Annons

Någon som är bra på optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Har har fått en idé på en experiment som jag vill prova. Såhär är det:

Såg för ett tag sen att det har finns/har funnits att köpa en nästan halvt klotformad "lins" som man kan skruva fast i filtergängan för att få till en "rund" effekt på bilderna, eller extremt fisköga, eller hur man ska säga. Eftersom jag dels inte vet hur man ska få tag i en, dels inte precis har råd att köpa nåt just nu, och dels är mer intresserad av att göra mina egna experiment-grejor, har jag nu på sistone blivit förbannat sugen på att tillverka nåt liknande. Tänkte få tag i själva linsen nånstans, och sen offra ett gammalt filter för att sätta linsen i ringen.
Problemet är bara att jag är för dålig på optik. så frågan/frågorna är:

1. Hur ska linsen vara utformad? Som en solid halv "boll"? Eller en kupa? Ska den "avskurna", flata baksidan vara rak, eller lite kupad, isf på vilket håll? Hur fungerar det, rent optisk? (tar gärna nån provisorisk skiss om det är svårt att förklara).

2. Hur skulle man kunna få tag i nåt liknande? Glasmästerier kan väl bara tillhandahålla skivor av glas?

Eller kommer allt helt enkelt bara att skita sig? Har svårt att räkna ut hur ljuset kommer att brytas, vad som krävs osv.



Är väldigt intresserad och tacksam för olika förslag och idéer.
 
Har funderat lite på att låta nån som kan (vem nu det skulle vara), att skära av den översta delen av en glödlampa och på så sätt få en kupa, men jag föreställer mig att det tunna och klara glaset inte skulle göra så mycket skillnad. Eller är det så en sådan lins bör se ut?
 
Att använda sig av en glödlampa kommer till 100% säkerhet inte att fungera. Precis som du säger så får du inte önskad ljusbrytning i en så tunnt glas.
 
Jag vill inte grusa dina planer eller så, men objektiv är otroligt komplexa historier. De stora gluggtillverkarna har superdatorer (cray i många fall) som står och tuggar rå data i månader, för att i slutändan spotta ut en väl avägd kompromiss. Ohyggliga mängder siffror som är involverat när alla ljusstrålar i alla kombinationer ska beräknas. Har för mig att Alpha tillverkade objektiv av typen du beskriver någon gång på 80'talet, sammanlagt tillverkade de 3 stycken för filmindustrin i Hollywood. De gick visst för det facila priset av 300.000kr styck. Men om du känner dig hemma-snickrig så gör ett försök... visa gärna hur det blev sedan.
 
Självklart väntar jag mig inget höjdarresultat, kan ta oskärpa och skumma fenomen i allmänhet, och kan offra några försök, hade bara tyckt det var jäkligt kul att göra nåt där man fick till hyffsat rätt effekt iaf. Snarast lite Holga- eller Lensbaby-artad stämning över hela projektet.

Har för övrigt sett, bl a på Tradera för ett tag sen, nån liknande "fusk-fiskögelins", så tillverkats har dom iaf, sen hur bra det var är väl en annan sak.

Som sagt tacksam för alla idéer.
 
visst finns det billiga "fish eye"-konvertrar. Vad Jan syftar på, som tillverkades i tre exemplar och kostade 300kkr styck, är vet jag inte, men inte är det vanliga konvertrar inte.

I princip är det en enkel sak. Ragga tag på en lins som kan plocka ljus i 180 graders vinkel, och skicka det vidare i ett (hyffsat) parallellt strålknippe, och montera det på rätt avstånd från objektivet så borde du kunna få önskad effekt. Vad jag vet så består "fish eye"-konvertrar av endast en eller kanske två linser.

Steg ett är kanske att ladda ner OSLO.
http://www.sinopt.com/

Det ska finnas en nerladdning för studenter som klarar enklare designer.
 
Det finns gott om olika linser som är formade mer eller mindre så som du önskar. Till exempel linsen från en "äldre" projektor a lá 1940 tal. Eller olika ficklampor från förkrigstiden, även fotogenlampor var ibland utrustade med sånna där halvsväriska och/eller paraboliska linser.
Ta och leta lite på en loppmarknad, så hittar du säkert det du vill ha för nästan ingen peng alls.
Resultatet blir säkerligen inte i närheten av någon Hollywood version, men säkert kul ändå.

Mvh,
/Ingvar
 
Den där länken verkar riktigt bra, tack för den!

Och leta på loppisar ska jag ta och börja med, tack för tipsen om linser.

Undrar dock fortfarande hur en dylik lins ska vara slipad på baksidan. Tror ni det hade räckt med ett halvt klot med rak baksida, helt enkelt?
 
Okej lite grundläggande fakta om optik.

En lins handlar om brytning mellan två olika translucenta material av olika densitet. Detta betyder att ljuste vlinklas efter hur tätt materalet är. Densitet är ett uttryck av g/cm^3 (gram per kubikcentimeter).

Att göra beräkningar på enklare linser och linsgrupper är inte svårt. Men man behöver kunna lite matte och ha tillgång till en bok om gymnasie fysk kurs A och B. Eller så köper du en bok om optik från studentliteratur, men den kan vara svår förstådd.

Anledningen till att de stora (tamron, sigma, canon, nikon etc) har feta SGI-Cray eller liknande är att dagens linser är bestående av asymetriska linser, med belägningar som förändrar färgbryningen och ljusstyrkan. En asymetrisk lins är fan så mycket jobbigare att beräkna än en vanlig konkav/konvex lins. Sedan kan man påverka brytningaen av ljuset mellan linserna i ett objektiv genom att förända lufttrycket mellan dessa. Lyfttryck är ungefär detsamma som densitet för gaser.


