Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumt fel på beg. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag misstänker att man kan blända ner genom att ställa in en liten bländare och använda skärpedjupskontrollen och så stänga av kameran. När man sedan plockar av gluggen sägs det att den ska vara nedbländad. Knepet används när man vill fotografera med omvänt objektiv på Canon.
 
Nope, knepet med nedbländningsknappen fungerade inte, tyvärr.
Så fort strömmen försvinner från objektivet så åker bländarlammelerna
tillbaka till full...
Hade det varit en FF-kompatibel lins kunde man ju försökt sätta den på
en filmkamera och öppnat bakstycket men det går ju inte heller...
Bländarlammelerna ser perfekta ut från fronten och ingen av dom verkar
kärva eller ser ut att vara minsta fuktig.
 
Glömde att kommentera ang. om det syns även vid mulet, vilket det gör.
Det syns även utmärkt inne mot en ljus yta (testade garderobsdörr) och körde
i LiveView och det går bra att se det då också...
Om det beror på lösa linselement så borde det ju eventuellt märkas någon skillnad
om man knackar på det kanske, så jag testade det men kunde inte se någon skillnad.
 
Tydligen ska man INTE stänga av kameran när man tar bort objektivet med knappen för nerbländning intryckt.

For those lenses which do not have an aperture ring, the f-number has to be set in advance before reverse mounting it. Here is how it is done in canon cameras:

Mount the lens normally
Set the desired f-number.
Now press the Depth of field preview button (shown in the picture). This closes down the aperture to the f-number you have set. So, while depressing the DOF preview button, detach the lens from the camera.
Reverse mount your lens.
Källa: http://shutterstoppers.com/secrets-macro-photography-reverse-lens/

Om du med en lampa lyser rakt bakifrån mot objektivet och håller lampan nära ögat, så ser du om mycket ljus reflekteras tillbaka. Min gissning är att en av linsytorna bak kan ha förlorat sin AR-behandling. Väldigt ovanligt, den är mycket hård på moderna objektiv, men något måste det ju vara.
 
Jepp Urban, med den metoden gick det att få lammerna kvar i minsta bländaren!
Dock så ser lammelerna hela och fina ut även från det bakre hållet...

Multicoatingen ser (så gott man kan se) intakt ut.
Jag börjar alltmer tro att det är den microskopiska bubblan i ett av dom intre linselementen
som är problemet. Märkligt att den tidigare ägaren inte märkt detta i så fall, det skulle
ju ha reklamerats på garantin när det var nytt!
 
Med tanke på hur allvarligt felet så,tror inte att det är det bakre rörets filtklädda insida som spökar. Jag vet inte vad det kan vara tyvärr, skulle gissa på att någon av linserna inne i objektivet sitter galet eller blivit skadat. Beklagar.


Efter att ha fått tag i svart tunt skummgummi, som jag tejpat i bakre rörets insida, så
kan jag konstatera att felet kommer från detta! Ljusfenomenet är i princip borta, trots
att skummgummit inte är lika svart och ljusdämpande som ursprungsmaterialet.
Nu gäller det att få tag i något som är mer likt det ursprungliga för att göra en permanent reparation.
 
Man kan se hur det ska se ut på bilden av detta (likadana) objektiv.

Om någon har ett tips på var man kan hitta något liknande material så emmotages det tacksamt!
 

Bilagor

  • bak_50_250.jpg
    bak_50_250.jpg
    31.8 KB · Visningar: 50
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.