Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

någon plåtar med HMI ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

f.billqvist

Aktiv medlem
skulle vilja veta om någon här inne som plåtar med HMI ljus istället för det hårda blixt ljuset. eller tungstens ljus

några bra tips att ge

mvh
f

Hej.

HMI-ljus kan vara prexis lika "hårt" som blixtljus.

Fördelar: You-see-what-you-get percis som vid plåtning med b-ljus. Fast du slipper värmen. Nog för att det kan bli ganska varmt med HMI ljus också.

Nackdelar: Du har ju inte på långa vägar samma "kräm" som du har i blixtljus.
Du blir då lite begränsad i motivval för det kan vara svårt att frysa vissa rörelser.

Jo, en nackdel till... Ganska dyrt.

/Jacob vP

f.billqvist skrev:
skulle vilja veta om någon här inne som plåtar med HMI ljus istället för det hårda blixt ljuset. eller tungstens ljus

Det är den relativa storleken på den lysande ytan som avgör hur hårt ljuset bilder.
Plåtar man små saker på korta avstånd behöver man inte så stora bouncerar/paraplyer för att få ett mjukt ljus medan om man plåtar större objekt krävs större lysande ytor.

Utan att ha testat HMI-ljus kan jag se två fördelar. Dels är ljuset extremt konstant vilket gör det lämpligt för digitalt och långa exponeringstider. Sedan borde ljuset man ser mer likna det ljus man får än när man använder studioblixtar med särskilt inställningsljus.

Hej igen.

Mja... visst det kan va kul med HMI-ljus !?!

Jag plåtade en del med ljus från den danska firman Martin. (Dom gör även ljus till scener och dans å sånt.)

Och om man nu tycker det är trist att köpa nya inställningslampor till blixtarna, eller nya 1000W tungstenslampor om man nu plåtar med b-ljus...

... prova då att köpa nya lampor till dom fina HMI aggregaten! Dom lyser ju ett tag. Men brinntiden varar inte för evigt...

Nu var det ju trots allt ca 5-6 år sedan som jag plåtade mycket med HMI ljus. Vad vet jag, kanske är grejjerna billigare idag. Då var det i alla fall sv-ndyrt.

ANNONS