Du måste ha en helt solid lins, en paraboliskt böjd glasskiva duger inte, den gör inte ett skvatt för dig. ta en stro glas boll och dela på mitten och polera skärytan så får du en bra lins. eller så kan du ta ett förstoringsglas som ser ut som en lite tillplattad glasboll från pentakx ochleka med.

Vill du veta mer om hur optik fungerar så fråga mig så ska jag ge dig en crashcourse på vad jag vet.

Chris
 
Danyael_X skrev:
Okej lite grundläggande fakta om optik.

En lins handlar om brytning mellan två olika translucenta material av olika densitet. Detta betyder att ljuste vlinklas efter hur tätt materalet är. Densitet är ett uttryck av g/cm^3 (gram per kubikcentimeter).
Chris
Du måste skilja på optisktäthet och masstäthet, det är två vitt skilda saker. Det som ger ljusvinklingen är förändringar i ljusets grupphastighet när de går från ett media till ett annat. Man säger också att de olika medierna har olika optisk täthet när ljuset får olika grupphastighet i de olika medierna och det korrellerar inte alltid med massdensiteten hos materialen. Ibland pratar man också om optisk impendans gällande samma fenomen.
 
Senast ändrad:
Här är ett litet tipps om du vill experimentera och inte har så stora krav på bildkvaliteten.
Skaffa en glaskula av hyffsad kvalitet. Såna kan man hitta där prydnadssaker säljs. Kanske också i nån välsorterad blomsterhandel. Sätt på ett macroobjektiv eller mellanringar på kameran. Fotografera sen genom glaskulan. Här finns mycket utrymme för prov och försök.

Grejen är att glaskulan inte är en egentlig del i optiken. Bilden skapas i glaskulan på samma sätt som i en vattendroppe och det är den bilden du fotograferar.

Lycka till.

//Lars
 
Någon som testat att plåta genom ett "dörröga". Det skulle kanske kunna bli ett budget-fisheye?

Per
 
Linser från gammal prjektor

Skrota en gammal Dia projektor så hittar du roliga linser.
Kondensorn i en projektor innehåller två till tre linser, både med sfärsisk och paraboliskt slipning.
Ofta med ena sidan platt.
dessa är av "hög" kvalitet jämfört med de på gamla ficklampor.
Gamla projektorer kan man få för några tior, exvis på TRADERA.
De finns i såväl gamla med glödlampor som nyare med halogenglödlampor.
Att ha linser o optiska saker på lager för experiment är roligt.

Ännu roligar är Fresnell linsen från en overheadprojektor, dvs den platta glaet varpå man lägger sin OH film. Det är egentligen ett "platt förstoringsglas". Bra att tända brasan med om inte annat, brännglas, men måste vändas åt rätt håll mot solen. Brännpunkten tänder lätt en vedpinne i solen.

Men att bara hålla en Konvex lins framför ett objektiv är ju som att göra den till närbildsobjektiv.
Men som någon sade, det kan skapas bilder i själva glaset. Så testa o prova är en bra metod i detta fall.

Man kan oxo låta denna lins vara istället för själva objektivet.

I de omtalade projektorerna finns ofta en parabolspegel bakom lampan, i vissa fall är den förspeglad så den går att använda på båda sidor. Att hålla en konvex spegel framför objektivet ger dig en 180 graders bild utan "zenit" Roligt!

Det har aldrig funnits så många möjligheter att få tag på optsikt skrot som idag, det kostar inget att ha luggande och att labba o kika.

Objektivet på en OH projektor är ett c:a 400mm vidvinkle objektiv, dvs det kan ge en mycket sor bildcirkel. det är symmetriskt o kan bli kul som objektiv på en storformatskamera.

Ingen bländare förståss.... Objektivet på en OH sitter där uppe på stolpen med en optisk spegel. Dvs en spegel som är förspeglad på framsidan av det plana glaset. Lämplig att spegla sig i vid rakning om man vill vara säker påa tt inte få distorsion i bilden av hakan.
 
Jo det har du rätt i...

Kollade i mina gammla fysik böcker om det...

men så var det ju oxså 5 år sedan jag aktivt pysslade med optik.

jag ber om ursäkt för fakta felen.

btw, OSLO programmet är ju grymmt coolt.
Även i Edu versionen rockar den ju fett.


Chris
 
För den som vill göra lite enklare linsberäkningar finns också gratisprogrammet WinLens att ladda ner:

http://www.winlens.de/

Det kräver lite grundläggande kunskaper i geometrisk optik för att man ska få ut något av det.

Det finns också ett tillhörande bibliotek med objektivkonstruktioner som är kul att titta genom.

Johannes
 
Nu blev det mycket att svara på här. Vilket jag naturligtvis bara är tacksam för.

För det första så ska jag absolut ta och plugga lite enligt alla tips. Jobbar med att konstruera/bygga/programmera/reparera maskiner och styrsystem, så det där med matten och fysiken tycker jag bara är kul.

Har letat överallt i hela stan efter en glaskula, och ska börja ragga gamla linser, är väldigt tacksam för alla tips om det också.

Och jag tänkte just nu ta och kolla alla länkar/nedladdningar jag fått tips om.

Också kom jag på att jag ska ta och ringa ett glasbruk. Bor mitt i de småländska skogarna, i "glasriket", så det borde kunna vara lättare än jag först tänkte på, att få tag i ett halvt klot. Bara man inte ruinerar sig på kuppen också då.

Men fortsätt för fasen, jag tycker detta blev en mycket givande tråd!

Tack, alla!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.