ANNONS
Annons

Någon som fått betala tull från Hong Kong?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min grundregel är att jag alltid räknar med att få betala. Om jag sedan slipper så blir det bara ännu roligare.

Ryktesvägen känner jag till ett gäng människor (inte jag själv givetvis) som fått olika behandling av tullen OCH leverantören:
Vissa försändelser har slunkit igenom. Andra har fått betala. I vissa fall har leverantören uppgivet ett avsevärt lägre värde i leveranssedlarna. Den riktiga dokumentationen skickades med mail istället för tillsammans med varan. På detta sätt har tullen "lurats" att räkna moms och annat på ett avsevärt lägre värde....

Detta påvisar det absurbda i vårt snäva tänkande i regioner resp länder när handeln är global. Vi vill i många fall skydda det som är vårt men samtidigt ta del av den goda kakan när vi själva tjänar på det. Alkoholpolitiken är ett annan absurbt område. Inte att vi skall minimera intaget utan jag menar den ekonomiska politiken kring denna. Dvs import/exportreglerna. Hur många flaskor åker inte fram och tillbaka med flygplanen för att Svensson skall få sig ett järn billigt på semestern.

Senast ändrad:
Nå, nu har ju grabben några år till han behöver bekymra sej om att smuggla sprit:) än så länge handlar det bara om "objektiva" saker:-D

Tyvärr så har jag ju inte kostnadsfri lunch i skolan. Bor i Höllviken, Skåne.

Och sedan får man ju betala för mycket material (kan man kalla skor det?, det är ju ett måste iaf) i skolan, gymnastik-skor tex. Nu har ju aldrig det varit ett problem, men ändå.

Blir det inte lite lång att åka skolbuss från Gävle till Höllviken, Skåne?

Michael - Mental ålder är inte alltid samma som antal levnads år -

Det låter lite märkligt. Såvitt jag vet ligger Skåne fortfarande i Sverige och i Sverige är det olagligt för grundskolor att ta betalt för lunchen.

Så är juh gossen inte den han utger sig för att vara heller ;-)
Tycks vara någon William Jansson från Gävlebukten.

Men den mentala ålder tycks stämma.

Michael - Ser igenom -

Exakt, när jag gick i gymnasiet fick elever i min klass från vissa kommuner betala för skolmaten medan elever från andra kommuner fick den gratis.

Det visar också det absurda i att dela upp världen i regioner :)

Och angående att köpa från utlandet (spec utom EU), så gör jag inte om det om det inte handlar om smågrejer eller extrema besparingar. Jag köpte ett objektiv när jag var i USA, nu har funktionen som talar om för kameran vilken bränvidd det är inställt på lagt av... Det är ju inget jag skickar tillbaka det till USA och är utan det i eviga tider för... Hade jag köpt det i Sverig hade det blivit något dyrare, men då hade jag ju haft en fungerande garanti.

Exakt, när jag gick i gymnasiet fick elever från vissa kommuner betala för skolmaten medan elever från andra kommuner fick den gratis.

Det visar också det absurda i att dela upp världen i regioner :)

Och angående att köpa från utlandet (spec utom EU), så gör jag inte om det om det inte handlar om smågrejer eller extrema besparingar. Jag köpte ett objektiv när jag var i USA, nu har funktionen som talar om för kameran vilken bränvidd det är inställt på lagt av... Det är ju inget jag skickar tillbaka det till USA och är utan det i eviga tider för... Hade jag köpt det i Sverig hade det blivit något dyrare, men då hade jag ju haft en fungerande garanti.

Är det inte världsgaranti på såna grejer? Om det inte är nån sk "gråimport" då.

Har du kollat med butiker i England? Pundet har sjunkit rejält och du slipper moms och sånt inom EU.

Du skulle inte kunna visa mej några fina hemsidor där man köper ifrån England?

Visst, jag kan googla. Men det bästa är väl om man kan få något rekommenderat av en medlem på fotosidan, som håller på med allt inom foto på deltid eller heltid.

Vi satt och snackade i en mejl-konversation och där verkade du vara mogen och seriös, men nu sitter du och sprider myter om mej?
På tal om myter, stämmer det alltså att du "är en kille på endast 12 år, men är ändå seriös"? Uppriktigt sagt gör du intryck av att vara lite äldre, så jag har viss förståelse för att skribenter blir fundersamma på vem du egentligen är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar