Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som fått betala tull från Hong Kong?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad fan är problemet med dej? Vi satt och snackade i en mejl-konversation och där verkade du vara mogen och seriös, men nu sitter du och sprider myter om mej?

Erik, Gävle, Jansson? WTF?


Men varför kan inte du, som vi andra, använda ditt riktiga namn?

Du reggar dig på fotosidan.se, ett av flera alias, påstår att du är 12 år när du är i realiteten 25 år.
Du vill hela tiden ha hjälp med något, kan inte göra en bildkommentar utan att be om en personlig guidning till hur man gör, i stället för att googla på tutorials eller köpa dig en photoshop bok.
Ett alias konto som ska "bara ha", precis som 12-åringar brukar vara, men kommer inte att ge tilbaka något till fotosidan.se medlemmar.

Så du, Erik Jansson från Uppsala, får nog "gå vidare" med ditt behov av andras hjälp utan bjuda på något själv.

Ratsit.se


Ha en trevlig kväll :)

Michael - Ser en hel del -
 
Jaa.. säja vad man vill, inte är det många 12 åringar som har en sån syntax som unge herr Spiik

Syntax?

Aja, ni får tro vad ni vill. Jag bryr mej inte.

Och Uppsala Michael, jaså?

Haha, this made my day.


Edit. Haha såg länken, Erik, Degermark o vettefan hur många namn som var felaktiga. Gulligt i allafall.

Edit igen. Tittade igenom länken lite mer grundligt och sökte på mitt namn, varför finns inte jag med?

Finns en som heter nästan likadant som jag, dock med ett i i efternamnet Spiik.

Och vet att många tänker "EHHEHE, inte kan man heta Spiik i efternamn", men jo, det är ett soldatnamn.
 
Nu inser vi att du är 12 år. Med i Vi i femman i år?

Syntax?

Aja, ni får tro vad ni vill. Jag bryr mej inte.

Och Uppsala Michael, jaså?

Haha, this made my day.


Edit. Haha såg länken, Erik, Degermark o vettefan hur många namn som var felaktiga. Gulligt i allafall.

Edit igen. Tittade igenom länken lite mer grundligt och sökte på mitt namn, varför finns inte jag med?

Finns en som heter nästan likadant som jag, dock med ett i i efternamnet Spiik.

Och vet att många tänker "EHHEHE, inte kan man heta Spiik i efternamn", men jo, det är ett soldatnamn.
 
@Kostas:

Nej, inte på Tamrons grejer.... Tror bara det är kamerahus det är världsgaranti på, inte ens märkesoptik.

Jag köpte precis en canon kamera inkl. kitobjektiv samt extern blixt från amazon i japan (var i japan på affärsresa och tog hem prylarna personligen). Blix + objektiv hade 1 års världsgaranti, dock inte kamerahuset vilket förvånade mig lite.

Naturligtsvis måste säljande företag vara en auktoriserad återförsäljare för att ngn garanti skall gälla.

Richard
 
Det är min erfarenhet också. Världsgaranti på gluggar men inte på huset.
Jag köpte precis en canon kamera inkl. kitobjektiv samt extern blixt från amazon i japan (var i japan på affärsresa och tog hem prylarna personligen). Blix + objektiv hade 1 års världsgaranti, dock inte kamerahuset vilket förvånade mig lite.

Naturligtsvis måste säljande företag vara en auktoriserad återförsäljare för att ngn garanti skall gälla.

Richard
 
Jag skulle snarare säga att om det du köper är utanför EU så ska det alltid tillkomma både tull och moms. I praktiken så verkar det dock som om prylar under sisdådär 150:- kronor struntar tullen i att tulla då det (gissningsvis) blir mer administrativ konstnad än vad det blir tullpengar på det hela, ett ganska rimligt övervägande tycker jag.

Köper du ett objektiv från Honkong så RÄKNA med att det tillkommer tull och moms på det!

En annan sak är om du köper objektivet på plats och har använt det under resan, då får du föra in det fritt.
 
Jag skulle snarare säga att om det du köper är utanför EU så ska det alltid tillkomma både tull och moms. I praktiken så verkar det dock som om prylar under sisdådär 150:- kronor struntar tullen i att tulla då det (gissningsvis) blir mer administrativ konstnad än vad det blir tullpengar på det hela, ett ganska rimligt övervägande tycker jag.

Köper du ett objektiv från Honkong så RÄKNA med att det tillkommer tull och moms på det!

En annan sak är om du köper objektivet på plats och har använt det under resan, då får du föra in det fritt.
Apropå hur jag fick veta det. För en halv evighet sedan så sparade en vän till mig massor av pengar för att få råd att köpa en DAT-bandspelare. Han åkte iväg till tyskland och köpte spelaren (vill minnas att den kostade strax över 10 000 kronor) men blev stoppad i tullen. Tulltjänstemannen frågade "Har du använt den under resan?" och han svarade kort "nej". Men jag tror att så som den fattiga punkare han var (och såg ut som!) så frågade tjänstemannen en gång till: "Är du RIKTIGT säker på det, för om du inte har använt den under resan så måste du betala tull på den, jag frågar en gång till, HAR du använt den under resan?", och givetvis svarade han ja, varpå tulltjänstemannen svarade "BRA, passera".
Väldigt snällt gjort tycker jag iaf!
 
Med dagens regler spelar det ingen roll om prylen är ny eller begagnad.

Jag skulle säga att risken är nog betydligt större att du får betala tull för en kamera som ligger i sin oöppnade orginalförpackning i din väska än en som du har använt för att resefotografera.Hur som helst så lyder formuleringarna på http://www.tullverket.se/sokordao/f...atpersoner.4.16ca6de0120cf835feb80001238.html så som följer:

"Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige?

Du får ta med dig övriga varor för maximalt värde på 4 300 kronor om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. I detta belopp ingår samtliga varor (utom sprit och vin) som du köpt under resan."
 
Hej!

Idag fick jag mitt efterlängtande paket från HongKong!
Ett batterigrepp och ett polariseringsfilter.

Jag beställde det 18/10 och paketet var här i Växjö idag 29/10.
Relativt bra leverans tid med tanke på att det flygs från HongKong till Tyskland och åker runt där sen till Sverige.


Priset då, jag fick betala allt som allt $54.98, 399,05kr som dollarn står i nu men när jag beställde så gav jag inte mer än 350:-.

Kvaliten på batterigreppet?

Väldigt förvånad på hur VÄLDIGT likt det är Canons egna som kostar 1300:-. Det enda som skiljer dom åt är att det inte står Canon på mitt men det överlever jag nog ;). Och sen är det en "fingervila" på det med när man håller det vertikalt.

Känns inte alls plastigt eller något som jag hade förväntat mig.

Övrigt så är jag nöjd med hela affären!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.