Annons

Någon med koll på Durst Gil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chr.Bra

Aktiv medlem
Jag budade hem den här underbart charmiga lådan på Tradera för en tid sedan. Jag har såklart grävt lite själv och fått fram att den är Italiensk och från runt 1938, den här varianten med svensk front är tydligen ganska ovanlig, en italienare som jag kom i kontakt med trodde bara att den är fronten bara var en myt tills han fick se bilder av min kamera.
Det första jag gjorde när jag fått hem den var att skruva isär den, två skruvar för att få isär fronten och två till för att få ut linsen är allt, putsade av linsen och speglarna och sen satte jag i en rulle film, på lördag får jag se om något fastnade på filmen.

Bilagor

• Durst Gil.jpg
    Durst Gil.jpg
    27 KB · Visningar: 496
Durst - av hög kvalitet

Durst – en Italiensk firma som huvudsakligen är känd för sina förstoringsapparater av yppersta kvalitet. Din GIL-kamera tillverkades i c:a 50.000 exemplar under åren 1938-42 och såldes i Sverige av Firma Thiel & Svensson Stockholm.
Fronten försågs med respektive lands språk och förutom svenska även naturligtvis Italienska men även Tyska och Engelska. Gil-kameran var den första som fabriken Durst tillverkade. Du har rätt i att den är förhållandevis sällsynt. Filmtypen 120 tillverkas fortfarande. Lycka till med fotograferingen!
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Bilagor

• GIL Deutschtext.jpg
    GIL Deutschtext.jpg
    17.7 KB · Visningar: 459
Tack för det Nils, var det du som budade "mot mig" på Tradera? ;-) Kul med lite siffror, jag har sett en katalog från Thiel & Svensson på antikvariat.net men då den är från Okt -43 så tror jag inte att Durst Gil finns nämnd i den.

Nickname

Tack för det Nils, var det du som budade "mot mig" på Tradera? ;-) Kul med lite siffror, jag har sett en katalog från Thiel & Svensson på antikvariat.net men då den är från Okt -43 så tror jag inte att Durst Gil finns nämnd i den.

Nej det var inte jag som budade mot Dig på Tradera.
Skicka ett direktmail till mig ( se adressen på hemsidan) så skall jag berätta.
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Hej!

Jag har köpt en precis likadan Durst Gil kamera idag, svenskt text å allt. Min kamera är i fint skick å kom i sitt originalfodral, en fin liten brun väska i tidstypisk design.

Någon som vet ett bra ställe att få tag på film till den så jag får provat om den funkar samt om det finns något ekonomiskt värde i den.

Vet inget i Halland.... Men filmen är vanlig 120-film. Fanns i varje fotobutik förr.
Scandinavian Photo(troligtvis dyra) Brunos Bildverktad Photax Silverprint Macodirect
Det finns en hel hög på nätet.

Tack Erik!

Jo, vi har en sån där gammal jättebra foto/kamerabutik här i stan, "Göte Karlssons Foto". De är superhjälpsamma och har bra koll å de kan säkerligen hjälpa mej med film å annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar