolta, Olympus eller Canon.
 
När Olympus var stora på systemkameramarknaden för sådär 20 år sedan, så vill jag minnas att deras optik var känd för att vara mycket bra.
Den är bra, jag har ju deras E-10 vilken E-1 har hämtat en hel del från, och den är bra. Det sämsta med kameran är sensorn på 4MP, samt lite handhavande fel som dom fixade till i E-20. E-10 är gedigen så det förslår, metall rakt igenom, osv. Optiken är väldigt bra utom i 9mm(motsv 35mm på den sensorn) då jag får lite barrel om man typ fotar en dörröppning. Annars är den suveränt fin och är den kamera jag använder mest.
 
Det är väl lika bra att erkänna först som sist.
Nej, jag funderar inte på E-1.
Eller bättre uttryckt: Jag funderar inte på E-1 nu längre. Den verkade intressant när den först aviserades och hade priset legat runt 17 papp inklusive "normalen" hade det troligast blivit affär. Den hade passat som "slängkamera". Det är inte så illa som det låter, slängkameran är alltså den kamera jag ständigt har med mig i väskan till och från arbetet. F.n. är det en oftast F5 med en 85/1.4 glugg. på, någon gång ibland en SWC. E-1 verkade intressant med sina tätningar och som det verkar allmänna robusta utförande.
Men E-1 kommer väl att gå ner i pris, skulle tro att den passerar 20`i nedförbacken i mars 2004 (med optik). Återstår att se om den är intressant då.
Us
 
Apropå marknadsandelningar på digitalfoto, så framgick det väl inte klart om det enbart var digital stillbild.

Sony som nämns är ju mycket stora på digitala videomarknaden.

Olympus verkar vara stor på digitala stillbildmarknaden bland renodlade amatörer, runt om mig på jobbet är det nästan bara Olympus och ett par Konica. Det är också personer som inte är medlem i detta forum.

E-1 verkar fö spännande, men mitt val har fallit på 5060 som jag ivrigt väntar på.
 
Jag tror att tidningar köper 1D till sina fotografer och 300D till sina lokalreportrar.

E-1:an kommer två år för sent.

Den lilla sensorn är ju ett problem - det blir mycket brus... Särskilt om de vill gå upp i antal MP.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.